يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲
۸
احمد توکلی تاکید کرد:

افزایش مناطق آزاد در آستانه انتخابات، خیانت به کشور و مردم است/ کمک به واردات یا صادرات؟!

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب: 467972
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش مناطق آزاد که ثمره‌ای جز واردات ندارند خیانت به کشور و مردم است.
افزایش مناطق آزاد در آستانه انتخابات، خیانت به کشور و مردم است/ کمک به واردات یا صادرات؟!
گروه اقتصاد جهان نيوزـ احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با اشاره به لایحه دولت برای افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه گفت: به نظر من این اقدام در آستانه انتخابات خلاف عقل و منطق و دین است، چرا که وقتی منطقه آزاد ایجاد می شود، به اهداف آن دست پیدا نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدف این بوده است که مناطق آزاد به منطقه ای برای تلفیق سرمایه خارجی با نیروی داخلی برای تولید کالای صادراتی تبدیل شود، گفت:  متاسفانه این مناطق اکنون به دروازه های واردات تبدیل شده اند، به طوری که در چهار سال اول برنامه چهارم تنها 14 درصد از بازرگانی این مناطق صادرات بوده است و لذا ضد خودش عمل کرده است.

توکلی با اشاره به اینکه برخی از کارهای ما «گز نکرده بریدن است» گفت: مناطق آزاد در واقع آزاد از پرداخت مالیات هستند و همه چیز برای ورود سرمایه گذار خارجی آمده است اما چون ما هزینه بسترسازی در این مناطق و مدیریت لازم را نداریم این مناطق به واردات و فروش زمین روی می آورند و  به جای کار اصلی خود یعنی صادرات اسیر حواشی و  واردات کالا می شوند که به نوعی خیانت به کشور و ملت است.

نماینده مردم تهران همچنین به درخواست های مکرر برخی از نمایندگان برای افزایش تعداد مناطق آزاد آن هم در آستانه انتخابات اشاره کرد و گفت: البته در مورد برخی از مناطق توجیه و استدلال لازم وجود دارد اما برای برخی از مناطق که حتی یک پارکینگ هم ندارند منطقه آزاد ایجاد کردند به صلاح نیست.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
انتخابات و ما ادرئک ما الانتخابات
..دستاوردهای شهدا هستید خودتان را مبرای نکنید
حامد محمدی
تجربه مناطق آزاد در ایران به دلایل مختلف ناکام مانده و به سرانجام نرسیده است و در عمل شاهد هستیم که مناطق ازاد ایران در رسیدن به اهدافی که کشورهای در حال توسعه از ایجاد آنها دنبال نموده اند، به طور کلی شکست خورده است.

در اغلب کشورهای در حال توسعه، موضوعات توسعه صادرات، جذب سرمایه گذاری خارجی و نیز مناطق آزاد به دلیل پیوستگی و ارتباط عملیاتی با یکدیگر در یک سازمان راهبری می شوند اما در کشور ایران بدون توجه به ارتباط آنها، موضوعات یاد شده در سازمانهای مختلف مدیریت شده به طوریکه، توسعه صادرات در وزارت صنعت، معدن و تجارت، سرمایه گذاری خارجی در وزارت امور اقتصادی و دارایی و مسئله مناطق آزاد در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری -صنعتی و ویژه اقتصادی، راهبری می شوند. این مسئله باعث شده که انسجام لازم برای تحقق اهداف توسعه ای این مناطق مورد فراهم نشود.

از الزامات ایجاد مناطق آزاد دسترسی مناسب به منابع تولیدی، دسترسی به کالاهای واسطه ای، اتصال به سرزمین اصلی، عدم محدودیت و قیمت پایین زمین، دسترسی به امکانات زیربنایی اعم از راه، انرژی، آب، دسترسی به نیروی کار ساده و متخصص ارزان و ... می باشد. مناطق آزاد کنونی کشور (هفت منطقه فعلی) در مکانهایی قرار دارند که کمترین ظرفیت و قابلیت صنعتی شدن را داشته و عموما با نگاه توسعه مناطق حاشیه، گسترش گردشگری و تمرکز بر مسائل امنیتی طراحی شده اند. لذا در مکان یابی و تاسیس مناطق آزاد، رویکرد صادراتی و صنعتی به طور مطلوب مورد توجه قرار نگرفته و حتی ظرفیت تجاری و دسترسی به راههای زمینی به عنوان مزیت در مقابل رقبای منطقه ای، مد نظر قرار نگرفته است. لذا مناطق آزاد در دستیابی به اهداف خود در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی و شکل گیری تولید صادراتی به موفقیت چندانی نرسیده اند و به دلیل مکان یابی غلط و سیاستگذاری نامناسب، دستیابی به این جایگاه، نیازمند صرف هزینه های بالایی می باشد.

شایان ذکر است که در مطالعات اولیه ایجاد مناطق آزاد در کشور که با همکاری کنفرانس بین المللی تجارت وابسته به سازمان ملل (آنکتاد) در دهه چهل شمسی صورت گرفته بود، بندر عباس به عنوان گزینه مناسب جهت ایجاد منطقه آزاد پیشنهاد شده بود که همچنان به نظر بهترین گزینه ایجاد منطقه آزاد در کشور به منظور بهره گیری از ظرفیت آن، می باشد.
.. علی مطهری چرا چند وقته صداش در نمیاد
Iran, Islamic Republic of
بابا موقع انتخابات شده تازه فهمیده...
Iran, Islamic Republic of
انصافا نباید این موضوع را سیاسی کرد...
Iran, Islamic Republic of
وقتی این لایحه اقتصادی، سیاسی شود نمی شود عادلانه در باره آن تصمیم گرفت. ربط دادن آن به انتخابات باعث می شود که منتقدان دولت از تصویب این لایحه فقط به دلیل اینکه لایحه از دولت آمده است مخالفت کنند و اینجا فقط مردم هستند که ضرر می کنند. مردم مهران زحمات زیادی در طول سال های انقلاب اسلامی، دوران جنگ تحمیلی و دوران بعد از جنگ متحمل شده اند. مردم مهران ولایی هستند و ولایت مدار لطفا با تصویب لایحه مهران را آزاد کنید و خاطره تلخ محرومیت و مظلومیت این دیار را به خاطره ای شیرین تبدیل کنید. مهران دروازه عتبات عالیات است و چندین سال است که مردم در خدمت به زائرین سید و سالار شهیدان عاشقانه خدمت می کنند و پیشتازنند.
مطمئنا مردم رای مثبت نمایندگان محترم به لایحه منطقه آزاد مهران را از خاطر نخواهند برد.
علیرضا
اشکال ندارد آقای توکلی. در عوض آقای ابوالمشاغل دولت سرشان شلوغ تر می شود و دیگر وقت خوردن آبگوشت بزباش با نوشابه ندارد و سکه توزیع می کند بین کارشناسان تا کسی از ایشان انتقاد نکند.