شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
آبنیکی در نشست کمیته مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای:

جمع‌آوری سانتریفیوژهاعجولانه بود

دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۸
کد مطلب: 465609
عضو کارگروه فنی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای گفت: در فرآیند جمع‌آوری سانتریفیوژها، آسیب‌های زیادی دیده‌ایم و این تعهدی بود که بسیار عجولانه اجرا کردیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حسین آبنیکی عضو کارگروه فنی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای عصر امروز در نشست آغاز فعالیت‌های این کمیته که در خبرگزاری مهر برگزار شد، اظهار داشت: آنچه که برخی مواقع به عنوان نامه رهبری خطاب می‌شود، ابلاغیه‌ای است که مصوبه شورای عالی امنیت ملی باید آن را با همه بندهایش لازم الاجرا بداند و مجلس و سایر جایگاه‌ها و گروه‌ها باید روی آن نظارت کنند.
 
وی با بیان اینکه ما در کارگروه فنی تلاش بر نظارت در حوزه فنی اجرای برجام داریم، افزود: باید حقوق هسته‌ای کشور در اجرای برجام لحاظ شود و روند حفظ توسعه و پیشرفت دستاوردهای هسته‌ای در کشور در نظر گرفته شود.
 
عضو کارگروه فنی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای تصریح کرد: اگر قرار است در صنعت هسته‌ای، توسعه با توجه به فناوری هسته‌ای انجام شود باید از آن بهره بگیریم تا این روند صورت بگیرد. گزارشات این مهم را نیز به مردم خواهیم داد.
 
آبنیکی افزود: آنچه تا امروز در این حوزه اتفاق افتاده، عدم بالانس انجام تعهدات در دو طرف آن است. ایران حدود ۱۳ هزار سانتریفیوژ را جمع کرده و در این فرآیند آسیب‌های زیادی دیده‌ایم. جابجایی سانتریفیوژها، تعهدی بود که ما بسیار عجولانه آن را اجرا کردیم. این عجله برای آن بود که طرف غربی زودتر وارد فاز اجرا شود.
 
وی با بیان اینکه از سوی دیگر تولیداتمان از سال ۸۵ در سطح ۳.۵ درصد را به طرف غربی داده‌ایم و تولیدات ۲۰ درصدی‌مان را نیز پودر کرده‌ایم، افزود: طرف غربی نه تنها به دنبال اجرای تعهداتش نیست، بلکه صحبت از تحریم، قانون ویزا و دستبرد به منابع مالی ما می‌کند.
 
عضو کارگروه فنی کمیته تخصصی مردمی صیانت از حقوق هسته‌ای با اشاره به اینکه ما نیازمند زمان برای بازگشت به آنچه که در گذشته بوده است، هستیم خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم دوباره کیک زرد را به UF۶ تبدیل کنیم و از آن اورانیوم ۳.۵ درصد بسازیم، چند سال زمان خواهد برد.
 
آبنیکی در پایان گفت: این فرآیندی بود که ما به جای ۶ ماه در دو هفته انجام دادیم اما طرف غربی به تعهدات خود پایبند نبود و از تحریم‌ها صحبت می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *