شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

شیوه قراردادهای جهانی دولت مخفیانه است

سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 467200
عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه شیوه دولت در قراردادهای بین‌المللی اختفا تا آخرین لحظه است، گفت: کرسنت درواقع حربه‌ای برای کشاندن ایران به دادگاه‌های بین‌المللی با هدف تسویه کردن و به نوعی بالا کشیدن پول‌های بلوکه شدن ایران در حساب‌های خارجی بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیسه مجلس در نشست خبری خبرگزاری تسنیم درباره قراردادهای جدید نفتی، پیگیری پرونده کرسنت و عملکرد اقتصادی دولت اظهارداشت: بازار داخل ایران محدود است که واردات بخشی از آن را پوشش می‌دهد و باید بگویم واردات ما فقط از چین در ۲.۵ سال اخیر به اندازه کل واردات دولت سابق بوده است یعنی نرخ بیکاری خودمان را پایین نیاوردیم بلکه نرخ بیکاری چینی‌ها را پایین آوردیم.

وی با اشاره به در اولویت نبودن واردات در شرایط تحریم، گفت: واردات در مصارف غیرضروری در شرایط تحریمی منطقی ندارد.

بذرپاش با بیان اینکه مجلس نهم در حوزه قانونگذاری نمره مطلوبی می‌گیرد اما در حوزه نظارت نمره قبولی نمی‌گیرد،گفت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان ماحصل کار دولت قبل و دولت فعلی و مجلس قبل و مجلس فعلی به عنوان یک قانون خوب تصویب شد اما متاسفانه زور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت نرسید و قانون به همین راحتی متوقف شد.

بذرپاش ادامه داد: الان در مرز قاچاق ۲۵ میلیارد دلاری کالا قرار داریم که دولت هم هیچ درآمدی از محل ورود آنها به کشور ندارد در حالیکه اگر قانون اجرا می‌شد بخش زیادی از قاچاق قابل کنترل بود.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل دو پرونده درباره قرار داد کرسنت گفت: یکی از این پرونده‌ها پرونده دعوای بین‌المللی در این خصوص است که متاسفانه در آن محکوم شده‌ایم و پرونده‌ای دیگر در داخل برای منعقد کنندگان دیگر تشکیل شده که حکم آن صادر شد و به دیوان عالی کشور رفته و درخواست اعمال ماده ۱۸ شده و روند آن ادامه دارد.

وی تصریح کرد: کرسنت درواقع حربه‌ای برای کشاندن ایران به دادگاه‌های بین‌المللی با هدف تسویه کردن و به نوعی بالا کشیدن پول‌های بلوکه شدن ایران در حساب‌های خارجی بود.

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: این دسته از پرونده‌ها را به صورت دام در مسیر شرکتهای بزرگ دولتی قرار می‌دهند و با توجه به اینکه می‌دانند کشور چنین مواردی را اجرا نمی‌کند آن را تبدیل به شکایت کرده و به سراغ پول‌های بلوکه شده بخصوص پول‌هایی که بعد از جریان تسخیر سفارت آمریکا بلوکه شد می‌روند.

وی با بیان اینکه درخواست غرامت کرسنت سالی یک میلیارد دلار است، گفت: ما منتظر بودیم وزیر نفت در این باره اقدام کند که متاسفانه ایشان هم اقدامات درخوری انجام نداده است و کسانی که خیلی از ایشان حمایت می‌کردند و مواردی را مطرح می‌کردند الان باید پاسخگو باشند.

بذرپاش ادامه داد: ما در اثر مدیریت ایشان لااقل یک ۱۸ میلیارد دلار و یک ۵۰ میلیارد دلار ضرر کرده‌ایم و اگر مدیریت ژنرالی این است که ما ترجیح می‌دهیم سرباز باشیم و ژنرال نباشیم.

وی همچنین در خصوص قراردادهای جدید نفتی ایران موسوم به IPC گفت: امیدواریم ایرادات وارد به این الگوی جدید قراردادی رفع شود وگرنه تا وقتی در مجلس هستیم با توجه به تجربه ناخوشایند کرسنت اجازه نمی‌دهیم تعهدات به این سنگینی آن هم برای مدت بیش از ۲۰ یا ۲۵ سال برای کشور ایجاد شود.

بذرپاش در پاسخ به پرسشی درباره دلیل محرمانه نگه داشتن الگوی جدید قراردادهای نفتی گفت: تا جایی که ما متوجه شدیم متدولوژی و شیوه دولت درباره قراردادهای بین‌المللی اختفای آنها تا آخرین لحظه است چنانکه برجام را هم تا زمانی که نهایی شد مخفی نگه داشتند و بعد از آنکه نهایی شد به مجلس ارائه کردند و گفتند یا آن را تصویب کنید یا آن را رد کنید،در حالیکه اگر مجلس در جریان آن قرار می‌گرفت می‌توانست به انعقاد توافقی بهتر از آنچه انجام شد کمک کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *