شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

رابطه سن مادر و احتمال ابتلای نوزاد به صرع

شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 469364
دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع گفت: سن بالای مادران در هنگام بارداری احتمال بروز حملات تشنجی مانند صرع را در کودکان افزایش می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، احمد نگهی در مورد بیماری صرع توضیح داد: صرع یک اختلال عملکردی در سلول‌های مغزی است که می‌تواند به اشکال مختلف بروز یابد. حملات صرع در شایع‌ترین شکل خود به‌صورت کاهش هوشیاری همراه با حرکات اندام‌ها رخ می‌دهد اما می‌تواند به شکل خفیف‌تر نیز بروز یابد.

وی با تأکید بر اینکه بیماری صرع معمول زمینه ارثی ندارد یعنی از والدین به فرزندان منتقل نمی‌شود، گفت : مطالعات نشان می‌دهد تنها در 5 درصد مبتلایان به صرع، زمینه ژنتیک وجود دارد.

نگهی خاطرنشان کرد: ابتلای پدر یا مادر به بیماری صرع معمول در انتقال این بیماری به فرزندان نقشی ندارد اما سن بالای مادر در هنگام بارداری احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با سیستم مغز و اعصاب مانند انواع اختلالات مغزی و حملات تشنجی مانند صرع را افزایش می‌دهد.

وی در مورد مادران مبتلابه صرع نیز گفت: به‌رغم اینکه احتمال انتقال صرع از مادر به فرزند بسیار ناچیز است اما اگر مادر مبتلابه صرع از داروهای ضد تشنج استفاده می‌کند، لازم است در هفته شانزدهم بارداری، با انجام سونوگرافی‌های مخصوص، سلامت سیستم عصبی مغز جنین او موردبررسی قرار گیرد.

نگهی بابیان اینکه به‌طورکلی زنان مبتلابه صرع بدون هیچ نگرانی می‌توانند باردار شوند، افزود: این افراد تنها لازم است تحت نظر پزشک معالج و استفاده از درمان‌های دارویی بارداری سالم بدون خطری را سپری کنند.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع تأکید کرد: زنان مبتلابه این بیماری باید قبل از اقدام به بارداری برای تغییر یا کنترل دوز داروهای ضد تشنج مصرفی خود، با پزشک مربوطه مشورت کنند و در طول بارداری تحت نظر ماهیانه متخصصین مغز و اعصاب وزنان باشند تا با انتخاب داروهای مناسب احتمال بروز خطر برای جنین را به صفر برسانند.

نگهی بابیان اینکه زنان مبتلابه صرع به‌هیچ‌عنوان در طول بارداری یا قبل از آن نباید خودسرانه اقدام به قطع داروی ضد صرع کنند، افزود: بیشتر مادران مبتلابه صرع بعد از زایمان به‌خوبی می‌توانند از کودک خود مراقبت و بدون نگرانی اقدام به شیردهی کنند.

وی خاطرنشان کرد: دوازدهمین کنگره بین‌المللی صرع 30 دی  تا2 بهمن سال جاری در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *