پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

تظاهرات اپوزیسیون هائیتی علیه آمریکا

چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب: 464564
رسانه کوبایی «پرنسا لاتینا» گزارش داد اپوزیسیون هائیتی علیه مداخله‌جویی‌های آمریکا در مسائل داخلی این کشور دست به تظاهرات زده است.
به گزارش جهان، فارس به نقل از «پرنسا لاتینا» خبر داد، اعضای سازمان اپوزیسیون «مردم در جنگ» در هائیتی روز گذشته در اعتراض به اظهارات سفیر آمریکا در این کشور دست به تظاهرات زدند و این اظهارات را مداخله‌جویانه خواندند.

در بیانیه‌ای که از سوی «اوسلائوده روئوسئو» ریاست روابط خارجی اپوزیسیون هائیتی صادر شده، آمده است: اظهارات سفیر آمریکا در هائیتی به هیچ عنوان صحت ندارد و مسئله مردم هائیتی تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و یا زمان تحویل هائیتی به رئیس‌جمهور جدید این کشور نیست.

«روئوسئو» در ادامه این بیانیه آورده است: مردم هائیتی خواستار یک سیستم حکومتی هستند که به آنان اجازه انتخاب رهبران کشور را بدهد؛ مردم هائیتی نمی‌خواهند کسانی بر آنان حکومت کنند که از سوی آمریکا و یا دیگر اعضای جامعه بین‌الملل انتخاب شده باشند.

وی همچنین خاطرنشان کرده است: مداخله‌جویی‌های آمریکا در نتیجه انتخابات اخیر هائیتی بی‌تأثیر نبوده و تنها خواسته اپوزیسیون این کشور آمریکای لاتینی برگزاری انتخاباتی شفاف تحت نظارت کمیسیونی مستقل می‌باشد.

اندکی پیش سفیر آمریکا در هائیتی طی اظهاراتی اعلام کرد که انتخابات پارلمان هائیتی باید در ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) و انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز در ۷ فوریه (۷ بهمن) برگزار شود.

این در حالی است که «اوانس پائول» نخست وزیر هائیتی تاریخ برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور را ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) اعلام کرده است.

به علت به تعوق افتادن زمان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری هائیتی که بنا بود در ۲۷ دسامبر (۶ دی) برگزار شود، تقویم انتخاباتی این کشور دستخوش تغییراتی شد که در ادامه آن تاریخ تحویل هائیتی به دولت بعدی این کشور نیز با تأخیر صورت خواهد گرفت.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری هائیتی در ۲۵ اکتبر (۱ آبان) برگزار شد و در نتیجه آن «خوبنل مویسه» کاندیدای حزب حاکم با کسب ۳۲ درصد آراء و «خوده سلستین» کاندیدای اپوزیسیون با کسب ۲۵ درصد آراء راهی دور دوم این انتخابات شدند.

براساس گزارش ناظران بین‌المللی و مسئولان انتخابات عمومی هائیتی، این انتخابات بدون بروز مشکلی اساسی و با مشارکت اکثریت مردم این کشور برگزار شد؛ اما ساعاتی پس از برگزاری این انتخابات برخی احزاب و کاندیداهای اپوزیسیون از بی‌قانونی‌های صورت گرفته در روند انتخابات عمومی خبر دادند و حاکمیت کشور را به تقلب عظیم در این انتخابات متهم کردند.

اپوزیسیون هائیتی مدعی شده که برخی فعالان سیاسی در جریان انتخابات عمومی این کشور چند بار رأی داده‌اند.

از زمانی که نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری هائیتی اعلام شده، این کشور شاهد تظاهرات‌های فراوانی از سوی طرفداران رهبر اپوزیسیون هائیتی بوده است؛ این افراد معتقدند که طرفداران حزب حاکم در این انتخابات مرتکب چندین مورد تقلب گسترده شده‌اند.

کارشناسان یادآوری می‌کنند که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هائیتی در سال ۲۰۱۰ نیز شکایت‌هایی مبنی بر بروز تقلب در این انتخابات به دست مقامات برگزارکننده رسید و بسیاری از مردم نیز به تظاهرات در خیابان‌های این کشور پرداختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *