جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

تاثیر سیاست های خروج از رکود بر نرخ ارز

چهارشنبه ۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 464489
با وجود کاهش نرخ ارز پس از انتخابات ریاست جمهوری و تثبیت نرخ در دوره¬ای کوتاه¬مدت، مجدداً نرخ ارز به ویژه در سال¬جاری روند افزایشی به¬خود گرفت. با عنایت به اینکه تولید کشور از بعد تجهیزات و ماشین‌آلات و همچنین مواد اولیه و کالاهای واسطه¬ای به خارج کشور وابسته است، آثار منفی این افزایش بر تولید و تورم و به تبع آنها بر اشتغال ظاهر خواهد شد.
سرویس اقتصادی جهان نيوز ـ حامد افروغ: نرخ ارز در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات زیادی قرار گرفته است. بااین‌حال با روی کار آمدن دولت جدید نوسانات این متغیر تا حد زیادی کاهش یافت. پس از افزایش شدید متوسط سالانة نرخ ارز در بازار آزاد در سال 1391 که معادل 1.92 درصد بود، روند افزایشی نرخ ارز کند شد و در سال¬های 1392 و 1393 به‌ترتیب رشد 2.2 و 02.3 درصد را تجربه کرده است (جدول 1) افزایش شدید نرخ ارز در بازار آزاد حاصل سیاست¬های افزایش نرخ ارز رسمی است که در شرایط تحریم های اقتصادی نظیر تحریم¬های نفتی، بانکی و تجاری بوده و موجب افزایش شدید نرخ ارز شده است.

با این وجود، دولت در سال¬های اخیر نرخ ارز مبادله¬ای را با سرعت بیشتری افزایش داده است و ارزش دلار را از حدود 24500 ریال به حدود 29960 ریال افزایش داده است. با توجه به نوسانات نرخ ارز، برای مقایسه نرخ ارز انتهای سال 1393 با 1392 از متوسط فصل زمستان این دو سال استفاده شده است. مقایسه نرخ ارز سه ماه اول 1393 با سه ماه اول 1392 نشان دهنده افزایش 10 درصدی نرخ ارز است که به‌نوعی نشان‌دهنده سیاست دولت جدید در جهت تعدیل نرخ ارز متناسب با تورم است.
 
از سوی دیگر، با بهبود سیاست¬های گمرکی و تجاری، از جمله اصلاح سیستم اظهار واردات و صادرات کالا در گمرک، کاهش موانع و ایستگاه¬های ترخیص کالا در مدت 4 روز به جای 37 روز در سال¬های گذشته، بهبود نظام تعرفه¬ای و ایجاد پنجره تجارت فرامرزی، ایجاد هماهنگی با سازمان های همجوار گمرک نظیر سازمان های استاندارد و بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نظایر آن؛ هزینة مبادله را کاهش داده است. سرعت تحویل کالا، مواد اولیه و ماشین آلات و تامین نیازهای داخل کشور بهبود یافته است و این موضوعات اجرایی نیز در بهبود وضعیت تجاری کشور اثر بخش خواهد بود.

البته باید به این نکته توجه داشت با توجه به اینکه از یکسو در اقتصاد ایران، دولت عرضه‌کننده عمده ارز در بازار است و از سوی دیگر به دلیل کاهش درآمدهای ارزی دولت در پی تحریم‌ها، درآمدهای دولت تحت‌فشار قرار گرفته است، به نظر می‌رسد دولت برای تأمین ریالی بودجه خود، چندان بی‌میل نبوده است که نرخ ارز در بازار افزایش یابد، یا حداقل اینکه تلاش مؤثری در جلوگیری از افزایش نرخ ارز انجام نداده است. این موضوع از آن‌ جهت قابل‌توجه است که کاهش قیمت نفت نیز هم‌اکنون باعث کاهش شدید درآمدهای ارزی دولت شده است و اگر دولت بخواهد طبق روالِ پیشین عمل کند، بروز تکانة جدیدی در نرخ ارز چندان دور از انتظار نخواهد بود و افزایش¬ نرخ ارز در ماه¬های اخیر نیز همین شواهد را تایید می¬کند.

با عنایت به این‌که دولت سیاست¬های خود را در بستة خروج از رکود بر افزایش تقاضا متمرکز کرده است، در صورتی که این امر منجر به افزايش تقاضاي احتمالي براي واردات شود و اگر این تقاضا با افزايش درآمدهاي ارزي همراه نشود، خود مي¬تواند عاملي براي بروز تكانه جديدی در نرخ ارز باشد و آسیب¬های قابل توجهی بر اقتصاد کشور وارد نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *