يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
بخش‌های خواندنی برنامه «توقف ممنوع»؛

بنیانیان: علت عقب افتادگی ما تقلید از غرب بدون بومی سازی است

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 473773
رئیس کمیسیون فرهنگی شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: امروزه دانشمندان طی تحقیقاتشان در مورد علل عقب‌افتادگی کشورهای در حال توسعه به این نتیجه رسیده‌اند که روشنفکران این جوامع که برای کسب دانش به کشورهای غربی می‌روند، نظام‌های آنان را بدون بومی‌سازی در کشورشان مستقر می‌کنند.
به گزارش جهان، دکتر حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی مهمان برنامه «توقف ممنوع» با اجرای محمد دلاوری بود و درباره نظام سازی در جمهوری اسلامی صحبت کرد. در ادامه بخش های خواندنی این برنامه آمده است:

*در گذشته در نظام جامعه اسلامی وجوهی از قبیل نذر و وقف و... تعیین شده بود که جامعه با آن اداره می‌شد و مردم نیز هنگام پرداخت راضی بودند. یک نظام مالیاتی هم از غرب آمده که مردم از آن ناراضی هستند. در نظام اسلامی، انسان‌ها با قیامت‌باوری کار می‌کنند و با دادن نذر، وقف و وجوه شرعی دین خود را به جامعه ایفا می‌کنند و از اینکه قیامتشان تامین می‌شود، نشاط درونی پیدا می‌کنند.

*در 200 سال اخیر که با غرب ارتباط برقرار کردیم و احساس کردیم نظام ما عقب افتاده است و پیشرفتمان هم کند است، تقلید کردیم و نظام‌های غربی را وارد کردیم که این نظام‌ها هم آثار مثبت داشتند و هم آثار منفی.

* امروزه دانشمندان طی تحقیقاتشان در مورد علل عقب‌افتادگی کشورهای در حال توسعه به این نتیجه رسیده‌اند که روشنفکران این جوامع که برای کسب دانش به کشورهای غربی می‌روند، نظام‌های آنان را بدون بومی‌سازی در کشورشان مستقر می‌کنند. این نظام‌ها، با نظام‌های بومی گذشته هم‌خوانی ندارد و تضاد ایجاد می‌کند و به عنوان مانع در مسیر پیشرفت کشور خودنمایی می‌کند.

*در دل نظام آموزش‌وپرورش یک خودبزرگ‌بینی نهفته است. در گذشته در نظام حوزوی با افزایش دانش، اخلاق، منش،تقوا و تواضعشان هم افزایش پیدا می‌کرد. با کسب علم بیشتر، افزایش پیدا میکند. نظام غربی عکس این است و با مدرک‌گرایی تکبر را القا می‌کند.

*در جوامع توسعه‌یافته، سطح درآمد به تحصیلات ارتباطی ندارد. معیارهای ارزشی به ثروت و موقعیت اجتماعی برمی‌گردد. در جوامع در حال توسعه مثل ایران افراد به محض باسوادی و یقه سفید شدن از احترام جامعه احترام برخوردار می‌شدند.

* چون نظام تصمیم‌گیری ما بومی نشده است، 6 ماه از سال شاهده هوای آلوده در شهرهای بزرگ هستیم.

* نظام ما مقدس است چون بنا است به موازات توسعه رفاه، افزایش عدالت و رشد اخلاق و معنویت هم داشته باشیم. از پیشرفت مادی برای توسعه عدالت و اخلاق و معنویت ابزار بسازیم.

*علت توجه مقام معظم رهبری به سبک زندگی، تحت تاثیر قرار گرفتن تمام لایه‌های فرهنگی است. اصل فرهنگ، جهان‌بینی اسلامی است که از درون آن باید ارزش‌های ما استخراج شود.

*در تمام جوامع نظام‌هایی وجود دارد که جامعه به کمک آن اداره می‌شود و هر کدام از این نظام‌ها هدفی دارند. در نظام غربی هسته مرکزی این نظام‌ها توسعه رفاه است و در نظام اسلامی توسعه اخلاق، معنویت.

* در جوامع غربی اخلاق وجود دارد اما با عقلانیت تولید شده است. برای مثال دروغ نمی‌گویند چرا که اعتماد اجتماعی می‌آورد و شما در زندگی موفق‌تر خواهید بود. اما همین افرادی که دروغ نمی‌گویند نظامشان در سطح جهانی بزرگترین دروغ‌ها را می‌گوید. دروغ نگفتن مردم جوامع توسعه‌یافته در عقلانیت و توسعه علم است و نه خداباوری. اگر خداباور بودند از تجاوز به کشورها حمایت نمی‌کردند.

*مفهوم نظام‌سازی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، این است که چگونه نظام و روابط درونش را بازتولید کنیم که ضمن محقق کردن هدف خود ارزش‌های اخلاقی را هم تقویت کند.

*ما زمانی تمدن اسلامی داشتیم و قدرت برتر بودیم با دور شدن از اسلام، دچار انحطاط می‌شویم.برخلاف غربی‌ها که با دور شدن از مسیحیت تحریف شده، توسعه‌شان آغاز شد عدم پیشرفت ما وقتی است که از اسلام دور شدیم و نتوانستیم اندیشه‌ها را در روابط اجتماعی بیاوریم.

*اگر ما نظام‌هایمان را بازسازی نکنیم، در دامی بدتر از آنچه که کشورهای غربی در آن هستند،گرفتار می‌شویم. معضلات غربی با معضلات فرهنگی سال‌های گذشته ما مخلوط می‌شود.

*ما انتخابات را از غرب الگو گرفتیم و با داشتن دموکراسی لازم است مردم به شیوه‌ای مشارکت کنند اما ما از گذشته قبیله‌گرایی داشته‌ایم و در انتخابات شایسته‌سالاری انجام نمی‌شود.

*بخش زیادی از نظام ما بر اساس تئوری ساخته شده است. دانشمندان نظرات خوبی دارند اما بین دانشگاهیان و مدیران ما شکاف هست. دانشی که در دانشگاه‌ها هست در اجرا ردپایشان دیده نمی‌شود.

*اگر فردی راستگو باشد و صادقانه حرف بزند، می‌گوییم برای کار مناسب نیست. در صورتی که شخص صادق برای کار مناسب است. اصلاح فرهنگ وظیفه تک‌تک انسان‌ها و نهادهای اجتماعی است. نقطه شروع اصلاح فرهنگ در هر شخصی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *