يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
تکرار یک اتفاق تلخ و انتشار گزارش جنجالی

ورزش ایران در هفته ای که گذشت

پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 470546
ناکامی امیدها از المپیکی شدن، گزارش فساد در فوتبال، درگذشت سرطلایی فوتبال و البته فاجعه بزرگی که در پیست دیزین رخ داد و چاقو‌کشی در لیگ بسکتبال اتفاقات مهم ورزش در این هفته رو به پایان بود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در این هفت روز رو به پایان اتفاقات زیادی برای ورزش ایران رقم خورد که دردها، کمبودها و بی توجهی های زیادی را دوباره آشکار کرد و  انتقادهای زیادی را موجب شد. از فاجعه ای که در پیست دیزین رخ داد و صحبت های ضد و نقیض زیادی درمورد تعداد مصدومان این فاجعه مطرح شد تا ناکامی دوباره تیم فوتبال امید در راه انتخابی المپیک که مانند همیشه به قدری به حاشیه کشیده شد که اصل مطلب کمرنگ شد.

در این میان انتشار گزارش کمسیون اصل 90 مجلس از فساد در فوتبال که پرده از خیلی حقایق برداشت و پای خیلی ها را هم به میان آورد، چاقو کشی در لیگ بسکتبال، اعلام اعتصاب بازیکنان استقلال و علنی شدن اختلاف نظرهایی که میان اعضای هیات مدیره وجود دارد و البته درگذشت همایون بهزادی همه و همه از مهمترین اتفاقات این هفته بود که همگی با حاشیه همراه شد.

مهمترین اتفاقات و رویدادهای این هفت روز ورزش به شرح زیر است:

مدال آوری رکابزنان ایران در آسیا
در چارچوب مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی آسیا، پنجشنبه گذشته رقابت های بخش تایم تریل انفرادی بزرگسالان پبه مسافت ۴۴ کیلومتر و با شرکت رکابزنان ۱۴ کشور آسیایی برگزار شد که در پایان علیرضا حقی با زمان ۶۰دقیقه و ۲۵ ثانیه و سه صدم تنها با ۱۰ ثانیه اختلاف نسبت به نفر اول مسابقه، رکابزن تیم هنگ کنگ و سه صدم ثانیه اختلاف نسبت به نفر دوم رکابزن تیم کره جنوبی به مقام سوم دست یافت و صاحب مدال برنز شد. 

این رقابت ها شنبه گذشته با برگزاری مسابقات ماده استقامت جاده پیگیری شد که طی آن در رده سنی زیر ۲۳ سال پیگیری می شد مهدی رجبی به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد و محمد گنج خانلو نیز سوم شد. 

حقیقی سرخپوش نشد
علیرضا حقیقی بعد از فسخ قرارداد خود با تیم روبین کازان روسیه راهی پرتغال شد تا به عضویت تیم ماریتیمو این کشور در بیاید. بر اساس گزارش جمعه گذشته روزنامه رکورد پرتغال قرارداد حقیقی دو نیم سال اعتبار دارد. بدین ترتیب بازگشت دروازه بان تیم ملی به پرسپولیس منتقی شد. 

فاجعه در دیزین
جمعه گذشته در پيست بين المللی ديزين بالغ بر ٣٧ اسكی باز به علت سرخوردگي زنجيره ای به رمين خوردند كه حال ٥ مصدوم نسبت به سايرين بدتر بود. بعد از این حادثه طی تماس تلفنی همکاران البرز مبنی بر عدم وجود آمبولانس در پیست اسکی دیزین به علت تعدد مصدومان و اعزام آمبولانس های مستقر به بیمارستان ها، بالگرد اورژانس تهران جهت نجات مصدومان باقیمانده در پیست دیزین به پرواز در آمده و دقایقی بعد در دیزین به زمین نشست.

اورژانس هوایی به سرعت مصدومان موجود را تریاژ نموده و ضمن درمان سرپایی چند نفر، سه مصدوم فوریتی را تحت درمان های پزشکی و مراقبتی قرار داده و به بیمارستان شهدای هفتم تیر منتقل نمودند. آسیب های مصدومان شکستگی پا و آسیب به مهره های گردنی و تروما به شکم و اندامها بوده است. در این زمینه خبرنگار مهر كسب اطلاع كرده كه دو مصدوم از بيمارستان مرخص شده و تنها يکنفر در بيمارستان شهدای هفت تير بستری است.

سرطلایی ایران درگذشت
همایون بهزادی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس که همه او را به عنوان سرطلایی فوتبال ایران می شناختند پس از تحمل یک دوره بیماری ذر سن ۷۱ سالگی به دیار باقی شتافت. مرحوم بهزادی که مدتها به خاطر بیماری ریوی و قلبی تحت درمان بود و اواخر عمرش را در منزل بستری بود، جمعه درگذشت. مراسم خاکسپاری مرحوم بهزادی دوشنبه از محل ورزشگاه شیرودی با حضور تمام اهالی فوتبال و ورزش و از جمله وزیر ورزش و جوانان برگزار شد. 

نعمتی پرچمدار کاروان المپیک شد
اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در نشستی که شنبه گذشته در محل این کمیته برگزار کردند،  زهرا نعمتی کماندار معلول ایران که صاحب سهمیه بازی های المپیک برزیل شده است را به عنوان پرچمدار کاروان ایران در این بازی ها انتخاب و معرفی کردند. نعمتی که در پارالمپیک لندن صاحب مدال طلا شد، علاوه بر سهمیه المپیک برزیل سهمیه پارالمپیک برزیل را نیز به دست آورده است.

شهنازی سرپرست کاروان ایران نشد!
براساس تصمیم شنبه گذشته اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، اصغر رحیمی که ریاست مرکز نظارت بر تیم های ملی در کمیته ملی المپیک را بر عهده دارد به عنوان سرپرست کاروان ورزش ایران در رقابت های المپیک ۲۰۱۶ ریو انتخاب شد. این انتخاب در حالی صورت گرفت که پیش از این پیش بینی می شد شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک به عنوان سرپرست کاروان ورزش ایران انتخاب شود اما ظاهرا جمع بندی اتفاقات اخیر از سوی هیات اجرایی کمیته المپییک به اینجا ختم شد که این وظیفه به اصغر رحیمی سپرده شود.

همچنین اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در نشست اخیر خود شاهرخ شهنازی و ناصر طالبی به ترتیب به عنوان سرپرست کاروان اعزامی ایران به بازیهای ساحلی ویتنام و المپیک زمستانی نروژ انتخاب شدند.

قهرمانی ذوب آهن در لیگ وزنه برداری
 تیم ذوب آهن اصفهان عنوان قهرمانی مسابقات لیگ برتر وزنه برداری بزرگسالان کشور را به دست آورد. این تیم که تا هفته چهارم با ۲۳۹۶ امتیاز در صدر جدول رده بندی قرار داشت با کسب ۵۵۴ امتیاز جمعه گذشته در هفته پایانی، جمع امتیازات خود را به ۲۹۵۰ رساند و با اقتدار عنوان قهرمانی رقابتهای این فصل را از آن خود کرد. در جدول رده بندی نهایی، پس از ذوب آهن، تیم یاسین پیشروی قم با ۲۸۱۴ و مناطق نفتخیز جنوب، با ۲۶۵۶ امتیاز به ترتیب عنوان های دوم و سوم را از آن خود کردند. 

صیدانلو رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری شد
مجمع انتخاباتی فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری شنبه گذشته به ریاست نصرالله سجادی معاون قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان برگزار شد و طی آن محمود صیدانلو با کسب ۳۴ رای مثبت به عنوان رئیس چهار سال آینده این فدراسیون انتخاب شد. در رای گیری میان کاندیداها پرویز کاظمی و فاطمه ابوالقاسمی به ترتیب ۴ و یک رای گرفتند ضمن اینکه پیش از آغاز این مجمع انتخاباتی، محمود رضا رضایی، سیامک حجت، محمدرضا غفارزاده الماسی، سینا سعیدی، شهزاد کیانی، حسین شهریاری، بابک سودمند و حمیدرضا بتو از شرکت در انتخابات کناره گیری کردند.

حسرت فوتبال 44 ساله شد
تیم فوتبال امید بازهم از دستیابی به سهمیه المپیک بازماند تا حسرت فوتبال و در کل ورزش ایران برای حضور این تیم در میادین المپیک 44 ساله شود. در این هفت روز ورزش رقابت های گزینشی المپیک در قطر برگزار شد که طی آن تیم فوتبال امید پس از پیروزی برابر تیم های سوری و چین و شکست مقابل قطر، درمرحله یک چهارم نهایی مقابل تیم ژاپن متحمل شکست سنگین 3 بر صفر شد و از صعود به نیمه نهایی این رقابت ها بازماند تا هیچ شانسی برای به دست آوردن یکی ازسه سهمیه توزیعی المپیک در این رقابت ها نداشته باشد. 

پایان همکاری خاکپور و مایلی کهن با تیم امید
رئیس فدراسیون فوتبال یکشنبه گذشته از پایان همکاری کادر فنی و مدیریت تیم فوتبال امید با این تیم خبر داد و تاکید کرد که قطعا انتخاب کادر فنی جدید و عقد قرارداد با آنها با هیات رئیسه جدید فدراسیون فوتبال خواهد بود. وی همچنین اعلام کرد که فدراسیون فوتبال موظف به پرداخت اعضای کادر فنی تیم امید است ضمن اینکه  فدراسیون فوتبال مسئولیت شکست تیم امید را بر گردن می گیرد.

گزارش فساد در فوتبال منتشر شد
کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یکشنبه گذشته گزارش خود در خصوص عملکرد وزرات ورزش و فدراسیون فوتبال با بررسی موضوع فساد در فوتبال را منتشر کرد. بی اعتباری اساسنامه فدراسیون، غیرقانونی بودن منشور اخلاقی، انحراف در ستاد رسیدگی به تخلفات، مماشات با یقه سفیدها، تقلب در قرعه کشی جام جذفی با استفاده از چسبو .. از جمله بخش های این گزارش بود که طی آن پای خیلی از اهالی فوتبال به میان آمد. 

چاقو کشی در لیگ بسکتبال
دیدار تیم‌های بسکتبال پتروشیمی بندرامام و نفت آبادان از هفته بیست و دوم مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور دوشنبه شب در سالن ۱۷ شهریور آبادان برگزار شد که طی آن پتروشیمی رقیب میزبان خود را با نتیجه ۷۸ بر ۶۴ شکست داد و صدرنشینی اش را در جدول رده بندی تثبیت کرد. این مهمترین دیدار این هفته از رقابت های لیگ بسکتبال بود که نتیجه آن تعیین کننده وضعیت صدر جدول رده بندی بود اما در پایان این بازی اتفاقی رقم خورد که مهمترین از جریان بازی و نتیجه آن بود. قضیه این قرار بود که در پایان دیدار تیم های پتروشیمی و نفت، یک تماشاگر ناشناس با چاقو به سمت بهنام یخچالی، گارد راس ملی پوش تیم پتروشیمی حمله و بازوی وی را زخمی کرد. 

سه مدال کاراته کاران ایران در لیگ جهانی
مرحله نخست مسابقات کاراته لیگ جهانی طی این هفته در فرانسه برگزار شد. ۱۱ کاراته ایران از شرکت کنندگان در این رقابت ها بودند که در میان آنها سعید احمدی به مدال طلا دست یافت، ذبیح الله پورشیب نقره گرفت و حمیده عباسعلی هم صاحب مدال برنز شد. 

کشور ثالث برای دیدارهای ایران و عربستان
به دنبال اتفاقات بین فوتبال ایران و عربستان، کنفدراسیون فوتبال آسیا در نشستی که روز دوشنبه در قطر برگزار شد به این دو کشور فرصت داد تا روز ۲۵ اسفند مشکلاتشان را حل کنند در غیر این صورت دیدارهای نمایندگان این کشورها در لیگ قهرمانان آسیا در کشور ثالث برگزار خواهد شد.

قهرمانی دایی و شاگردانش در جام شهدا
مسابقات فوتبال جام شهدا با حضور تیم های پرسپولیس، سایپا، ذوب آهن و صبا به میزبانی تهران برگزار شد. در جریان این بازی ها پرسپولیس با شکست سایپا و صبا با غلبه بر ذوب آهن راهی فینال این رقابت ها شدند. در دیدار نهایی نیز صبای قم سه شنبه مقابل شاگردان برانکو ایوانکوویچ به برتری 2 بر یک دست یافت و جام قهرمانی را بالای سر برد. در جدول رده بندی این رقابت ها سایپا در رده سوم قرار گرف. 

همگروهی بسكتبال ايران با يونان و مكزيک براي صعود به المپیک
مراسم قرعه کشی مسابقات بسکتبال انتخابی المپیک سه شنبه شب در مقر جهانی در سوئیس برگزار شد. بر اساس قرعه کشی انجام شده تیم ملی بسکتبال باید در گروه اول دیدارهای برگزار شده در ایتالیا با تیم های یونان و مکزیک دیدار کند. ایتالیا، تونس و کرواسی تیم های دیگر گروهی هستند که باید در تورین به مصاف یکدیگر بروند. 

سومین سهمیه المپیک برای تیراندازی ایران
گلنوش سبقت الهی بانوی تیرانداز کشورمان که موفق شده بود به  فینال رشته تپانچه ۱۰ متر بانوان رقابتهای قهرمانی آسیای هند راه یابد با قرار گرفتن در جایگاه چهارم آسیا سهمیه المپیک ۲۰۱۶ ریو را به دست آورد. پیش از وی و چند ماه قبل نجمه خدمتی و الهه احمدی نیز در تفنگ ۱۰ متر بانوان سهمیه حضور در ریو را کسب کرده بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *