پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

ورود مخفی ژنرال‌آمریکایی به ایران‌برای کودتا

دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب: 465565
سفر مخفیانه ژنرال «هایزر» مستشار عالی‏ رتبه نظامی آمریکا به تهران (۱۳۵۷ ش) و فرار «ازهاری» و «اویسی» از مزدوران رژیم طاغوت به خارج از کشور از رویداد‌های تاریخی امروز است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، غلامرضا ازهاری و غلامعلی اویسی دو تن از ارتشبدهای عالی رتبه ارتش رژیم پهلوی بودند که در روزهای پایانی عمر رژیم ستم‏شاهی احساس کردند که این رژیم نابودشدنی است و حضور آنان در ایران ممکن است به قیمت جان آنان تمام شود. از این رو پس از انتقال اموال بی‏شمارِ خود به خارج از کشور، به اروپا گریختند. ازهاری تا پیش از آن، نخست وزیرِ دولت نظامی بود که در اواخر کار به علت عدم توانایی در کنترل اوضاع کشور، از این سمت استعفا داده بود. اویسی نیز به عنوان فرماندار نظامی تهران، در هفدهم شهریور ۱۳۵۷، دستور قتل عام وسیع مردم را صادر کرده و پس از روی کار آمدن ازهاری، سرپرست وزارت کار گردید که آن هم دوام نیاورد.

*تبعید آیت ‏اللَّه «سید مصطفی خمینی» به ترکیه توسط رژیم پهلوی (۱۳۴۳ ش)

پس از تبعید حضرت امام خمینی(ره) در سیزدهم آبان ۱۳۴۳ ش به ترکیه، رژیم پهلوی در عصر همان روز، فرزند ارشد ایشان، حاج سید مصطفی را نیز دستگیر و روانه زندان قزل قلعه در تهران نمود. انعکاس این دو خبر، شهرهای قم، مشهد و تهران را به حالت تعطیل درآورد و در بسیاری از شهرها تظاهرات به راه افتاد. در نهایت فشار افکار عمومی و بحران سیاسی و طوفان نشأت گرفته از تبعید امام، چنان رژیم را درمانده کرد که سعی نمود به طوری، آن را آرام سازد. از این رو حاج سید مصطفی خمینی را پس از ۵۷ روز حبس، در هشتم دی ماه ۱۳۴۳ از حبس، آزاد کردند و از او خواستند که بدون سروصدا به قم برگردد. اما ورود ایشان به قم، مورد استقبال پرشور مردم قرار گرفته و ملت انقلابی، ایشان را تا خانه همراهی کردند. ولی چون رژیم از این عمل سودی به دست نیاورد، پس از پنج روز به گونه‏‌ای وحشیانه سیدمصطفی را از خانه مسکونی دستگیر و در ۱۴ دی ماه به ترکیه تبعید کرد.

*ورود اولین هواپیما به ایران (۱۲۹۲ ش)

در پی اجرای یک برنامه پرواز نمایشی در آسمان تهران توسط خلبانی لهستانی با یک هواپیمای دو باله سبک در زمان احمدشاه قاجار، اولین هواپیما به ایران وارد شد. در ازای این برنامه، دست‏اندرکاران این هواپیما با فروش مبلغ گزاف بلیط، نمایش مختصری داده بودند. تا سال‏ها بعد، پروازها غالباً نمایشی بود و هواپیماها برای این منظور به ایران می‌‏آمدند. همچنین تا نیمه سال ۱۳۰۱ش در تهران زمین مشخصی برای فرود و برخاستن هواپیما وجود نداشت تا آن که در پی درخواست دولت انگلستان برای فرود هواپیما، دولت ایران زمینی در جنوب تهران برای این کار اختصاص داد. پس از مدتی خطوط هوایی ایجاد شد و پس از انجام مذاکراتی با شرکت‏های اروپایی، اولین سرویس هوایی در آذرماه ۱۳۰۳ ش دایر شد.

*سفر مخفیانه ژنرال «هایزر» مستشار عالی‏ رتبه نظامی آمریکا به تهران (۱۳۵۷ ش)

ژنرال رابرت هایزر، معاون وقت فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا بود و برای مأموریتی ویژه به تهران آمد تا دولت آمریکا را در تصمیم‏گیری‏‌های بعدی و اطلاع از اوضاع ایران در زمان انقلاب بزرگ ملت مسلمان ایران، یاری کند.

هایزر در مدت اقامت سی و چند روزه خود در ایران تنها یک بار با شاه ملاقات کرد و در این جلسه، روز و ساعت خروج محمدرضا پهلوی از ایران تعیین شد. هر چند سفر هایزر به ایران به صورت محرمانه صورت گرفت ولی خبر ورود وی در دو روز بعد یعنی شانزدهم دی‏ ماه فاش شد. هایزر در کتاب خاطراتش می‏‌نویسد:«من برای بررسی این مسأله، مخفیانه به تهران آمدم که کودتا چگونه میسر است و آیا اصلاً به مصلحت هست یا نه؟ پس از بررسی‏های بسیار، از واشنگتن دستور رسید که دولتی قوی به رهبری شاپور بختیار تشکیل شود. در صورتی که این کار شکست بخورد کودتای نظامی انجام خواهد شد.» به طور کلی، از مطالعه و بررسی مجموع اخبار و اسناد، چنین استنباط می‏‌شود که مأموریت ژنرال هایزر در ایران بر اساس چهار مسأله دور می‌‏زد: نخست آن که از عملیات خودسرانه و حساب نشده ارتش پس از فرار شاه از ایران، جلوگیری شود. دوم آن که ارتش را موظف سازند از دولت بختیار پشتیبانی کند و در صورت لزوم مبادرت به کودتای نظامی شود. سوم آن که تکلیف قراردادهای فروش سلاح‏‌های پیشرفته آمریکا در ایران روشن شود. چهارم آن که وسایل و سلاح‏های مدرن آمریکا در ایستگاه‏‌های رادار در ایران به تصرف شوروی درنیاید. با این حال نهضت اسلامی ملت ایران به حدی گسترش یافت که کاری از دست ژنرال هایزر و کاخ سفید برنیامد و او چند روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، از تهران گریخت.

*سردار سپه وزیر جنگ با تصویب احمدشاه به هفت تن از سرداران قزاقخانه درجه امیرلشکری که بالاترین درجه در قشون بود اعطاء نمود. (۱۳۰۰ش)

سرداران عبارت بودند از: سردار مقتدر (امیرلشکر عبدالحمید غفاری)، سردار مدحت (امیرلشکر عباسقلی جلایر)، سردار همایون (امیرلشکر قاسم والی)، سردار عظیم (امیرلشکر محمد توفیقی)، سردار منتخب (امیر لشکر حبیب الله جهانبانی)، سردار رفعت (امیرلشکر علی نقدی). همچنین امیر تومان عبدالله خان (عبدالله امیر طهماسبی)، میرپنج احمدآقا (امیرلشکر احمدی)، میرپنج حسین آقا (امیرلشکر حسین خزاعی)، میرپنج محمودآقا (امیر لشکر محمود آیرم)، سرتیپ محمودآقا امیراقتدار (امیر لشکر محمود انصاری)، سرتیپ خدایارخان (امیرلشکر خدایار خدایاری)، سرتیپ اسمعیل آقا (امیرلشکر اسمعیل امیرفضلی) به درجه امیرلشکری ارتقاء یافتند

**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( ۲۳ ربیع الاول ۱۴۳۷ )

ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم (۲۰۱ ق)

یک سال پس از سفر تبعید گونه‏ امام رضا(ع) به شهر مرو، حضرت معصومه، خواهر آن امام، به همراه عده‏ای از برادران خود برای دیدار برادر و تجدید عهد با امام زمان خویش راهی دیار غربت شد. در مسیر راه به شهر ساوه رسیدند ولی در آنجا عده‏ای از مخالفین اهل بیت با مأموران حکومتی همراهی نموده و با همراهان حضرت به نبرد و جنگ پرداختند که عده‏ای از همراهان حضرت در این حادثه غم‏انگیز به شهادت رسیدند. حضرت در حالی که از غم و حُزن این واقعه، بسیار مریض بود با احساس ناامنی در شهر ساوه فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که فرمود، شهر قم، مرکز شیعیان ما است. سپس به طرف قم حرکت نمود. بزرگان قم وقتی از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند و حضرت معصومه(س) در حالی وارد شهر شد که شور و احساسات مردم قم، پذیرای وجود شریف آن عزیز بود. آن بزرگوار هفده روز در شهر ولایت و امامت به سر برد و سپس جان به جان آفرین تسلیم کرد.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( ۴ ژانویه ۲۰۱۶ )

*زادروز نیوتن، کاشف جاذبه عمومی (۱۶۴۳م)

اسحاق نیوتن دانشمند بلندآوازه انگلیسی، در تاریخ چهارم ژانویه سال ۱۶۴۳ میلادی در منطقه نارس انگلستان به ‏دنیا آمد و کودکی خود را با غم از دست دادن پدر به تلخ‏کامی گذراند. وی از جوانی به ابزارهای مکانیکی علاقه داشت تا این‏که در دانشگاه کمبریج انگلستان در زمینه‌‏های ریاضی، فیزیک و فلسفه به تحصیل و تحقیق پرداخت. نیوتن در ۲۴ سالگی، قوانین اساسی فیزیک را تنظیم کرد و آن‏‌ها را درباره اجرام آسمانی به ‏کار برد. مهم‏‌ترین کشف نیوتن، قانون اصلی جاذبه است. کشفیات علمی نیوتن، پایه بسیاری از اکتشافات بعدی دانشمندان درباره قوانین حاکم بر طبیعت و اصول ریاضی و هندسی شد. نیوتن، مفاهیم و قوانین اساسی مکانیک را فرمول‏ بندی نمود و پس از کشف جاذبه عمومی، منظره‏ای فیزیکی از جهان به‏ وجود آورد که تا آغاز قرن بیستم میلادی، دست‏ نخورده باقی ماند. نیوتن را به ‏دلیل مطالعه آثار ریاضی‏دانان بزرگ و به‏ ویژه پایه‏ گذاری اساس حساب و جبر و آنالیز، به ‏عنوان یکی از بنیان‏گذاران اصول ریاضیات عالی می‌‏دانند. نیوتن پس از تحقیقات جالبی که درباره نور انجام داد، ثابت کرد که نور خوشید یا نور سفید عملاً از ترکیب رنگ‏های گوناگون به‏ وجود آمده است که با یک منشور ساده قابل تجزیه است. نتیجه این تجربه، باعث ایجاد مفهوم طیف یا نوار رنگ گردید و پایه طیف‏‌شناسی ریخته شد. وی هم‏چنین با ساخت نوعی تلسکوپ که به‏ جای عدسی، دارای آینه بازتابنده بود، پایه تلسکوپ‏ های امروزی را گذارد و از آن برای بررسی اعماق کیهان استفاده برد. دیدگاه‏های این دانشمند بزرگ جهان درباره دین، فلسفه و اخلاق نیز مورد توجه بسیاری از دین‌شناسان و متفکران قرار گرفته است. نیوتن آثار متعددی به نگارش درآورده است که کتاب مبانی ریاضی فلسفه طبیعی درباره حرکت اجسام، مهم‏‌ترین اثر اوست. نیوتن در این کتاب، پیروی حرکات اجسام در زمین و آسمان را براساس قوانین واحد اثبات می‌‏کند و قوانین مهم سه‏ گانه خود را در این ‏باره مطرح می‌‏سازد. او بیش از بیست سال آخر عمر را در مقام ریاست انجمن سلطنتی انگلستان گذراند و فعالیت‏ های علمی خود را ادامه داد. اسحاق نیوتن سرانجام در ۳۱ مارس سال ۱۷۲۷م در سن هشتاد و پنج سالگی درگذشت و در کلیسای وست‏مینستر که مدفن بزرگان بسیاری است، به خاک سپرده شد.

*مرگ کامو،نویسنده ی فرانسوی (۱۹۶۰م)

آلبر کامو نویسنده معروف فرانسوی، هفتم نوامبر ۱۹۱۳م در الجزایر و در خانواده‏ای فقیر به‌دنیا آمد. کودکی کامو در فقر و تنگ‏دستی گذشت و در میان طبقه کارگر بزرگ شد. وی دوران تحصیل را با نمراتی درخشان به پایان رسانید و سپس به تدریس و تحصیلات دانشگاهی پرداخت. کامو چندی بعد به روزنامه‏ نگاری و فلسفه علاقه ‏مند شد و عشق فراوانی به درام و درام‏ نویسی پیدا کرد. از این‏رو، در یک گروه نمایشی سیار مشغول به‌کار شد و در ایفای نقش‏های کلاسیک شرکت جست. سپس، خود گروهی نمایشی تشکیل داد و آثار متعددی را آماده نمایش نمود. هرچند کامو در دوران تحصیل مبتلا به مرض سل شده بود، ولی مطالعه و نویسندگی را‌‌ رها نکرد و پایان‌نامه دکترای خود را در رشته مسیحیت و اعتقاد یونانی به رشته تحریر درآورد. وی سفرهایى به ایتالیا، استرالیا و چکسلواکی نمود و چندین اثر بزرگ نگاشت. کامو در سال ۱۹۴۰م به پاریس رفت و نشریه «کومبا» را که از انتشارات نهضت زیرزمینی مقاومت ملی فرانسه در برابر نازی‏‌ها بود، تأسیس کرد و چندی نگذشت که همین روزنامه، ارگان رسمی و اساس نهضت مقاومت ملی شد. کامو پس از خاتمه جنگ جهانی دوم، نویسندگی را ادامه داد و با نگارش کتاب معروف «طاعون» به شهرت دست یافت و در سال ۱۹۵۷م موفق به اخذ جایزه ادبی نوبل شد. طاعون، رمزی است برای فرانسه اشغال شده از طرف آلمان و رمزی است برای وضع بشر به‌طور کلی. آلبر کامو، یکی از صاحب‏نظران بزرگ قرن بیستم میلادی به‌شمار می‌‏رود و آثار و شخصیت او، نماینده اختلافات بزرگ این قرن است که تمدن جهان غرب را متزلزل ساخته. کامو در جست‏وجوی یک عقیده فلسفی یا دینی نبود، بلکه در جست‏وجوی یک راه زندگی بود که در آن، منطق دل و احساس با منطق اندیشه و تفکر مورد احترام قرار گیرد و حدودی که واقعیت بر افراد تحمیل کرده است، در نظر گرفته شود. به همین جهت، کامو یک اگزیستانسیالیست خوش‌بین است که بر اصالت وجود و انسان‏گرایى عقیده دارد و درصدد پیدا کردن اخلاقی است که بر پایه هم‌بستگی و سعادت و عشق باشد. کامو را هم‏چنین از مردان مبارز و در عین حال پوچ ‏اندیش زمان خود دانسته‌‏اند که مدت‏‌ها با نیش قلم خود، با دیکتاتوری‏های زمان به مبارزه پرداخت. کامو در عین حال که در مجاورت نزدیک امور واقعی و جاری کشورش به‌سر می‌‏برد، پا را از وقایع فرا‌تر می‌‏نهاد تا به مسائل واقعی‏‌تر و والا‌تر دست یابد. شیوه بیان کامو به شیوه نگارش باب روز بستگی ندارد و از فصاحت و سادگی سبک کلاسیک برخوردار است. از کامو آثار متعددی به‌جای مانده است که«سوءتفاهم»، «حکومت نظامی»، «درست‏کاران»، «پشت و رو»، «جشن‏‌ها» و «بیگانه» از جمله نمایش‏نامه‏‌ها و آثار ادبی او آست. آلبر کامو سرانجام در تاریخ چهارم ژانویه سال ۱۹۶۰ میلادی بر اثر برخورد اتومبیلش به درخت در سن چهل و هفت سالگی درگذشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *