سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۶
۱۷
اعتراض رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری؛

دو سوم صندلی ایرباس A۳۸۰ در ایران، خالی می‌ماند

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب: 473834
حسین خانلری گفت: اگر دولت بخواهد در بخش خرید هواپیما هزینه کند صنعت هواپیمایی به وضعیت بیمارگونه خود ادامه خواهد داد.
دو سوم صندلی ایرباس A۳۸۰ در ایران، خالی می‌ماند
به گزارش جهان، رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، شرایط حال حاضر صنعت هواپیمایی کشوری را فاقد زیرساخت‌های لازم برای ورود هواپیمای پهن پیکر خریداری شده دانست و به نسیم آنلاین گفت ورود 114 فروند هواپیما به کشور نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌های فرودگاهی و نیروی انسانی آموزش دیده است.

"چندی پیش، تفاهم نامه اولیه خرید 114 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش بیش از 10.5  میلیارد دلار در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به فرانسه به امضا رسیده که بخشی از منابع مالی از طریق فاینانس و بخش دیگر از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین می‌شود."

حسین خانلری در گفتگو با نسیم آنلاین، با طرح این پرسش که آیا هواپیماهای پهن پیکر خریداری شده قرار است در مسیرهای داخلی مورد استفاده قرار گیرد، خود پاسخ داده که استفاده از هواپیماهای پهن پیکر خریداری شده در مسیرهای داخلی فاقد هرگونه صرفه اقتصادی است.

وی، اذعان داشته که حتی با بسیج همه امکانات و منابع در دو سال آتی، مهیا شدن زیرساخت‌های صنعت حمل و نقل هوایی برای ورود این تعداد هواپیما ممکن نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی سابق با بیان اینکه برای اشغال صندلی‌های هواپیماهای پهن پیکر خریداری شده باید فکری کرد، افزود در حال حاضر هواپیماهای موجود کشور در مسیر آسیای دور هم با یک سوم ظرفیت به پرواز در می‌آیند، بنابراین چگونه می‌توان برای هواپیمای A380 با ظرفیت بسیار بالا مسافر ایجاد کرد.

وی گفت: برای اشغال صندلی‌های هواپیماهای پهن پیکر خریداری شده از هم اکنون به دنبال جذب توریست باید بود. بنابراین دولت باید از هم اکنون با طراحی برنامه‌ها به سمت جذب توریست حرکت کرده تا پرواز هواپیماهای پهن پیکر توجیه اقتصادی داشته باشد.

خانلری تاکید کرد: نباید تصور داشت که با خرید هواپیماهای پهن پیکر همه مشکلات حمل و نقل هوایی کشور حل خواهد شد.
"وزارت راه و شهر سازی اعلام کرده که سالانه سه تا پنج میلیارد دلار ارز توسط مسافران خارجی به ایرلاین های خارجی پرداخت می شود، که تجمیع این اعداد در مدت 10 سال به رقمی درحدود 50  میلیارد دلار خواهد رسید، بنابراین با خرید یکجای هواپیمای نو، به میزان 10.5 میلیار دلار، مابقی رقم مذکور در کشور صرفه جویی هم خواهد شد."

وی با بیان اینکه در حال حاضر هواپیماهای ایرباس A380 فقط در فرودگاه امام خمینی قابلیت نشست و برخواست دارد به نسیم آنلاین بیان داشت که در حال حاضر کشور فاقد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از نوع هواپیمای پهن پیکر است.
"طبق اعلام وزارت راه و شهر سازی، هدف نهایی در کشور داشتن هواپیمای ای 380 بوده، که یکی از اهداف واردات این هواپیما، برقرار شدن خط پرواز مستقیم به کشورهایی چون چین، ژاپن و کانادا و حتی ایالات متحده بوده که درحال حاضر، مسافران مسیرهای دوردست کشور توسط  شرکت های هواپیمایی ترکیه ای، اماراتی و قطری جابجا می شوند."

خانلری گفت: دولت نباید به صورت مستقیم وارد چرخه خرید هواپیما می‌شد. دولت باید بستر و زیرساخت ورود بخش خصوصی به خرید هواپیما را مهیا می‌کرد.

به گفته وی اگر دولت بخواهد در بخش خرید هواپیما هزینه کند صنعت هواپیمایی به وضعیت بیمارگونه خود ادامه خواهد داد.
رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری گفت: خرید هواپیما توسط بخش خصوصی منجر به ایجاد رقابت بین بخش خصوصی و دولتی شده و در نهایت به نفع مسافرات صنعت هواپیمایی خواهد شد و تصریح کرد که هزینه کردن دولت در بخش خرید هواپیما  افزایش هزینه‌ها برای دولت را به دنبال داشته که این امر به مصلحت کشور نیست.
منبع:نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کلا نمیشه شما ایراد نگیرید؟؟؟؟
نمی دونم تو اون ۸ سال کجا بودید شما؟؟؟
می دانی جاها عوض شده...
خودت 8 سال پیش نشستی و فقط انتقاد کردی حالا نوبت ماست.
اگر جواب منطقی داری بگو!
این چه طرز جواب دادنه وقتی کم میارین.
آخه میشه از تفکری که به جای خرید هواپیما،مجلس برای جیبوتی میسازه ایراد گرفت؟
Iran, Islamic Republic of
همینجا بویدم ولی خداوکیلی هر جوری بود دیگه اینجوری نبود . درسته اقتصاد خراب بود اما کاسبی هم بود نه اینکه نه اقتصاد مونده و نه چرخی مونده که بچرخه
ایرباس آ380 نهایتا 250 نفر ظرفیت بیشتری نسبت به بوئینگ های 747 دارد تازه اگر کلاس بندی نشده باشد پس بیخود سم پاشی نکنید چون تنها گزینه برای جایگزینی 747 های از رده خارج هستند تازه تا زمان تحویل این هواپیماها وقت برای افزایش زیر ساخت فرودگاهی هم هست
حسین کاشان
مشگل.مابیچاره ها هوابیمابودکه این هم حل شد
من تخصص هواپیمایی ندارم ولی به گمانم این هواپیما ها برای سفرهای داخلی نیست و در سفرهای خارجی هم ایشان اطلاع داشته اند که یک سوم خالی است. حالا شما بیا یک هواپیمای با 250 صندلی بیشتر بیاور که تازه از هر فرودگاهی نیز نمی تواند بپرد و بدتر اینکه در هر فرودگاهی هم اگر مجبور شد نتواند بنیشیند. واقعا الان وقت خرید این نوع هواپیما بود. ایا ناوگان ما کمبود این هواپیماها را بیشتر داشت یا نوع دیگری؟!
مگه نمی گید قرار با درامد این هواپیماها، پول خریدشون رو بدیم؟! پس توسعه زیرساخت ها و توسعه توریسیم به چه درد ما میخوره؟! از همین الان پولش میره تو جیب فرانسه. ما فقط هزینه کنیم برای سفرهای بی درآمد؟!! مدل اقتصادیتون دقیقاً همینه!!
سرور
طرف به پسرهاش گفت:اگه شلوغ کنید از ماشین پیاده تون می کنم!
حالا بگذارید حداقل لوازم یدکی برای هواپیماهای فعلی را به ما بدهند.ارباس جدید پیشکش.
عزییییزم 250 نفر توریست کمه ؟!!!!
با این قانون کنگره کسی هم ایران نمیاد !! مگر اینکه ما توریست بفرستیم اونجا ! خب اونم ب درد از ما بهترون میخوره و از این جیب به اون جیبه!
هیچ وقت نظرات بنده را نمیزارید ترسوها واقعا ترسیدین
Iran, Islamic Republic of
جالبه هزینه هواپیماها رو از صندوق توسعه ملی دادن.

منظور صندوق توسعه ملی فرانسه است دیگه!
یوسف
دو سوم ظرفیت هواپیما ها خالی هستند اما جانبازان را از این نعمت الهی محروم کرده اند . بنده جانباز 20 درصد شیمیایی و اعصاب و روان هستم سالها پیش میتوانستم از بلیط نیم بها استفاده کنم اما حالا ما را محروم از این امکان کرده اند . خدا خیرشان ندهد ...
Iran, Islamic Republic of
ایشان تا بحال در صف بلیط قرار نگرفته وگرنه چنین اظهار نظر عجیبی نمی کرد... ضمنا کافیه به جولان ایرلاین های ترکی و عربی در ایران توجه کنید که چطور مسافران را تور می کنند و سهم ایران از این بازار پر سود تقریبا صفر است
سیاوش
United States
من فرض را بر صداقت و خدمت مسئولین می گذارم، اما این سوال ذهن مرا به خود مشغول کرده که چرا با وجود اینهمه دانشمند در دولت و مجلس که همه هم خود و اقدامات خود را برکتی از سوی خداوند برای این ملت به معنای واقعی مستضعف(به لغت نامه دهخدا مراجعه شود) می دانند، چرا به فکرشان نرسیده است که اگر به عللی مثل عدم امادگی فرودگاه امام خمینی برای نشستن هواپیما پهن پیکر مورد اشاره، و یا نقص فنی هواپیمای مذکور در مسیر، که نشستن فوری هواپیما در مکانی غیر از فرودگاه امام خمینی را الزامی کرده باشد، سرنوشت این هواپیما و مسافران ان که در هوا بلاتکلیف می مانند، چه می شود؟ آیا هیچ شرکت بیمه ای با توجه به عدم وجود زیر ساخت های مطمئن برای ممانعت از وقوع حادثه یا فاجعه و نیز فقدان یک فرودگاه پشتیبان برای فرود اضطراری هواپیمای دچر حداثه یا عیب فنی، در کشورمان، حاضر به بیمه این هواپیما می شود؟ آیا هیچ مسافری حاضر می شود جذابیت ها و اطمینان های موجود در پروازهای مشابه با شرکت های امارات، قطر، ترک ایر و ...، بویزه پذیرایی های انچنانی را رها کند و در هواپیمای سوت و کور با حداقل مسافر هواپیمایی ایران ایر، آن هم بدون پشتوانه مطمئن بیمه ای پرواز کند و جان خود را به خطر بیندازد؟
یک ایرانی ......
United States
کاش آقایان حالا که موجب رونق اقتصاد ایرباس شده اند، حداقل شرکت مذکور را متعهد می کردند که با گزینش انبار لازم برای نگه داری این هواپیماهای غیر قابل مصرف، حداقل بار مالی مربوط به هزینه های انبارداری را از دوش این ملت دربدر و توسری خورده بر می داشتند تا حداقل در این کار صوابی برده تا شاید خداوند روحشان را که متعالی است متعالی تر نماید.