شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

کتاب پزشکی حج ایرانیان تدوین شد

يکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 469673
معاون مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از رونمایی کتاب تاریخ پزشکی ایرانیان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: جمعیت هلال احمر ایران در طول یک قرن خدمات بشردوستانه، کارنامۀ درخشانی از جمله در خدمات سلامت حج از خود برجای گذاشته است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پیرحسین کولویند - معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به تدوین کتاب پزشکی حج ایرانیان در گذر تاریخ به تسنیم اظهار داشت: با تلاش نزدیک به سه سال و جمع آوری اسناد، گزارش‌های تاریخی و عکس‌ها مرتبط، خدمات پزشکی در حج در قالب یک اثر تدوین شد.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر عنوان کرد:در این اثر پژوهشی و تاریخی، خدمات سلامت به ایرانیان در حج در سه دوران، بررسی شده از جمله الف) تا سال 1322؛ و بررسی مشکلات سلامت ایرانیان از صدر اسلام تا دوران قاجاریه ب)خدمات پزشکی حج در سالهای 1327 تا پیروزی انقلاب اسلامی؛ ج) بررسی خدمات پزشکی حج از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 1392.

وی همچنین با اشاره به اینکه بررسی‌های تاریخی همواره از اولین قدم‌های برنامه‌ریزی برای آینده است، گفت: هر علمی پیوندی ناگسستنی با گذشته خود دارد و بررسی روند تحول و تطور، خدمات و سیر علم پزشکی برکسی پوشیده نیست.

کولیوند عنوان کرد: از آنجا که درخت بارور طب کنونی بر ریشۀ تناور علم پیشینیان استوار است، تحقیق و تفحص در مورد چگونگی روند رشد و تکامل این دانش ضروری بود و بر پژوهندگان است که چنین رسالتی را به انجام رسانند.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: پزشکی در ایران پیشینه‌ای بس دیرینه و حج و حج‌گزاری نیز قدمتی طولانی دارد. سیر تحولی و رو به رشد خدمات ایرانیان برای برگزاری باشکوه این فریضه که بزرگترین همایش مذهبی ملت‌های مسلمان است، همواره وجود داشته است و در این میان، خدمات پزشکی و سلامت جنبه‌ای خاص و مجزا دارد و رفع مشکلات آن همواره دغدغۀ اصلی کارگزاران حج در طول تاریخ برگزاری آن بوده است.

کولیوند در خاتمه جمعیت هلال ‌احمر جمهوری اسلامی ایران را، یکی از پیشروترین جمعیت‌های ملّی در عرصه مدافعه‌گری از حقوق آسیب‌دیدگان دانست و گفت: این نهاد در طول یک قرن خدمات بشردوستانه، کارنامۀ درخشانی از خود برجای گذاشته است که این خدمات در ایام حج، برگ افتخار دیگری را بر کارنامۀ این جمعیت افزوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *