چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

سند تبادل اطلاعات دولت موقت با آمریكا

يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 454291
اسناد پیدا شده از لانه جاسوس حاوی پیام های درس آموز و عجیبی ست كه یكی از این هزاران سند پرده از تمایل شدید دولت موقت به ارتباط مخفیانه با آمریكا و تبادل اطلاعات محرمانه بر می دارد كه متن كامل و دقیق سند بصورت ذیل است:
به گزارش جهان به نقل از مركز اسناد انقلاب اسلامی، «جوانهای عزیز! اسناد درس آموز لانه جاسوسی را بگیرید و بخوانید...دانشجویانی كه آنجا را گرفتند و فهمیدند كه لانه جاسوسی است با زحمت زیاد آن را استحصال كردند...اینها نشان می‌دهد كه امریكایی‌ها در هنگام اوج نهضت و پیروزی انقلاب دائم درحال توطئه علیه جمهوری اسلامی بوده اند؛ آمریكا این است.» این بخشی از توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان به مناسبت ۱۳ آبان سالروز تسخیر سفارت آمریكا(لانه جاسوسی) است. بر همین اساس مركز اسناد انقلاب اسلامی از این پس به صورت روزانه، اقدام به انتشار اسناد استحصال شده از سفارت آمریكا می‌كند.

سند سری زیر پرده از تمایل شدید دولت موقت به ارتباط مخفیانه با آمریكا و تبادل اطلاعات محرمانه بر می دارد كه متن كامل و دقیق سند بصورت ذیل است:

۸ آگوست ۷۹ مطابق با ۱۷ مرداد ۵۸
سرّی
از: واشنگتن وزیر امور خارجه
به:سفارت در تهران فوری
شماره:۱۰۶۷۲۹
گزارشگر: ونس موضوع: مبادله اطلاعات با دولت موقت

خلاصه گزارش: تقاضا و تمایل زیاد دولت موقت برای مبادله اطلاعات در موردتهدیداتی كه در قبال دولت موقت صورت می گیرد. محل مبادلات تهران خواهد بود. تاریخها بعداً تعیین خواهد شد. ( پایان خلاصه(

۱- تمام موضوع سرّی است.

۲- در اثنای گفتگوهایی كه بین سفیر ایران در سوئد ( انتظام) و افسر خدمات خارجی ( استمپل) در مورخه پنجم اوت در استكهلم انجام گرفت. انتظام قویاً تمایل دولت موقت را برای مبادله اطلاعاتی كه مربوط به حمایت دولتهای خارجی ازتهدیدات داخلی ایران است ٬ خواستار شد. این پیشنهاد را در اول لیست كارهایی كه آمریكا باید برای بهبود روابط انجام دهد ٬ گذاشته و افزود كه تصمیم شركت در این ملاقاتها به وسیله مینی شخصاً تأیید شده است.

در تهران آقای جرج كیو را به انتظام معرفی كرد. تا SRF٬ CIA ۳ در روز بعداستمپل افسر سابق سیا اهداف این تبادل اطلاعات و زمینه ها را برای او توضیح دهد. كیو ماهیت حساس این موضوعات را شرح داده واقدامات حفاظتی مربوط به آن را بیش از حد لازم می دانست. انتظام گفت كه دولت موقت می خواهد این اطلاعات در تهران مبادله شود ٬ چرا كه به صحنه عملیات نزدیكتر است. كیو گفت كه دولت آمریكا مأمور ارشد اطلاعاتی خود را به تهران خواهد فرستاد. و كاردار در تهران هماهنگیهای لازم را به عمل خواهدآورد. انتظام در پاسخ گفت كه امیدواراست كه این برنامه مداوم باشد و كیوگفت: دولت آمریكااین برنامه را هر ۳ یا ۶ ماه انجام خواهد داد و اگر مواقعی تبادل اطلاعات فوری خارج از برنامه لازم باشد.

انجام خواهد گرفت. انتظام پرسید آیا آمریكا می تواند یك رابط دائم در تهران داشته باشد و كیو گفت كه این موضوع برای آینده است و الاۤن كسی در تهران نیست.

سیا هرگز به كار نرفت.) CIA ( تبصره: كیو به عنوان افسر ارشد اطلاعاتی معرفی شد و واژه

۳- در این گفتگو سؤالاتی درباره تاریخ مبادله اطلاعات نیز به میان آمد. انتظام تاریخ ۲۷ آگوست را ردكرد. چرا كه اوبایداستوار نامه خود را در ۲۸ آگوست به مقامات سوئدی دراستكهلم بدهد. سپس قرار شد كه دولت آمریكا توسط كاردار خود در استكهلم با انتظام تماس بگیرد و تاریخ ۳۰ آگوست یا اوایل سپتامبر را به او بدهد. انتظام پاسخ داد كه او برای دوره اول ملاقاتها در تهران خواهد بود ولی در دوره های بعداو الزاماً در تهران نخواهد بود. درجواب به نگرانی آمریكا از لحاظ امنیتی جریان ٬ انتظام توضیح داد كه گیرندگان این اطلاعات به بازرگان ٬ یزدی ویك افسرارشداطلاعات كه نامش بعداًمشخص خواهد شد ٬ و خودش محدود خواهد شد. كیو به این حقیقت اشاره كرد كه مطالب بسیار محرمانه نمی تواند به صورت نوشته عرضه شوند و به صورت شفاهی انجام می گیرند. این مسئله ای برای انتظام نبود.

۵- ما از عكس العمل شما در جهت انجام این مبادلات قدردانی می كنیم وپیشنهادات شما در مورد اجرای این كار مفید خواهد بود. آیامی خواهید كه برنامه ملاقاتها و زمینه های مربوط به آن را در ملاقات خود با بازرگان در ۱۱ آگوست مطرح كنید؟

تذكر: این گزارش برای كاردار آهرن و تامست هم فرستاده شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *