جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
آیت‌الله اراکی در بیان دستاوردهای کنفرانس وحدت:

مواضع الازهر تحت تأثیر سعودی‌هاست

سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۴
کد مطلب: 465842
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب گفت: تلاش‌های زیادی برای آزادی شیخ زکزاکی صورت گرفته است، اما ما با یک جهان دشمنان کینه‌توز مواجه هستیم که دست‌نشانده آمریکا بوده و توسط استکبار جهانی حمایت و برنامه‌ریزی می‌شوند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری پیرامون دستاوردهای بیست و نهمین کنفرانس وحدت ضمن تقدیر و تشکر از انعکاس خبری کنفرانس وحدت از سوی رسانه‌های مختلف، اظهار داشت: کار شما اصحاب رسانه است که فعالیت‌های مجمع جهانی تقریب را به ثمر می‌رساند.
 
وی با بیان اینکه در کنفرانس امسال قریب به 350 میهمان خارجی و به همین تعداد میهمان داخلی داشتیم، گفت: یکی از نکات مورد توجه کنفرانس بیست و نهم، شاهد اقبال بیشتری برای حضور میهمانان خارجی کنفرانس بودیم و شاید این اقبال بیشتر به دلیل محدود کردن حضور اتباع خارجی در کشور ایران باشد که کنگره آمریکا طی مصوبه‌ای برای حضور کشورهای مختلف در ایران محدودیت ایجاد کرده بود.
 
* آمریکا از رفت‌وآمد عادی مردم جهان به ایران در هراس است
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز داشت: به آمریکا اعلام محدودیتی که برای سفر به ایران اعمال شد نمی‌تواند منشأ سستی و ضعف برای ایران باشد بلکه جایگاه ایران را قوی‌تر می‌کند و این بیانگر آن است که آمریکا خود را ابرقدرت می‌داند و از رفت‌وآمد عادی مردم نیز در هراس است و این قدرت ایران را می‌رساند همچنین پیشرفت‌هایی که در کشور ما در نتیجه برقراری جمهوری اسلامی حاصل شده همین مقدار برای  آمریکا قابل تحمل نیست.
 
وی با اشاره به شهادت آیت‌الله شیخ نمر، تصریح کرد: تأسف و تأثر خودم را برای شهادت مرد جهاد و مقاومت، شیخ نمر اعلام می‌کنم حادثه به شهادت رساندن این قهرمان بزرگ و اسلام‌خواه به همراه تعدادی از نیروهای مسلمان متعهد را به جهان اسلام، حوزه‌های علمیه و مردم منطقه شرقی عربستان تسلیت می‌گویم.
 
آیت‌الله اراکی ادامه داد: شهادت آیت‌الله نمر، آن هم بعد از برگزاری کنفرانس وحدت، نشان‌دهنده آن است که رژیم حاکم در عربستان به مبارزه با وحدت جهان اسلام کمر بسته است باید این بخش از چهره کریه عربستان را بیشتر به جهانیان معرفی کنیم.
 
وی عنوان کرد: عربستان به ابزاری در دست دشمنان اسلام تبدیل شده است که هدف آن ایجاد کینه در بخش‌های مختلف جهان اسلام است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: بنده سه ماه پیش نامه‌ای به شاه عربستان برای جلوگیری از اعدام شیخ نمر نوشتم و درخواست کردم به منظور پیشگیری از آثار منفی این اقدام دست از اعدام شیخ نمر بردارد و تذکر دادم که عمل شما در ایجاد تفرقه در جهان تأثیر بسیار منفی خواهد داشت که متأسفانه با تذکری که داده شد و پا در میانی نهادهای مختلف جهان، عربستان دست از این اقدام شنیع خود برنداشت.
 
وی گفت: آیت‌الله شیخ نمر و همراهانش نه تنها مظلومند و بی‌گناه بلکه هیچ جرمی مرتکب نشدند و بازتاب‌های بسیار منفی اجرای این حکم در بر افروختن آتش کینه جهان اسلام هویدا خواهد شد. از مراجع و نهادهای گوناگون، مؤکداً رژیم عربستان را از انجام چنین کاری برحذر داشتیم در حالی که عربستان می‌دانست چنین رفتاری ظلم و جنایت است و بازتاب منفی خواهد داشت از اعدام شیخ نمر کوتاه نیامد.
 
* انتظار داریم شیخ الازهر همان راهی را برود که بزرگان آنها رفته‌اند
 
آیت‌الله اراکی با تأکید بر اینکه رژیم عربستان به پایگاهی برای ایجاد تفرقه تبدیل شده است، ابراز داشت: جهان اسلام را دعوت می‌کنیم برای ایجاد وحدت و همبستگی بیشتر نسبت به محکوم کردن رژیم عربستان که برنامه‌ها و توطئه‌های آل‌سعود از طریق هزینه کردن میلیاردها دلار نفتی خویش و چه از طریق رسانه‌هایی که به وسیله عربستان تغذیه می‌شود، بپردازند.
 
وی ادامه داد: اعلام می‌کنیم امروز عربستان سعودی است که رسانه‌هایی به نام شیعه که بدترین اقدامات را علیه اهل تسنن انجام می‌دهند، تغذیه می‌کند بنابراین رسانه‌هایی که سعی در نشر فرهنگ لعن و سب و ایجاد تفرقه در جهان اسلام را ترویج می‌کنند ارتباطی به تشیع ندارند و حتی رسانه‌هایی که با نام امام حسین به فعالیت می‌پردازند توسط عربستان هدایت و حمایت می‌شوند.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه کار عربستان به جایی رسیده است که الازهر مصر را تحت تأثیر اهداف خویش قرار داده است؛ سخنی با الازهر داریم؛ خاطر افرادی مانند شیخ شلتوت، شیخ محمد المدنی، شیخ ابو زهره را بزرگ می‌شماریم و از همین جمع و تریبون برای این بزرگان علو درجات می‌طلبیم و انتظار داریم شیخ الازهر همان راهی را برود که بزرگان آنها رفته است.
 
وی گفت: اگر امروز همه مسلمانان الازهر را به عنوان یک مرجع بزرگ می‌شناسند به دلیل تلاش‌های این بزرگان بود که سعی در حل مشکلات و وحدت جهان اسلام داشتند لذا انتظار ما از الازهر این است که مستقل از سیاست‌های عربستان عمل کند و برای الازهر شایسته نیست که او را دنباله‌رو سیاست‌های عربستان بشناسند.
 
* مواضع الازهر این شبهه را ایجاد می‌کند که تحت تأثیر سیاست تفرقه‌انگیز عربستان است
 
آیت‌الله اراکی اظهار داشت: بعضی از موضع‌گیری‌های الازهر این شبهه را ایجاد می‌کند که تحت تأثیر سیاست تفرقه‌انگیز عربستان قرار گرفته است. ما دوست داریم الازهر به عنوان  یک پایگاه در وحدت اسلام اثرگذار باشد و امیدواریم متفکران الازهر نقش مؤثری در وحدت داشته باشند چرا که مصر یکی از کشورهای اثرگذار جهان وحدت اسلام است.
 
وی در خصوص بیست و نهمین کنفرانس بین‌الملل وحدت اسلامی ابراز داشت: این کنفرانس با حضور فعال، مؤثر، پرشور و باشکوه میهمانان برگزار و مطالب ارزنده‌ای در آن مطرح شد و آنچه که از این مطالبه‌ها قابل تبدیل به برنامه باشد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از راه‌اندازی کنفدراسیون علوم و فناوری خبر داد و گفت: یکی از اقدامات جدیدی که به دنبال تشکیل کمیسیون مساعی حمیده تصویب شد راه‌اندازی کنفدراسیون علوم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران بود.
 
وی برگزاری آثار تصاویر 5 شخصیت تقریبی را از برنامه‌هایی برشمرد که در حاشیه بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی و در مراسم تکریم از شخصیت‌های تقریبی برگزار شد. همچنین دو ویژه‌نامه تقریبی که بیانگر اقدامات قبل و حین برپایی بیست ونهمین کنفرانس منتشر شد.
 
* رونمایی از موسوعه شعر نبوی در شهر قم
 
آیت‌الله اراکی عنوان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های کنفرانس وحدت اعلام مسابقه کتاب وحدت بود؛ امسال مجمع تقریب مذاهب اسلامی اقدام به برپایی مسابقه کتاب وحدت کرد که قرار است به بهترین کتاب‌هایی که در این عرصه نوشته می‌شود سه جایزه سنگین صد هزار دلاری، 50 هزار و 25 هزار دلاری اختصاص یابد و این اولین جایزه‌ای است که برای کتاب وحدت در نظر گرفته می‌شود.
 
وی اظهار داشت: جشنواره فیلم وحدت یک تحول و انقلابی در عرصه فعالیت‌های وحدت خواهد بود که این جشنواره در اردیبهشت ماه سال 1395 و مقارن با ایام مبعث نبی اکرم (ص) برگزار خواهد شد و جوایز ارزنده‌ای به آن اختصاص دارد.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از رونمایی از موسوعه شعر نبوی در حاشیه اجلاس شعر وحدت با حضور محمدعلی مجاهدی در روز جمعه 18 دی ماه در شهر مقدس قم خبر داد.
 
* برای نجات جان شیخ زکزاکی هر چه از دستمان بر بیاید انجام می‌دهیم
 
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه آیا تدبیر جدی برای نجات جان شیخ زکزاکی اندیشیده‌اند، گفت: ایشان یکی از اعضای مجمع عمومی مجمع تقریب است و تلاش‌های زیادی برای آزادی ایشان صورت گرفته است، ما با یک جهان دشمن کینه‌توز مواجه هستیم که دست‌نشانده آمریکا بوده و توسط استکبار جهانی حمایت و برنامه‌ریزی می‌شود. تماس‌هایی با بعضی از نهادهای حقوقی در جهان اسلام داشتیم درخواست کردیم در این خصوص فعالیت کنند و همچنین در این رابطه اعلامیه دادیم و با اعضای مجمع تقریب در سراسر جهان تماس‌هایی داشتیم و برای آنها نامه نوشتیم و درخواست کردیم هر کسی که اقدامی از عهده‌اش برمی‌آید در این راستا باید انجام دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *