جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۳
۵۶
خط و نشان از پاستور برای کرسی های بهاستان؛

صحنه آرایی انتخاباتی روحانی با "حصر شورای نگهبان"!

دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۱۰
کد مطلب: 469762
ﺛﺒﺖﻧﺎﻡ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮﯼ کاندیداهای ﻣﺴﺌﻠﻪﺩﺍﺭ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻓﺮﺍﺩی که مردود شدن آنها با توجه به جرائم اثبات شده در محاکم قضایی، شکی در رد صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان به جای نمی گذارد، ‏برای تکمیل پازل های کناری این بازی بود.
عکس از خبرگزاری فرانسه
عکس از خبرگزاری فرانسه
گروه سیاست جهان نيوز، علی قلهکی ـ  سخنان روز پنجشنبه رئیس جمهور در جمع استانداران، حواشی زیادی داشت. مهمترین فراز صحبت های پرحاشیه روحانی در بین استان داران از این قرار است : "مجلس خانه ملت است نه خانه یک جناح؛ اگر قرار است یک جناح باشد و یک جناح دیگر نباشد، انتخابات نمی‌خواهد؛ همه‌ی آنها به مجلس بروند... دلمان می‌خواهد معتدلین به مجلس بروند و این آرزوی ما است."

در این باره چند نکته قابل ذکر است:

۱- ﺛﺒﺖﻧﺎﻡ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮﯼ کاندیداهای ﻣﺴﺌﻠﻪﺩﺍﺭ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻓﺮﺍﺩی که مردود شدن آنها با توجه به جرائم اثبات شده در محاکم قضایی، شکی در رد صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان به جای نمی گذارد، ‏برای تکمیل پازل های کناری این بازی بود.

ﻭﺯﺍﺭﺕ ﮐﺸﻮﺭ نیز، ﺩﺭ ﺍﻗﺪﺍﻣﯽ ﺑﯽﺳﺎﺑﻘﻪ ﻭ ﻣﺸﮑﻮﮎ، ﺑیش از ۹۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺻﻼﺣﯿﺖ کرد ﺗا با پز فضای ﺑﺎﺯ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺩﻭﻟﺖ، بازی را به زمین شورای نگهبان کشانده ﻭ ﺑﺎ ﻓﺸﺎﺭ ﯾﮏ "اکثریت ﺭﺩ ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺷﺪﻩ ﺑﺰﺭﮒ"ﻋﺪﻡ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺻﻼﺣﯿﺖ تعداد زیادی از کاندیداهای انتخابات مجلس را اقدامی خارج از عرف نشان دهد. علیرغم اینکه وزارت کشور زیر نظر مستقیم شخص رییس جمهور اداره می شود، اما روحانی ترجیح داد در این زمینه ی تحت مسئولیتش، سکوت کند.

نکته کمتر دیده شده بازی "رد صلاحیت های دولتی" اینجاست ﮐﻪ دقیقا لیست ﻋﺪﻡ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺻﻼﺣﯿﺖﻫﺎﯼ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﮐﺸﻮﺭ ‏_ﺣﺪﻭﺩ ۶ ﺩﺭﺻﺪ _ﻣﻨﺘﻘﺪﺍﻥ ﺍﺻﻮﻟﮕﺮﺍﯼ ﺩﻭﻟﺖ را شامل می شود که طی عمر بیش از دو ساله دولت "شاه پرونده" کرسنت و پرونده رانت ۶۵۰ میلیون یورویی را پیگیری نموده اند.

ﺍﺩﺍﻣﻪ بازی "تایید صلاحیت دولتی ها" ﺑﻪ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺑﺎ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺻﻼﺣﯿﺖ ﻧﺸﺪﻥ ﮐﺎﻣﻼ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻭ ﻣﻌﻘﻮﻻﻧﻪ ﺟﻤﻊ ﮐﺜﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﻮﺭﺍی ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ، ﺣﻤﻼﺕ رسانه های زنجیره ای با چاشنی خط گیری منسجم از اتاق فکر "رد صلاحیت شدگان"، شکل گرفت که البته به مانند گذشته نتوانست تاثیری بر روی نظر شورای نگهبان بگذارد.

۲- بازی "تایید صلاحیت ها" در پرده آخر توسط شخص رئیس جمهور به روی صحنه رفت، صحنه ای که توسط وزارت کشور در هفته های اخیر مهیا شده بود.

ﺣﻤﻠﻪ ﺣﺴﻦ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺑﺎ کلید واژه هایی چون "عمل سليقه‌ای" و "حذف يك جناح"، صحبت های حزبی یک رئیس قوه مجریه که قرار است هفتم اسفند ماه در قامت برگزار کننده انتخابات برآید، رنگ و بوی خاصی داشت. حق را می توان قائل بود که دولت به دنبال نمایندگان نزدیک به خود برای راه یافتن به مجلس باشد ولی به این آشکارا هیچ حجت و دلیلی برای بیان از یک تریبون رسمی آن هم به فاصله کمتر از ۴۰ روز تا انتخابات ندارد.

می توان ورود آشکار روحانی با این حجم از ادبیات تند را فاز دوم پروژه فشار به شورای نگهبان دانست که فاز اول آن به صورت پنهانی شکل گرفته و با توجه به عدم تاثیر فاز اول، فاز دوم توسط شخص رئیس جمهور و در جمع استاندارن که نفر اول هر دولت در هر استان است، به حساب آورد.

روحانی به خوبی از ماده ۳ قانون اساسی که می گوید :"نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی به عهده شورای نگهبان می باشد. این نظارت، استصوابی، عام در تمام مراحل در کلیه امور مربوط به انتخابات جاری است." آگاه بوده پس برای چه هدفی در کنفرانس خبری خود پس از اجرایی شدن کامل روند برجام چنین اظهار می کند که "اخباری که از رد صلاحیت ها رسیده خوشحال کننده نبوده" ؟!

از سویی دیگر روحانی، در این سخنرانی نه در مقام رئیس جمهور و مقام ملی، بلکه در قامت رهبر یک جناح سیاسی بیان شد: «ما دلمان می خواهد معتدلین وارد مجلس شوند...»

۳- رقابت های ریاست جمهوری سال ۹۶ بی شک از انتخابات مجلس ۹۴ بی تاثیر نیست و روند کند و کسل کننده اقتصاد کشور، تنها یک راه برای این دولت می گذارد و آن تشکیل "مجلس دولت پسند" است. مجلسی که دائما در عمر کوتاه خود تا زمان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم سودای سوال و استیضاح از وزرا را در سر نداشته باشد و بیش از همه به فکر کنار آمدن با دولت برای مهیا شدن انتخابات سال ۹۶ باشد.

دولت بخواهد و یا نخواهد مجلس نهم چندان باب طبع او نبوده و حداقل با سیاست های دولت در زمینه بین الملل، سیاسی و اقتصادی، زاویه ای روشن داشته است. مجلسی که پس از اجرایی شدن برجام به فکر هماهنگی معنادار با دولت نباشد، قطعا مانعی برای دولت بر سر چیدن میوه های "نه چندان رسیده" برجام است.

۴- در کشور ما براساس اصل ۹۹ قانون اساسی وظیفه نظارت بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است. بر اساس این اصل، نظارت بر انتخابات خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری و همه‌پرسی‌ها برعهده شورای نگهبان است. اصل ۱۱۸ قانون اساسی، وظایف نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری نیز صراحتاً بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است.

علاوه بر آن، اصول دیگری مانند اصل ۱۱۵، شرایط داوطلبان تصدی پست ریاست جمهوری را به صراحت ذکر کرده است. نظارت شورای نگهبان در همه‌ی مراحل بصورت عام است و در انتخابات مجلس، واژه استصوابی نیز به‌کار رفته است و در قانون به معنی نظارت جامع و موثر است. بر اساس اصل ۹۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تفسیر قانون اساسی به عهده‌ی شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم آنان انجام می‌شود، تفسیر شورای نگهبان از وظیفه‌اش در نظارت بر انتخابات مجلس هم که مشخص و مبرهن است.

رییس جمهور کشور به خوبی می داند که مامور اجرای قانون اساسی بوده و نه دخل و تصرف در آن و یا برداشت متفاوت با "عینک دولتی" از نقشه راه کشور. اقدام دولت برای انداختن توپ در زمین شورای نگهبان و فشار آوردن های پیدا و پنهان برای گرفتن خروجی مد نظر، چیزی نیست جز نگه داشتن بازی در زمین شورای نگهبان و قرار دادن این نهاد حاکمیتی ارزشمند در مقابل افکار عمومی.

این اقدام روحانی، در چارچوب جنگ روانی دولت برای رسیدن به "معتدلی های" مدنظر است و به نوعی "توپ در زمین شورای نگهبان" است برای جلوگیری از مجلس جناحی مد نظر شخص رئیس جمهور.
منبع:الف
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از مسئولین دولتی انتظار می‌رود بیشتر به مرّ قانون عمل کنند و بگذارند کسانی که صلاحیت‌شان مورد تایید قرار نگرفته از راه و مجرای قانون پیگیر کارشان باشند و بی‌جهت توقع در رد صلاحیت شده‌ها ایجاد نکنند.
علی
Iran, Islamic Republic of
دفاع رئیس جمهور از حق الناس کاندیداها و ملت رای دهنده هم جزئی از همون قانونه برادر.
محمد
هرکس بگوید رای شورای نگهبان کذا است مفسد است.
امام خمینی (ره)
حق الناس فتنه گرا؟
هیچ عاقلی کل را رها نمیکند و به جزء بپردازد
مثلا شما برای برداشتن یک سیب که از سینی می افتد کل سینی را رها میکنی که جلوی افتادن آن سیب را بگیری!
یا مثال مذهبی اینکه برای انجام یک کار مستحبی نباید واجبی مثل نماز یومیه قضا شود!

امیدوارم دو ریالی تان وقتی بیفته که دیگه تلفنها کارتی نشده باشند
United States
روحانی بنا بر وظیفه اش به مر قانون عمل کرد و تذکرات لازم را به شورای نگهبان داد
Iran, Islamic Republic of
میشه اون مر قانونی که رئیس جمهور میتونه در تائید و یا رد کاندیداهای انتخابات دخالت بکنه رو بگید ؟ چون ما هر چی قانون اساسی رو گشتیم همچین حقی ندیدیم که به رئیس جمهور داده باشن
Iran, Islamic Republic of
رئيس جمهور به عنوان مجري قانون اساسي نبايد و نميتواند خلاف قانون اساسي را اجرا كند
Iran, Islamic Republic of
شما هم مر قانون اساسي را در باب عدم احراز صلاحيت بيان كنيد
دکتر طالقانی؛ حقوقدان و عضو هیأت علمی دانشگاه
«شما هم مر قانون اساسي را در باب عدم احراز صلاحيت بيان كنيد» به روی چشم.
سرور
یعنی اینکه طرف اعلام کرده که می خواهد نماینده های اعتدالی به مجلس بروند مر قانون است؟ نه اینکه خود وی هم در عمل نشان داده معتدل نیست و این هم در حد شعار هست.
فعلا بروند میوه برجام را بخورند مجلس را خراب نکنند آقایان.
United States
ببینم حالا اگر غیر از روحانی رییس جمهور بود باز هم همین رو می گفتی !!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
قرار نیست شورای نگهبان هم سلیقه ای عمل کنه شورای نگهبان نیز یه نهاد است که در چارچوب قانون باید وظایفش رو انجام بده نه سلایق شخصی اعضایش بنابراین اگر فردی رد صلاحیت بشه این وظیفه شورای نگهبان است که اعلام کند به چه دلیلی و مستند به چه عملی یا حکمی و یا اقدامی فرد را از این حق طبیعی اش محروم کرده بنابراین، این شورای نگهبان است که وظیفه شفافیت در عملکردش رو بر عهده داره
لذا نتیجه این موضوع این است که تمام نهادها و اشخاص در حکومت اسلامی ایران پاسخگو میباشند
این نیز یه اصل بدیهی است که فکر کنم همه قبول داریم در غیر این صورت ما با پدیده ای نامبارک مواجه خواهیم بود
آقا جان، همانطور که گفتید، ما با پدیده ی نامبارکی مواجه هستیم. در واقع ما در خیلی از نهادها با پدیده های نامبارک مواجه هستیم. به هیچ عنوان شفافیت در هیچ بخشی وجود ندارد. رسانه که آزاد نباشد همین میشود. هرکس هرکاری دلش بخواهد می کند بدون اینکه کوچک ترین نگرانی از بابت علنی شدن تخلفش داشته باشد.
Germany
شما تا حالا يك نمونه در اين سي و چند سال سراغ داري كه شوراي نگهبان سليقه اي عمل كرده باشه؟
رضا
United Kingdom
نمي دانم سئوال شما جدي است يا شوخي؟
سعید
این سخن شما شبیه این است که بگویید در انتخابات قراره تقلب بشه مثل آنچه در فتنه گفتند این نوع لحن که بیشتر شبیه پیش داوری است که شورای نگهبان باید چنین کنه چنان کنه و تداعی کننده این است که مثل اینکه شورا قرار است به قانون عمل نکن و سلیقه خودش رو حاکم کند در حالی که این ادعای کسانی است که قبل از انتخابات 88 در کنار این پیش داوری ها پیشنهاد کمیته صیانت از آراء و نظارت ناظران بین المللی(بخوانید آمریکایی) را پیش کشیدند و بدینگونه هیزم فتنه را فراهم کردند. بنظر میرسد این همه حمله به شورای نگهبان نشانگر عملکرد صحیح آن در رد فتنه گرانی است که در فتنه88 از در رانده شدند الان قصد دارند از پنجره وارد شوند و شورای نگهبان مواظب نفوذ از پنجره هاست. بنظر بنده اکر سلیقه ای هم در کار باشد سلیقه مراکز قانونی عین عمل به قانون است و این بهتر از حاکم کردن فتنه و نا امنی در کشور است که داعش منتظر آنست.
Iran, Islamic Republic of
رد صلاحيت خلاف قانون از تقلب بدتره
رضا
United Kingdom
من متوجه تحليلهاي شما نميشوم, اگر قبول داريد که راي ها درست شمرده مي شود, شما نگران چه هستيد؟ حتي اگر به قول شما 90% کانديداها فتنه گر باشند باز هم تا راي مردم را نگيرند که نمي توانند وارد مجلس شوند. رفتار و تحليل شما شبيه اين است که همه کانديداهاي دمکرات را در آمريکا رد صلاحيت کنند و انتخابات بين اعضاي حزب جمهوري خواه برگزار شود. استدلال شما در صورتي درست است که يا اکثريت مردم را قبول نداشته باشيد يا چرخه شمارش آرا را. باتشکر
در هیچ نقطه جهان اجازه ورود عناصری که علنا به دشمنی با حکومت برخواسته اند را نمی دهند، عناصری که تنها به پشتوانه غوغاسالاری و حمایت اجانب و اردوکشی خیابانی و هیجانات احساسی و وندالیسم بدون ارائه دلیل محکمه پسند بر ضد انتخاباتی مردمی که باب میلشان نباشد شورش می کنند
تاسف
رضا
United Kingdom
حرف شما اشتباه است, در انگلستان حزب استقلال اسکاتلند که خواهان جدايي اسکاتلند از بريتانيا هست حدود 50 نماينده در پارلمان ملي دارد, يا رئيس حزب کارگر محالف برنامه اتمي بودجه نظامي و طرفدار فلسطين هست. افراد ديگري مانند جرج گالوي هم عضو مجلس هستند
حرف شما بیتر اشتباه است. چون این ها همانطور که از مثال ها پیداست، در رفتارهای دولت انگلستان اختلاف دارند، نه در اصل ماجرا. به جز چند نفر انگشت نما. که مشخص و قطعی است که حضور این چند نفر، بی اثر و به منظور فریب افکار عمومی دنیا است. تا برخی چون شما تصور کنند در انگلستان چنان آزادی هست.
هر وقت، دقت کن هر وقت اکثریت نمایندگان انگلستان مخالف اصل نظامشان باشند و دست به اقدام بزنند، می توانی ادعا کنی در انگلستان مخالفانشان حضور جدی دارند.
United States
جای دوری نمی رویم
Iran, Islamic Republic of
اگر قضاوت مردم به حقيقت نزديك بود چرا قانون استعلام از مراجع چهارگانه را در نظر گرفت. شما براي استخدام يك خدمتكار تحقيق نمي كنيد؟ بازي با الفاظي مثل تشخيص مردم، توهين و احمق دانستن آنهاست برادر!
رضا
United Kingdom
استعلام از مراجع چهار گانه بابت اين است که اگر کسي محکوميت داشت, رد صلاحيت شده و به وي اطلاع بدهند.
رضا جان معلوم است انسان روشن فکر و فرهیخته ای هستی ای کاش شماره تلگرامت رو مینوشتی ازت کسب فیض میکردیم.
انصافا مصاحبت با انسانهای متینی همچون شما باعث آرامش است
این آرزو را درست نیست
احسنت،تفسیر و مطلب جالبی بود

از فتنه ی سال 88 درس ها گرفته ایم و تجربه ها اندوخته ایم دیگرگذشت سودای فتنه انگیزی
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا اگه قرار بشه مستندات رد صلاحیت ها رو بشه که دیگه برای خیلی از حضرات ( گرچه دیگه آبرویی ندارن ) آبرویی نمی مونه - سابقه زنا و اختلاس و .... هزاران مورد دیگر
Iran, Islamic Republic of
يعني به خاطر حفظ آبرو بدون سند و مدرك رد صلاحيت ميكنن؟ حالا اگه خودشون اصرار داشته باشن و سند و مدرك بخوان چي
اين عكسي كه گذاشته ايد توهين به رئيس جمهوري است.
Iran, Islamic Republic of
تصویر اختصاصی رویترز از ایشان است بدون دستکاری
Iran, Islamic Republic of
يعني شما دنباله روي رويترز هستين و كار اونارو درست ميدوني
حالا واسه دل شما میگیم فتوشاپش کنن!
یاشار
صحنه آرائی چه کار بدی هست واقعا!!!!آن زمان که ابرو باد و مه و خورشید در کار بودند تا احمدی نژاد رئیس جمهور شود استفاده از بیت المال و امکانات دولتی در سفر های انتخاباتی - حمایت علنی اعضای شورای نگهبان از شخص خاص در تریبون های عمومی خصوصا نماز جمعه - سخنرانی جناب آقای الهام حقوق دان شورای نگهبان بجای احمدی نژاد در مصلای تهران - و .....آیا این کار ها صحنه آرایی و دخالت مستقیم در انتخابات نبود؟
راشد
رئيس جمهو ر محترم كه خود نيز حقوقدان است خوب ميداند به عنوان مجري قانون اساسي مي تواند در اجراي قانون اساسي به روساي قوا تذكر قانون اساسي بد هد اما شوراي نگهبان قانون اساسي جزء قوا نيست كه تذكر ايشان توجيه قانوني داشته باشد اگر آمار و اطلاعات منتشر شده اخير درست باشد كه عده اي با محكوميت قتل / زنا / سرقت و عدم تابعيت ايراتي و يا تابعيت دو گانه و همچنين محكوميت در فتنه 88 و .... مورد تائيد هيات هاي اجرائي قرار گرفته اند اينجا وظيفه اساسي اقاي رئيس جمهور است كه به وزير كشور تذكر دهد اين نوع تائيد ها بر خلاف مر قانون و با توهم ايجاد فضاي باز سياسي است كه متاسفانه برخلاف قانون انجام گرفته است .
Iran, Islamic Republic of
حرفهای آقای روحانی حرف دل ملت است و هیچ کسی حق ندارد به شخص دوم کشورامرونهی بکند . این شورای نگهبان است که همه کاره مملکت شده است و دولت هیچکاره است .
United States
آهان ...حالا فهمیدیم ..هیچ کس حق ندارد به شخص دوم مملکت امر و نهی بکند ولی شخص دوم مملکت که دست بر قضا حقوق دان است نه سرهنگ!!!! میتواند به همه توهین بکند !!!!
Iran, Islamic Republic of
اون موقع ک رییس جمهور محبوبتون راس کار بود کجابودید چرا صداتون در نمیومد
United States
ما با کسی عقد اخوت نبسته ایم و تا زمانی که کسی از ولی فقیه اطاعت کند پشتیبان او هستیم .....اطاعت محض میفهمی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Germany
برجام با نقض عهد طرف مقابل غیر قانونی است و به زودی با اقدام انقلابی قاطع و غیرتمندانه ملت خداجوی و پیرو ولایت ایران به زباله دان تاریخ خواهد پیوست
Iran, Islamic Republic of
خواب ديدي خير باشه برادر
حسن جان دلت را بگذار کنار...
هاله ی نور سبز!
ظاهرا وقاحت و بي شرمي اصول گرايان تمامي ندارد. چرا رئيس جمهور قانوني را تخريب مي مي كنيد
Iran, Islamic Republic of
این عکس رو جز شما کسی جرات نداره اینجوری دستکاری کنه و بگذاره تو سایتش...!
عکس اوریجیناله
جرم سیاسی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مردم
فکر می کردم یه روزی... را بنفش ببینم ولی دیگه فکر نمی کردم که ...
United States
جنابان جهان نیوز : بنده به عنوان یک ایرانی و معتقد به ولایت از شما شکایت دارم
قاسمی سالخورده
همه مسئولین و آحاد جامعه باید پایبند به قانون اساسی که حاصل تلاش و خون های پاکی است که برای استقلال مملکت و اسلامیت آن ریخته شده است . رئیس جمهور باید در راس قانون مداران باشد نه با کنایه و... مهم ترین نهاد قانونی کشور یعنی شورای نگهبان را مورد نقد و خدشه قرار دهد و قبل از هر چیز ریاست محترم جمهور به زندگی مردم و عمل به شعارهای تبلیغاتیش عمل کند تا دولت مساعجل نشود . ضمن این که سابقه عملکرد شورای نگهبان نشان داده که در مجموع مر قانون عمل کرده است و شاهد آن شکل گرفتن دولت های متفاوت ( کارگزاران - اصلاح طلبان - اصول گرایان - اعتادال و ... ) و حضور افراد متفاوت در مجلس شورای اسلامی است ولی اگر انتظار است محکومین قضائی و افراد لائیک مسلک وارد خانه ملت شوند این خلاف قانون و اهداف نظام اسلامی است . لذا ادای روشن فکری و ازادی خواهی مطابق تعریف یک جریان در این کشور ممنوع و پذیرش ندارد .
بهروز
Russian Federation
ما مردم ایران از شورای نگهبان می خواهیم هر فردی که آقای روحانی می گوید دلایل رد یا عدم احراز آن را به عموم اعلام کند تا مردم بدانند ایشان از کی حمایت می کند
Iran, Islamic Republic of
روحاني همه رد صلاحيت شده ها را ميگويد پس از شوراي نگهبان بخواهيد دلايل و اسناد را به ملت ارائه كند
حسین
Iran, Islamic Republic of
متأسفانه آقای رییس جمهوری دراین سخن رانی تخلف علنی سیاسی که دارد هیچ.... خودش حرف خودش را نیز نقض کرده و تضاد آشکار دراظهاراتش وجود دارد....
خدا عاقبت بخیر نماید...