سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰
سمنان جزیره لهجه‌ها و گویش‌ها؛

زبان دیار روحانی ثبت میراث معنوی ایران شد

يکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۰۴
کد مطلب: 469500
یک مسئول سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به ثبت زبان سمنانی در فهرست میراث معنوی کشور گفت: سمنان جزیره لهجه‌ها و گویش‌ها است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آرزو گلکار با اشاره به اینکه برای نخستین بار، زبان سمنانی در جلسه ثبت میراث معنوی کشور، به ثبت رسید و دستاورد بزرگی در حوزه ثبت میراث معنوی برای سمنان رقم خورد، اظهار داشت: ثبت زبان سمنانی از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنین فارسی، ترکی، کردی، بلوچی، ارمنی و عربی از جمله زبان‌های شناخته شده در ایران هستند و اضافه شدن زبان سمنانی به این ردیف، اهمیت بالایی دارد.
 
گلکار گفت: زمانی که فهم مشترک از صحبت بین دو نفر از طرق کلامی و با توسل به ایما و اشاره برقرار نشود، گفته می‌شود که دو نفر با دو زبان مختلف صحبت می‌کنند.
 
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان عنوان کرد: استان سمنان جزیره لهجه‌ها و گویش‌ها است و ثبت زبان سمنانی، زمینه ثبت سایر گویش‌ها و لهجه های منطقه سمنان را فراهم می‌کند.
 
گلکار از ثبت گولاچ (تکنیک‌های پخت نان آئین برات شهرستان سمنان) در فهرست میراث معنوی خبر داد و افزود: این پرونده نیز در جلسه اخیر ثبت آثار معنوی به ثبت رسید.
 
به گزارش میراث‌ فرهنگی، پیش از این 61 اثر معنوی استان شامل مراسم معنوی، صنایع دستی، فنون سنتی و ... در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. مراسم گل غلتان نوزاد در دامغان، نذر سمنو پزان در سمنان، تهیه آب دعا در شاهرود، آئین‌های مرتبط با ازدواج در استان، نخل‌گردانی در مهدیشهر و شهمیرزاد از جمله مراسم معنوی استان سمنان است که در فهرست ملی ثبت شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *