جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

انتقاد نظام پزشکی از مبنای پرداخت بیمه

چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 467448
رئیس نظام پزشکی کل کشور از درست یا نادرست بودن دریافت حق ویزیت دوم پزشکان و تعیین مبنای پرداخت بیمه ها در بخش خصوصی خبر داد .
به گزارش جهان، دکتر علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کل کشور با اشاره به دریافت ویزیت مجدد از بیماران در گفت و گو با علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت : تعریف چارچوبی برای حل این موضوع به عنوان کار مشترکی است که با حوزه درمان وزارت بهداشت انجام دادیم . درواقع بخشنامه ای را معاون درمان وزارت بهداشت به مجموعه پزشکی داده است که در آنجا مفاد آن به طور کامل آورده شده است و ما هم در نظام پزشکی کاری کارشناسی را در رابطه با ویزیت دوم شروع نموده ایم که باید به تصویب شورای عالی نظام پزشکی نیز رسانده شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر همان بخش نامه فعلی مورد نظر وزارت بهداشت که به دانشگاه های کشور ابلاغ شده ، سند اصلی است و بر این اساس اگر در ویزیت دوم یک مداخله درمانی از قبیل نسخه نویسی و کارهای تکمیلی بالینی انجام شود، پزشک حق دریافت ویزیت مجدد را دارد.

دکتر زالی عنوان کرد : درصورتی که بیمار در یک فاصله زمانی کوتاه (حداکثر ۲۴ ساعت از مراجعه اول) دوباره به پزشک مراجعه کند، نباید ویزیت مجدد پرداخت نماید اما اگر مدتی فاصله بیفتد و پزشک در ویزیت بیمار مداخله ای را داشته باشد این ویزیت مجدد باید پرداخت شود.این مورد قبلا در آیین نامه ها و بخش نامه های مربوطه ذکر شده و در حال حاضر هم درحال بازنگری این آیین نامه ها هستیم .

رئیس نظام پزشکی اظهار داشت: این که بتوانیم با تقویت سیستم بیمه ای پویا و کارا به سمتی برویم که اساسا ارتباط مالی بین جامعه پزشکی و مردم قطع شود، نقطه راهبردی مورد نظر در نظام پزشکی است. درواقع این موضوع ، راهبرد اصلی در کشورهای توسعه یافته نیز است که با آن تمام مشکلات مرتفع خواهد شد، منتها مشروط بر این است که سیستم بیمه ای پویا شود ، به موقع پول پزشک را پرداخت کند و کسورات جدید و عجیب به دریافت های آنان نزند تا جامعه پزشکی از فرآیند بیمه استقبال کنند.

حوزه سرپایی در کشور بسیار خودنمایی می کند از این رو دکتر زالی بیان کرد : در دو سال اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی ، مبنای پرداخت سازمانهای بیمه گر پایه در بخش خصوصی ویزیت بخش دولتی است، درصورتی که ما معتقدیم وقتی بیمار هزینه بخش خصوصی را پرداخت می کند بیمه هم باید پوششی از نوع هزینه خصوصی داشته باشد . چون بین بخش خصوصی و بخش دولتی فاصله وجود دارد و این فاصله در حال افزایش است، این به مردم منتقل می شود، گاهی وقت ها مردم به دلیل پوشش های خفیف بیمه ای لازم است که هزینه هایشان از جیب خود پرداخت کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد : دو پیشنهاد برای کاهش پرداخت از جیب مردم را مطرح کرده ایم، یکی آن که حتما بیمه ها ویزیت بخش خصوصی را مبنای ویزیت سرپایی در بخش خصوصی قرار دهند و دیگری آن که بیمه ها در مناطق محروم و نابرخوردار ، پوشش بیمه ای سرپاییی خود را افزایش دهند تا برای پزشکی هم که در مناطق محروم کار می کند، یک انگیزه ای هم ایجاد شود. پیشنهاد ما برای دوسال آینده این است که مبنای پرداخت بیمه های پایه در بخش خصوصی ، همان بخش خصوصی باشد .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *