دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

بخش خصوصی برای مترو حاشیه ساخت

دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 475562
بند مربوط به ورود بخش خصوصی به ساخت مترو به یکی از حاشیه‌های جلسه امروز شورای شهر تهران تبدیل شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، در جریان دویست و چهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که به بررسی تبصره‌های لایحه بودجه سال 95 شهرداری تهران اختصاص داشت، تبصره 23 که بر اساس آن به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود بر اساس قانون مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی در اجرا و تملک معارضین پروژه‌های ذیل با موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها، املاک و مستغلات واقع در این پروژه‌ها را حسب مورد تهاتر کرده و ضمن ثبت عملیات مالی مربوطه ردیف‌های درآمد و هزینه را در تفریغ بودجه منظور و ارائه کند، مورد بررسی قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران درباره بند اول این تبصره که مربوط به تملک املاک واقع در مسیر خطوط مترو به مبلغ 3 هزار میلیارد ریال بود اظهار داشت: موضوع خط جدید مترو حداقل 6 سال است که مورد بحث قرار دارد. زمانی که طراحی پروژه های امام علی و صدر انجام می‌شد به این نتیجه رسیدیم خط مترو تا قائم ادامه پیدا کند و ایستگاه مترو نیاوران به خط یک در تجریش متصل شود.

وی با اشاره به بار ترافیکی خیابان ولیعصر گفت: وقتی خط بی آر تی خیابان انقلاب در حال اجرا بود حمزه شکیب عضو سابق شورای شهر تهران تاکید داشت اجرای خط 4 مترو زیر مسیر این خط بی آر تی منطقی نیست ما همان موقع نیازهای ترافیکی را توضیح دادیم و در نهایت این خط احداث شد.

شهردار تهران با بیان اینکه امروز خط 4 و بی آر تی وجود دارد و ظرفیت اتوبوس‌های آن تکمیل شده است گفت: این خط مترو همزمان با اجرای طرح بی آر تی خیابان ولیعصر مطالعه شده اما کار اداری آن انجام نشده است.

وی افزود: در کمیسیون ماده 5 برای 3 پروژه بر اساس زمین‌های بزرگی که در خیابان ولیعصر وجود دارد بحث شده و ایستگاه‌های این خط را در همین زمین‌ها قرار خواهیم داد. این بند از نظر اجازه دادن بارگزاری‌ها برای ساخت ایستگاه‌ها و تامین بودجه خط جدید پیشنهاد شده است که باید نظرات کمیسیون حمل و نقل نیز در آن اعمال شود.

قالیباف با بیان اینکه این پروژه باری به بودجه اضافه نمی‌کند گفت: ایستگاه‌های مترو خط ولیعصر می‌تواند از درآمد خودشان این خط را احداث کنند و اختیار تصمیم‌گیری با شورای شهر است.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در پایان اظهارات قالیباف پیشنهاد کمیسیون را با اضافه کردن عبارت "در صورت تصویب شورا و مراجع ذیصلاح" به رای گذاشت و این بند از تبصره به تصویب رسید.

به گزارش تسنیم، احمد دنیا مالی و محسن سورخو اعضای کمیسیون عمران شورا در اعتراض به عدم اطلاع این کمیسیون از بندی که منوط به ورود به بخش خصوصی به ساخت مترو بود، جلسه شورای شهر را ترک کردند که محسن پیرهادی و محمدمهدی تندگویان برای دلجویی از آنها از جلسه خارج شدند.

احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران نیز با اشاره به بند مذکور که بخشی از آن به ورود بخش خصوصی برای ساخت مترو اشاره داشت، گفت: کدام بخش خصوصی می‌خواهد وارد شود که چنین هیجانی در شورا ایجاد کرده و کل بودجه را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود ابتدا اعتباری برای انجام مطالعات درباره ورود و نحوه فعالیت بخش خصوصی در نظر گرفته شود، اظهار داشت: این طرح هیجانی وارد دستور شورا شده و حتی سقف بودجه‌ای را که خود اعضای شورا آن را کاهش داده‌اند، تحت تاثیر قرار داده است.

وی در ادامه گفت: اگر مطالعات نشان داد که بخش خصوصی می‌تواند وارد ساخت مترو شود می‌توان اعتبار آن را در متمم بودجه در نظر گرفت ولی در حال حاضر به نظر می‌رسد فضای فعلی کارشناسی نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *