شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

تسلیح پاکستان به F16‌علیرغم مخالفت هند

يکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب: 476870
دولت آمریکا در حالی تمایل خود برای فروش جنگنده های اف ۱۶ به پاکستان را تایید کرده است که این اقدام با مخالفت شدید هند روبرو شده است.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از اسپوتنیک خبر داد، هلائنا وایت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از فروش 8 فروند جنگنده اف 16 به پاکستان برای کمک به این کشور در مقابله با تروریسم و عملیات های مقابله با ناآرامی و شورش حمایت می کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: تا امروز جنگنده های اف 16 پاکستان ثابت کرده اند که نقش مهمی در موفقیت این عملیات ها داشته اند.

کنگره آمریکا نیز پیش از این مخالفت شدید خود را با فروش 8 فروند جنگنده اف 16 به پاکستان برای مقابله با تروریسم اعلام کرده بود.

روزنامه داون پاکستان نیز نوشت: جلیل عباس جیلانی سفیر پاکستان در آمریکا نیز از تلاش های واشنگتن برای تحویل جنگنده های اف 16 به اسلام آباد علی رغم فشارها و مخالفت های نمایندگان کنگره و دولت هند، استقبال کرد.

پیش از این وزیر خارجه هند در مخالفت به این تصمیم آمریکا، ریچارد ورما سفیر آمریکا در دهلی نو را فراخوانده است تا مراتب اعتراض خود را اعلام کند.

آژانس همکاری امنیتی آمریکا اعلام کرد: روز 12 فوریه وزارت خارجه آمریکا با فروش 8 فروند جنگنده اف 16، رادار و سایر تجهیزات مربوط به پاکستان به ارزش 699 میلیون دلار موافقت کرده است.

دولت هند و نمایندگان آمریکایی بر این باورند که فروش هواپیماهای اف 16 به پاکستان تاثیری بر عملیات مقابله با تروریسم در این کشور نخواهد داشت و احتمالا اسلام آباد از این تسلیحات علیه دهلی نو استفاده خواهد کرد.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا و رند پل که از مخالفان فروش هواپیماهای اف 16 به پاکستان هستند، اعلام کردند: قطعنامه ای را در مخالفت با فروش همه تسلیحات نظامی به پاکستان تا روز پنج شنبه ارائه خواهند کرد.

اگر این قطعنامه تصویب شود، فروش جنگنده های اف 16 به پاکستان نیز متوقف خواهد شد. فروش قطعی این هواپیماها به پاکستان نیاز به تصویب سنا نیز تا پیش از 12 مارس دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *