جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

فتنه بزرگی که عراقی ها خنثی کردند

شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 466428
قتل ظالمانه شیخ شهید نمر باقر النمر به دست رژیم بنی سعود چیزی نمانده بود که دیو فتنه مذهبی را در عراق بار دیگر بیدار کند اما این بار نیز حرکت های خودجوش مردمی در این کشور، هوشیارتر از فتنه انگیزان بنی سعود عمل کرد.
فتنه بزرگی که عراقی ها خنثی کردند
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، متعاقب اعلام خبر اعدام شیخ شهید« نمر باقر النمر» توسط رژیم بنی سعود، شیعیان و اهل تسنن به یک اندازه از این خبر مضطرب شدند و همه تصور می کردند که خشونت های مذهبی سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در آستانه تکرار شدن است و در واقع عده ای ناشناس برای بیداری مجدد این فتنه هم کوشیدند.

خشونت های مذهبی سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ که بالغ بر ۴۴ هزار کشته و بیش از ۳۳ هزار زخمی بر جای گذاشت، در نتیجه اقدام یک عده ناشناس که بعدها مشخص شد، گروه تروریستی القاعده بوده است، با کارگذاشتن بمب، مراقد امامین عسکریین (ع) در سامراء را منفجر کردند و موجی از واکنش شدید شیعیان را به دنبال داشت و به مدت دوسال فتنه شیعه و سنی را در این کشور دامن زد.

این بار نیز، بعد از اعدام شیخ شهید نمر النمر به دست رژیم بنی سعود، یک عده ناشناس با کارگذاشتن بمب، چهار مسجد از مساجد اهل تسنن در استان بابل در جنوب «بغداد» را منفجر کردند و اینگونه القاء کردند که انتقام خون شیخ شهید است اما شیعیان بابل در یک اقدام خودجوش این رفتارها را نه تنها تقبیح کردند، بلکه برای ترمیم خسارات ناشی از انفجار، آستین ها را بالا زدند.

شیعیان منطقه «بکرلی» در شهر حله مرکز استان بابل در ۱۰۰ کیلومتری جنوب بابل با تجمع در برابر مسجد «عمار یاسر» متعلق به اهل تسنن، شروع به ترمیم خسارت های ناشی از انفجار این مسجد کردند.

افراد ناشناسی که هنوز تحت پیگرد نیروهای امنیتی عراق هستند، مساجد «فتح» در روستای سنجار در شمال حله و «العصریه» و یک مسجد دیگر در این منطقه در شمال بابل را به علاوه مسجد عمار یاسر در مرکز حله با کار گذاشتن بمب منفجر کردند و متواری شدند.

خبر انفجار مساجد اهل تسنن به سرعت در سطح عراق بازتاب یافت و برخی از رسانه های سعودی منطقه و در داخل عراق این خبر را برجسته کردند و از احتمال جنگ مذهبی در عراق خبر دادند تا جایی که روزنامه سعودی «الحیات» تیتر اول خود را «بازگشت جنگ مساجد به عراق»، انتخاب کرد.

رسانه های وابسته به عربستان از احتمال جنگ شیعه و سنی خبر می دادند و با گزارش های جهت داری با عنوان «شیعیان عراق، مساجد اهل تسنن را به آتش کشیدند» به اضطراب و نگرانی در داخل عراق دامن زدند.

اما شیعیان ساکن محله بکرلی در اقدامی خودجوش ساعاتی بعد از انفجار در مقابل مسجد عمار یاسر اهل تسنن حاضر شدند و آستین ها را بالا زدند و شروع به تعمیر خسارت های ناشی از انفجار کردند.

آنها همچنین قلم های رنگ را به دست گرفته و در و دیوار مسجد را رنگ آمیزی کردند و با برچسب هایی که روی آن نوشته شده بود: «من شیعه هستم و به اهل سنت بگویید که به آنها عشق می ورزم»در و دیوار مسجد را آذین بندی کردند.

آنان همچنین به نشانه حزن و اندوه از انفجار مساجد اهل تسنن توسط عده ای ناشناس، شمع هایی روشن کردند و پرچم ملی عراق را به دیوار مسجد آویختند و نتیجه این رفتار انسانی و علوی خود را روی شبکه اینترنت گذاشتند، تا اینترنت که همواره در طول سال های اخیر اسباب فتنه بوده است، این بار رسانه ای برای خواباندن فتنه شود.

موج تقدیرها و تشکرهایی که از شیعیان و اهل تسنن در واکنش به این رفتار اهالی بکرلی و انعکاس وسیعی که این عده کوچک در محدوده ای کوچک به راه انداختند ، اطمینان و آسودگی را برای همگان در عراق از عدم بازگشت خشونت مذهبی به دنبال داشت.

حالا عراقی ها معتقدند، فتنه ای که بنی سعود می خواستند در عراق به پا کنند را ناکام گذاشته اند، اگرچه گویا تحرکات و تحریکات سعودی پایانی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *