يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
۱

وضعیت تاییدصلاحیت خبرگان در گذشته+آمار

سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 465738
بر اساس این آمار برای هر کرسی انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۰ نفر رقابت می‌کنند. این در حالی است که در دور چهارم مجلس خبرگان یعنی یک دوره قبل حدود در دور قبلی ۴۹۳ نفر ثبت‌نام کرده بودند.
به گزارش جهان به نقل از دانا، کمتر از ۲ ماه تا برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری زمان باقی مانده است؛ نام نویسی از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان که از ۲۶ آذرماه آغاز شد و چهارشنبه دوم دی ماه پایان یافت.

آمارهای نهایی که از نامزدهای انتخابات خبرگان به دست آمد نشان داد که ۸۰۱ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده اند که با توجه به آمارهای سال گذشته ۶۲ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این آمار برای هر کرسی انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۰ نفر رقابت می‌کنند. این در حالی است که در دور چهارم مجلس خبرگان یعنی یک دوره قبل حدود در دور قبلی ۴۹۳ نفر ثبت‌نام کرده بودند.

از ابتدای سال جاری قرار بود تغییراتی در تعداد اعضای مجلس خبرگان به وجود آید و ۱۳ عضو دیگر به تعداد مجلس خبرگان افزوده شود که در نهایت این مجلس مصوب کرد تنها ۲ نماینده از استان البرز به صورت مجزا به این مجلس اضافه شده و تعداد نمایندگان از ۸۶ نفر به ۸۸ نفر افزایش پیدا کند.

یک از نکات قابل توجه در این دوره از انتخابات، ثبت نام چندین نامزد زن برای مجلس خبرگان بود که یکی از کاندیداها که خود را اصلاح طلب معرفی کرده است دختری ۲۷ ساله با دکتری ادبیات عرب است.

اعظم طالقانی، زهرا شجاعی، آذر منصوری و عصمت سوادی کاندیداهای زن اصلاح طلب هستند که نامزد انتخابات مجلس خبرگان شدند.

در این میان عصمت سوادی تنها زنی است که دارای تحصیلات عالی فقهی بوده؛ محمد غرضی و محمد اسماعیلی دو فردی هستند که غیر معمم هستند.

بر اساس این خبر عناصر وابسته به فتنه در این دوره ثبت نام زیادی داشته اند. تعدادی از آنها دارای پرونده های اقتصادی و امنیتی هستند اما باز مبادرت به ثبت نام کرده اند که پاسخ آنها در جواب اینکه چرا ثبت نام کرده اند این بود که با اصرار برخی سران فتنه وارد عرصه انتخابات خبرگان شدند که آیت الله جنتی هم طی روزهای گذشته به تعدادی از آنها اشاره کردند.

تعدادی از این افراد نیز در ظاهر شرایط علمی لازم برای مجلس خبرگان را ندارند، به طوری که در آزمون اولیه شهریور ماه ۲۲۰ نفر شرکت کردند که به نظر می رسد تنها ۱۰ درصد آنها حائز رتبه علمی شدند.

با پایان ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری مشخص شد ۸ نماینده عضو این مجلس در دور جدید نامزد نشده‌اند.

در اولین دوره انتخابات خبرگان ۱۰۸ نفر ثبت نام و ۲۲ نفر رد صلاحیت شده یا انصراف داده و در نهایت ۱۴۶ نفر به عرصه رقابت در انتخابات راه پیدا کردند.

در دوره دوم ۱۸۰ نفر ثبت نام کردند که تعداد ۸۴ نفر رد صلاحیت شده و یا انصراف دادند که در نهایت ۹۶ نفر با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در دوره سوم ۳۹۶ نفر ثبت نام کردند که تعداد ۲۲۷ نفر از آنها یا صلاحیتشان احراز نشده و یا انصراف دادند که در نهایت ۱۶۶ نفر با همدیگر به رقابت پرداختند.

رقابت چهارم ۴۹۳ نفر که ۳۲۷ نفر رد صلاحیت و ۱۶۶ نفر با یکدیگر رقابت کردند.

در دوره پنجم و اخیر این تعداد به ۸۰۱ نفر رسیده است که تاکتیکی برای بالا بردن هزینه رد صلاحیت‌ها بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام بعید می دانم خانم دکتر سوادی اصلاح طلب باشند!