چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰
پرویز داودی در دانشگاه شریف مطرح کرد؛

رکود و بیکاری، کارنامه دولت یازدهم

سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۲۲
کد مطلب: 475784
عضو ائتلاف اصولگرایان مجلس دهم عصر امروز در دانشگاه شریف در همایش «ایستگاه بعد بهارستان» به سخنرانی و تشریح وضعیت اقتصادی کشور پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پرویز داوودی عضو ائتلاف اصولگرایان مجلس دهم عصر امروز در دانشگاه شریف در همایش «ایستگاه بعد بهارستان» به سخنرانی و تشریح وضعیت اقتصادی کشور پرداخت.
 
وی با بیان اینکه ما در اقتصاد کشورمان یک سری آسیب‌های ریشه‌ای داریم گفت: وابستگی به نفت، بهره‌وری پایین، و تأخیر در اجرای طرح‌های عمرانی در همه دولت‌ها وجود داشته است. این مشکلات ریشه‌ای نیاز به درمان ریشه‌ای داشت که در سال 92 برنامه اقتصاد مقاومتی تدوین شد.
 
عضو ائتلاف اصولگرایان مجلس دهم افزود: اقتصاد مقاومتی یک برنامه درون‌زا، برونگرا و دانش بنیان است و درون‌زایی آن اتکا به نیروهای داخل کشور است.
 
داوودی با بیان اینکه در دولت یازدهم نگاه به داخل وجود ندارد، گفت: دولت و بخش‌های اقتصادی آن به سرمایه گذاری خارجی وابسته شده است و وعده‌ها برای سرمایه گذاری خارجی باعث شد در این دو سال و نیم اتفاقی نیفتد و اکثر واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شود.
 
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما نمی‌توانیم 75 درصد نیاز اساسی کشورما را تولید کنیم درحالیکه آمریکا 11 برابر نیازش گندم تولید می‌کند اما برخی مسئولان بخش کشاورزی در دولت به عدم تولید گندم معتقدند. درحالیکه گندم یک کالای استراتژیک است.
 
عضو ائتلاف اصولگرایان مجلس دهم با بیان اینکه اکنون روحیه عدم خودکفایی به دولت برگشته است، گفت: واحدهای تولیدی ما نمی‌توانند تولید کنند و یکی از واحدهای بزرگ تولیدی به امید حل مشکلات پس از رفع تحریم‌ها تاکنون 4 الی 5 هزار نیروی کار خود را اخراج کرده است.
 
داوودی با بیان اینکه هر دولتی تنها 4 سال فرصت دارد، گفت: از عمر مفید این دولت یک سال باقیمانده است  و ما دوست داریم این دولت کارنامه موفقی داشته باشد اما وقتی به کارنامه این دولت نگاه می کنیم چیزی جز بیکاری و رکود وجود ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه هدف دولت از رفع تحریم‌ها سرمایه گذاری خارجی بود، گفت: ما با دادن دستاوردهای هسته‌ایمان هیچ اتفاقی برای اقتصاد کشور نیفتاده است و دولت در بودجه سال آینده 40 الی 50 میلیارد فاینانس پیش بینی کرده است. درحالیکه امکان دادن فاینانس به ایران بسیار کم است و صددرصد یوزانس به ما تعلق می‌‌گیرد.
 
عضو ائتلاف اصولگرایان مجلس دهم با بیان اینکه یوزانس بهره سنگینی دارد، متذکر شد: درسال 69 و 70 دولت چند میلیارد دلار وام خارجی پول دریافت کرد اما یک سال بعد موفق بازپرداخت آنها نشد و در نتیجه کارخانه‌ها قیمت‌ها را بالا بردند و مردم در برخی شهرها به سمت بانک‌ها حمله کردیم که مجبورشدیم تمام ارز داخلی را برای خرید کالاهای خارجی بپردازیم که در اواخر سال 74 و 75 با تورم خارجی مواجه شدیم.
 
داوودی با بیان اینکه زمانیکه معاون اول رئیس جمهور بود 10 میلیارد دلار برای واحدهای تولیدی اختصاص داده بودند، اضافه کرد: اکثر سرمایه گذاران و تولیدکنندگان از ما تقاضا می‌کردند که این 10 میلیارد را به صورت ریال بپردازیم چرا که ریال مورد نیازشان بود چون بخش عمده مواد اولیه تولید داخل است.
 
وی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی ما هم اکنون هم از ماشین آلات و هم ساختمان و هم نیروی کار متخصص برخورداند، گفت: متأسفانه آنچه که برای تولید کشور لازم است تهیه ارز لازم و بازار فروش است که تولیدکننده بتواند با کالاهای خارجی و قاچاق رقابت کند.
 
عضو ائتلاف اصولگرایان مجلس دهم با بیان اینکه در یک سال و نیم باقیمانده دولت می‌توان اشتغال و تولید راه انداخت، بیان کرد: راه حل مشکلات این است که دولت با استفاده از نقدینگی دست بانک‌ها آنها را به سمت تولید هدایت کند و این راه حل برای کوتاه مدت است و در بلند مدت نیاز به برنامه‌های دیگری داریم.
 
داوودی گفت: دولت‌ها نمی‌توانند سیاست اقتصادی را جلو ببرند مگر اینکه سرمایه اجتماعی لازم را داشته باشند ولی مسائل اقتصادی حرف اول را می‌زند و این دولت برای نفی سیاسی خود نیز که شده نباید بگذارد رکود پیش برود و واحدهای تولیدی کارکنانشان را اخراج کنند تا سرمایه اجتماعی دولت از بین نرود.
 
وی افزود: دولت با القای صبر و رفع تحریم‌ها و آمدن سرمایه گذاران خارجی و اینکه با آمدن سرمایه گذاران خارجی مشکلات حل می شود دو سال و نیم از عمر خود را از دست داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *