دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

آبی که در سیستان هدر می رود

سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب: 474367
مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با تأکید براینکه آب شرب در کشور حال و روز خوبی ندارد، گفت: آب محور توسعه هر کشوری است و سالانه ۱.۱ میلیارد متر مکعب آب از دسترس خارج و به دریای عمان واریز می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، احمد عاقبت‌بخیر اظهار داشت: آب محور توسعه هر کشوری می‌تواند باشد، به همین دولت یازدهم توسعه خود را براساس محور آب گذاشته است، به طوری که 10 میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی به بخش آب و خاک اختصاص داد.

وی با اشاره به اینکه سیستان 11 درصد مساحت کل کشور را دارد، گفت: طول استان 1200 کیلومتر است و متوسط بارندگی در استان 103 میلی متر است. بنابراین از 20 میلیارد متر مکعب بارشی که در استان سیستان روی می‌دهد، حدود 17 میلیارد متر مکعب تبخیر می‌شود و 3 میلیارد متر مکعب می‌ماند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اضافه کرد:‌ 1.6 میلیارد متر مکعب روان‌آب است که 1.1 میلیارد متر مکعب از دسترس خارج و به دریای عمان (مکران) و یک قسمت به مرزهای شرق کشور واریز می‌شود.

به گفته وی، سالانه در استان 600 میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم و عمده تلفات آب در کشاورزی است به طوری که 94 درصد از منابع آبی در کشاورزی، 5 درصد در شرب و یک درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عاقبـت‌بخیر اضافه کرد: این کسری مخزن حوادثی را در پی دارد که همان افت کیفیت آب‌های زیرزمینی و پیامد آن، افت کیفیت قنات‌ها و فرونشست زمین خواهد بود که این موارد باعث می‌شود، امنیت غذایی و امنیت اجتماعی به خطر بیفتد.

وی تصریح کرد: ما چاره‌ای نداریم جزء اینکه به سمت آب‌های غیرمتعارف برویم. بنابراین اگر سدهای در حال مطالعه در استان تکمیل شود، از 457 میلیون متر مکعب کمبود آب به 228 میلیون متر مکعب کاهش خواهد یافت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *