دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰
رئیس سازمان غذا و دارو:

۵ انبار بزرگ برنج به دلیل آلودگی پلمب شد

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۲
کد مطلب: 468037
رئیس سازمان غذا و دارو از پلمب ۵ انبار بزرگ برنج به دلیل آلودگی خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رسول دیناروند در حاشیه همایش کشوری آزمایشگاه‌های برتر در جمع خبرنگاران در رابطه با موضوع برنج‌های آلوده اظهار داشت: برنج‌های موجود در انبارها آزمایش شده و 80 درصد این برنج‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند و امکان مصرف آنها وجود دارد.
 
وی افزود: 20 درصد برنج‌های آزمایش شده در انبارها سلامت آنها تأیید نشده که این میزان زیادی است و حد اقل 5 انبار بزرگ در این زمینه پلمب شده است.
 
رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که درایم برنج‌های آلوده وارد بازار مصرف نشده ولی اگر کسی در این زمینه مدرکی ارائه دهد آن را بررسی می‌کنیم.
 
دیناروند خاطر نشان کرد: انبار برنج کرمانشاه نیز به دلیل آلودگی پلمب شده و ذخایر برنج موجود در آن ممنوع‌الخروج است.
 
رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با داروی هرسپتین که در رابطه با بیماران مبتلا به سرطان سینه استفاده می‌شود گفت: از سال آینده 95 درصد نیاز دارویی کشور به هرسپتین در داخل انجام می‌شود و در واقع برند ایرانی این دارو تولید آن به طور کامل در کشور محقق خواهد شد که این مسئله 40 میلیون یورو ارزآوری به همراه دارد.
 
به گفته وی یک شرکت دانش‌بنیان در داخل کشور موفق به تولید این دارو شده است.
 
دیناروند ادامه داد: برخی فرآروده‌های لبنی قیمت تمام شده آن 13 هزار تومان است ولی در بازار 6 تا 7 هزار تومان فروخته می‌شود و این هنر متقلبان بوده که با هزینه کم قیمت‌های تمام شده را به نحوی کاهش می‌دهند که آزمایشگاه متوجه نمی‌شود البته این مشکل در همه دنیا وجود دارد بنابراین باید آزمایشگاه‌ها را از نظر تجهیزات، فناوری و نیروی انسانی تقویت کنیم.
 
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: گاهی تقلبات خطرناک نیست و آسیبی به سلامت مصرف کننده وارد نمی‌کند تنها به جیبش اسیب می‌رساند. البته گاهی هم این تقلب‌ها مرگ فرد مصرف‌کننده را سبب شده به طور مثال در یک کشوری در شیرخشک نوزادان ملانین یافت شد و صدها نوزاد را به کام مرگ کشاند این مسئله به این علت بود که متقلبان نمی‌خواستند پروتئین در شیرخشک لحاظ کنند و برای اینکه این موضوع از دید آزمایشگاه‌ها در امان بماند نیتروژن بالایی در آن وارد کرده بودند.
 
وی ادامه داد: در رابطه با حوزه غذا و دارو گرفتار آلاینده‌های متعددی هستیم که برخی با دستکاری تولید کننده‌ها ایجاد می‌شود برخی بدون اینکه قصدی در کار داشته باشند این آلاینده‌ها را ایجاد کرده که در هر دو م ورد باید شناسایی انجام گیرد.
 
دیناروند افزود: برخی می‌خواهند تولید فراورده‌های کشاورزی را به هر قیمتی افزایش دهند به طور مثال میزان آلاینده‌های آن را افزایش داده تا افزایش تولید و ماندگاری طولانی مدت را در آن فرآورده‌ها داشته باشند که در این زمینه آزمایشگاه‌ها می‌توانند کمک کنند تا با امکانات جدید این اطمینان را به مردم دهیم که می‌توان آلاینده‌ها را شناسایی کرد.
 
رئیس سازمان غذا و دارو در مورد افزودنی‌های غیرمجاز گفت: در دوران فعلی به شدت استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز افزایش یافته است و برای بهبود طمع، رنگ و یا ایجاد ماندگاری محصولات غذایی به آن افزودنی‌های غیرمجاز می‌زنند. به طور مثال دوغ عمر آن یک ماه است ولی چطور می‌شود که می‌توان یک سال آن را نگهداری کرد و مشکلی برایش پیش نیاید. یکی از دوستان می‌گفت که ظرف ماست را پشت پنجره می‌گذارد ولی هیچ مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود این مسئله یعنی از افزودنی‌های غیرمجاز در این محصول لبنی استفاده شده است.
 
 دیناروند اضافه کرد: برخی از این افزودنی‌های غیرمجاز واقعا خطرناک است و جالب اینکه عمدتا این افزودنی‌ها خطر فوری ندارند و اثر تجمعی داشته لذا در طولانی‌مدت عوارض آن مشخص می‌شود. بنابراین آزمایشگاه‌ها در زمینه شناسایی این مسئله می‌توانند بسیار موثر واقع شوند.
 
رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: برخی ادعا می‌کنند که فلان دارو طبیعی است ولی دروغ بوده و به آن مواد شیمیایی اضافه کرده‌اند یا داروی کاهش اشتها ارائه کرده ولی این مسئله نیز یک دروغ بوده و ماده غیرمجاز خطرناک در آن دیده شده است.
 
سال گذشته چند نفر به دلیل استفاده از این داروهای کاهش دهنده اشتها استفاده کردند و جان خود را از دست دادند شاید اگر این اتفاق پشت سر هم رخ نمی‌داد متوجه آن نمی‌شدیم بنابراین توجه به این مسئله در آزمایشگاه‌های کنترل ضرورت دارد.
 
دیناروند در رابطه با مکمل‌های غذایی گفت: سال گذشته مطالعه‌ای در آمریکا انجام گرفت که بر اساس نتایج آن 70 درصد مکمل‌های غذایی بازار آمریکا یا ادعای آنها درست نبوده یا فراورده‌های غیرمجاز استفاده کرده‌اند این مشکل در کشوری به وقوع پیوسته که قوی‌ترین دستگاه نظارتی در حوزه غذا و دارو را دارد.
 
رئیس سازمان غذا و دارو به شناسایی فساد رد مواد غذایی اشاره کرد و گفت: برای این مسئله نیز باید تجهیز شویم و به طور کلی به کمک معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور پروژه سنگینی را پیگیری کرده که بر اساس آن مردم و آزمایشگاه‌ها و تمامی قطب‌ها مرجع از صحت و سلامت مواد غذایی،‌ دارویی و بهداشتی و آرایشی مطلع می‌شوند.
 
دیناروند با بیان اینکه شبکه جامع مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی بزودی راه‌اندازی می‌شود گفت: با چند کشور اسیای شرقی و اروپای غربی جهت آموزش نیروی انسانی نیز در این زمینه مذاکره کرده‌ایم.
 
وی خاطر نشان کرد: نتایج تمام اطلاعات شبکه آزمایشگاه کشور اعم از خصوصی، دانشگاهی و مرجع از طریق پروتالی در دسترس مردم قرار خواهد گرفت تا هر کس که نیاز داشت می‌تواند صحت و سلامت محصولات مورد نظر را تست کند.
 
دیناروند در پایان به اصلاح تعرفه‌های آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: این موضوع سه ماه پیش به امضای وزیر بهداشت رسیده و به هیأت دولت ارائه شده که انشاءالله تا پایان امسال تصویب و ابلاغ می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *