جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

توصیه‌عضوشورای‌نگهبان درباره‌انتخابات‌خبرگان

شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب: 466510
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه داوطلبان رد یا تأیید صلاحیت شده در هیأت‌های اجرایی وارد مرحله نظارتی می‌شوند، گفت: با مساله خبرگان همانند دعواهای پیش پا افتاده سیاسی مواجه نشویم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز شنبه ۱۹ دی ماه در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با محکوم کردن اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان گفت: این اقدام عملی خلاف اخلاق، حقوق و قوانین بین المللی است.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از مصوبات شورای نگهبان در هفته‌های اخیر اظهار داشت: امروز آخرین مهلت شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده برای کاندیداتوری در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است و از فردا به مدت ۷ روز هیات‌های نظارت استان‌ها با کسب نظر از هیات مرکزی نظارت رسیدگی به اعتراضات را در این زمینه آغاز می‌کنند.

وی افزود: هیات‌های نظارت در قالب بررسی‌های استانی و هیات مرکزی درباره تائید صلاحیت شده‌ها نیز اظهار نظر می‌کنند.

ابراهیمیان درباره شیوه بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات نظارت گفت: شورای نگهبان از طریق رای گیری ۵ نفر عضو هیات مرکزی نظارت را انتخاب کرده که طبق قانون ویژگی‌های‌ آنان مسلمان بودن، مطلع بودن و مورد اعتماد بودن است که آنها نیز هیات‌های نظارت استانی را انتخاب کرده‌اند.

وی به کسب بخشی از اطلاعات درباره داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس شورای اسلامی از طریق استعلامات منابع چهارگانه و تحقیقات در محل اشاره کرد و بیان داشت: روشن است که استعلامات چهارگانه پاسخگوی تمام شرایط مقرر در قانون انتخابات نبوده و شروطی وجود دارد که برای احراز آنها چاره‌ای جز تمسک به اطلاعات مطلعین وجود ندارد. از این رو از اطلاعاتی که پیشتر جمع آوری شده به ویژه درباره سابقه فعالیت سیاسی داوطلبان در هیات نظارت جهت تائید و یا رد صلاحیت استفاده می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان از ثبت نام ۸ هزار داوطلب بدون هرگونه سابقه داوطلبی در ادوار پیشین مجلس سخن گفت و خاطرنشان کرد: درصد قابل توجهی از ثبت نام کنندگان در مرحله بررسی هیات های اجرایی صلاحیتشان تائید شده است که پس از آن به مرحله کنترل و ارزیابی نظارت راه می‌یابند.

وی با یادآوری اینکه به موجب قانون هم رد صلاحیت شده‌ها و تائید صلاحیت‌ شده‌ها وارد مرحله نظارتی خواهند شد تصریح کرد: قانون انتخابات و ماده مصوب مجمع تشخیص مصلحت مقرر کردند که داوطلبانی که از سوی هیات‌های اجرایی تائید صلاحیت شده‌اند نیز باید در هیات نظارت موضوع اظهار نظر قرار گیرند از این رو شبکه نظارتی مکلف است وارد مرحله اظهارنظر بشود.

ابراهیمیان با طرح احتمال تفاوت نتایج بررسی صلاحیت‌های هیات‌های اجرایی و نظارت گفت: بررسی شبکه نظارت نشان می‌دهد که آیا در تائید صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس عجله به خرج داده شده یا نه و یا اینکه اطلاعات به طور کامل جمع آوری شده بود یا نه که تجربه نشان می‌دهد این ارزیابی‌ها می‌تواند به نتایج متفاوت منجر شود.

وی با ذکر مثالی درباره محکومیت‌های ذیل تخلفات اداری و نحوه تاثیر آنها در تائید صلاحیت داوطلبان اظهار داشت: اگر کسی چند بار محکومیت یافته و سوء شهرت دارد هیات نظارت ماموریت دارد بی طرفانه پرونده وی را بررسی کرده و اعلام کند که صلاحیت او محرز است یا نه و این تکلیفی است که برعهده شبکه نظارتی در انتخابات است.

ابراهیمیان گفت: ما باید براساس مقدورات زمانی درباره صلاحیت داوطلبان اظهارنظر کنیم و اینکه اساسا چرا باید صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس تائید شود به این علت است که قانون می‌گوید و ما موظف به اجرای قانون هستیم. البته بخش مهمی از ثبت نام کنندگان نیز فاقد سابقه فعالیت سیاسی و داوطلبی در انتخابات هستند که منطقی نیست به صلاحیت آنان قطع داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اگر در فرصتی که باید میان داوطلبان جهت احراز صلاحیت آنها تقسیم شود این صلاحیت احراز نشود اعلام می‌کنیم که برای شورا صلاحیت این داوطلبان احراز نشده است که با اعلام فقدان صلاحیت آنها متفاوت است و پیامش این است که سیستم اجرا و نظارت موفق به احراز صلاحیت آنان نشده و فرصت برایشان هست که در آینده با انجام فعالیت‌های سیاسی صلاحیت خود را نشان دهند و این تفاوت می‌کند با کسی که سابقه محکومیت داشته و آثار متفاوتی با هم دارند.

وی به اعطای حق در قانون به داوطلبان جهت توضیحات و دفاعیات در اولین فرصت نسبت به رد صلاحیتشان اشاره کرد.

ابراهیمیان در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران به موضوع مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: شان و احترام افراد چه داوطلبان مجلس خبرگان و چه داوطلبان مجلس شورای اسلامی به لباس و جایگاه آنان بستگی ندارد. اما در عرصه انتخابات خبرگان با نهاد روحانیت، دین و اعتقادات مردم سروکار داریم بنابراین باید یک مجموعه اصول و رفتارهای حرفه‌ای ما حاکم باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با یادآوری اینکه عمده ثبت نام کنندگان در زمره علما و فضلا بوده و جایگاه بالای اجتماعی دارند، تاکید کرد: اینکه شورای نگهبان اعلام کند صلاحیت بعضی داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات خبرگان احراز شد یا نشد نه چیزی به آنان اضافه و نه چیزی از آنان کم می‌کند زیرا این جایگاه برای نسل‌های آینده مهم است و ممکن است بعضی از این داوطلبان در آینده جزو مراجع و یا فقهای شورای نگهبان شوند.

وی از لزوم رعایت شان داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات خبرگان در رسانه‌ها سخن گفت و افزود: نباید شان انها ذیل تیترهای هیجانی مخدوش شود که به عنوان مثال اول یک حجت الاسلام پیش از نام آنان بیاوریم بعد «آقا» بگوییم و بعد صرفا اسم داوطلب را ذکر کنیم؛ این طرفداری از داوطلبان نیست.

ابراهیمیان گفت: در مقابل کسی که می‌خواهد از داوطلبی انتقاد کند باید آداب را رعایت کرده و شان و جایگاه او را لحاظ کند. از این رو نباید با مسئله خبرگان همانند دعواهای سیاسی معمولی برخورد شود و می‌بایست متین و با رعایت ادب در این مقوله وارد شد تا تبدیل به دعوای پیش و پا افتاده سیاسی نشود.

سخنگوی شورای نگهبان اجتهاد لازم برای تائید صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان را به معنای «تجزی» برشمرد و اظهار داشت: این یعنی داوطلب انتخابات مجلس خبرگان قدرت استنباط برخی از مسائل را دارد و می‌تواند درباره رهبری واجد شرایط اظهارنظر کند که با اجتهاد یک مرجع صاحب فتوا تفاوت دارد. لذا تیترهایی همانند «کنکور مجتهدین» تصویر صحیحی از این موضوع ارائه نمی‌دهد.

وی با استناد به تبصره یک ماده سه قانون انتخابات خبرگان رهبری مرجع تشخیص شرایط فوق برای داوطلبان کاندیداتوری برای انتخابات این مجلس را فقهای شورای نگهبان ذکر کرد و افزود: ترتیباتی که برای تشخیص این شرایط تعیین می‌گردد موضوع قانون و یا آیین نامه نیز چون ملاک ، ارزیابی و یقین فقهاست ممکن است در هر دوره‌ای شیوه‌هایی برای احراز صلاحیت علمی داوطلبان پیش بینی کنند.

ابراهیمیان ادامه داد: امسال از شهریور شرکت در آزمون علمی یکی از این شیوه‌ها بود و همان طور که عرض کردم که قانون مرجع نهایی تشخیص صلاحیت داوطلبان را برعهده فقها گذاشته است این فقها در استفاده از این ابراز آزاد هستند.

سخنگوی شورای نگهبان با یادآور صدور اطلاعیه شورای نگهبان پیش از برگزاری آزمون گفت: شورا اعلام کرد که قصد دارد از آزمون برای تعیین صلاحیت همه داوطلبان استفاده کند که به جز چند گروه کلیه ثبت نام کنندگان باید در آن شرکت کرده که این به منزله دعوت از آنان بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *