سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۷
۶

سندی‌که سياسی کاری‌های بنزينی دولت را رو کرد+ عکس

شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۶
کد مطلب: 463769
امضاء قرارداد دريافت ماهانه ۴۵ هزار تن بنزين پتروشيمي بين پتروشيمي بندر امام(ره) و شرکت ملي پالايش و پخش، اقدامات سياسي و آدرس‌هاي غلط وزارت نفت و سازمان حفاظت محيط زيست را که منجر به تأمين منافع اقتصادي دلالان شده است، افشاء مي‌کند.
سندی‌که سياسی کاری‌های بنزينی دولت را رو کرد+ عکس
به گزارش جهان، با شروع فعاليت دولت يازدهم - از اواسط سال ۱۳۹۲ - سازمان محافظت محيط زيست با نسبت دادن آلودگي هواي تهران و افزايش بيماران سرطاني به بنزين پتروشيمي خواستار توقف عرضه اين بنزين شد.وزارت نفت هم علي‌رغم اينکه قبل از اين، از کيفيت اين فرآورده حمايت کرده بود در يک حرکت سياسي آلاينده بودن بنزين پتروشيمي را تأييد کرد.

در نهايت هيئت دولت ارديبهشت ماه ۱۳۹۳ استفاده از ريفرميت پتروشيمي در توليد بنزين را ممنوع کرد. در مقابل به وزارت نفت مجوز داده شد تا براي تأمين نياز کشور روزانه ۱۰ ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو۴ وارد کند.

در حالي که ادعاي دولت درباره آلايندگي بنزين پتروشيمي‌ (ريفرميت) توسط سه کميسيون انرژي، بهداشت و درمان و اصل ۹۰ مجلس رد شد، اما چهار مسئول ارشد دولتي – وزير نفت، وزير بهداشت و درمان، رئيس سازمان محيط زيست و رئيس سازمان ملي استاندارد- با امضاء نامه‌اي به رئيس مجلس دوباره همان ادعا‌ها را تکرار کرده‌اند.

در واقع رويکرد دولت تدبير و اميد در مقابل خودکفايي کشور در تأمين بنزين مورد نياز، مجوزي بود براي حضور دلالان - و يا به گفته مسئولان نفتي واسطه‌هاي- خاص تا با توقف عرضه بنزين پتروشيمي، بازار داخلي کشور را بدست بگيرند.

آناليزهاي بنزين واداتي نشان مي‌دهد که کيفيت بنزين مورد نظر نه تنها مطابق با استانداردهاي يورو۴ نيست بلکه برخي محموله‌ها وارداتي از اين فرآورده نفتي حاوي فلزات ممنوعه است.

در واقع ريفرميت پتروشيمي‌ها اين بار به کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس برده شد تا با استفاده از افزودني‌هاي غيرمجاز با قيمت‌هاي بالاتر توسط دلالان به کشور وارد شود.

از سوي ديگر مشکلات مديريتي در پالايشگاه‌هاي دولتي امام خميني (ره) شازند و آبادان منجر به کاهش توليد بنزين در کشور شد. شرايط موجود در نهايت مسئولان وزارت نفت را مجبور کرد تا با نقض گفته‌هاي خود براي تأمين بنزين مورد نياز کشور با واحد پتروشيمي بندر امام قرارداد دريافت بنزين پتروشيمي امضاء کنند.

در حالي اين قرارداد امضاء شده است که پيش از مديران نفتي معتقد بودند که " پتروشيمي‌ها نمي‌توانند بنزين توليد کنند." اين مديران براي تخريب دولت گذشته در گزارش‌هاي خود به دستگاه‌هاي نظارتي و رسانه‌ها اعلام مي‌کردند که توليد واحدهاي پتروشيمي ريفرميت و توليد واحدهاي مشابه در پالايشگاهها پلاتفرميت است.
در قرارداد مورد نظر که ۲۵ شهريور ۹۴ بين واحد پتروشيمي امام خميني(ره) با شرکت ملي پالايش و پخش بسته شده است اين واحد پتروشيمي متعهد شده است تا به مدت يک سال، ماهانه ۴۵ هزار تن بنزين يورو۴ درخواستي شرکت ملي پالايش و پخش را تأمين کند.

رضا اميري؛ مديرعامل پتروشيمي بندر امام(ره) در مهر ماه ۹۴ طي نامه‌اي به سعيد محجوبي؛ مدير کنترل توليد شرکت ملي پالايش و پخش با اشاره به قرارداد مورد نظر لازمه اجراي قرارداد را تأمين خوراک نفتاي کافي توسط شرکت پالايش نفت آبادان براي پتروشيمي بندر امام اعلام مي‌کند.

در نامه اميري به محجوبي آمده است: " در حال حاضر ميزان خوراک تأميني شرکت متوسط روزانه ۱۶ هزار بشکه در روز بوده که نسبت به مقدار مورد نياز حداقل چهار هزار بشکه در روز کسري دارد؛ لذا براي تأمين بنزين مورد نياز کشور و تحقق ميزان تحويل بنزين تعهد شده، مستدعي است اقدامات لازم جهت تأمين خوراک نفتاي مورد نياز با ترکيب اجزاء مناسب صورت پذيرد و تکليف قرارداد آن نيز مشخص گردد."

اگرچه بنزين يورو۴ دريافتي از پتروشيمي به اين نام در گزارش‌هاي شرکت ملي پالايش و پخش ثبت نمي‌شود اما شواهد حاکي است که بنزين توليد پتروشيمي با هدف ارتقاء کيفيت بنزين توليد کشور در انبار پالايشگاه‌ بندرعباس و آبادان مخلوط و بعد در بازار مصرف عرضه مي‌شود.
 
4hnaegne2ngp2j7iykhe.png
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دولت راستگویان... اینا به احمدی نژاد میگن دروغگو
سعید
Iran, Islamic Republic of
خانم ابتکار
حالا بیا جواب بده. ببینم بازم می تونی همه چی رو به گردن احمدی نژاد بندازی؟؟؟؟

حالا دکه همه چی درست شو.... شماست.
حالا که میگین همه چی وارد میشه وبا کیفیته ، چرا هوا اینجوری شده؟؟؟
سیاسی کاری تا کی؟ تا همین پارسال یا قبلتر نبود که همه چیز رو به احمدی نزاد وصل می کردید .
اگه راه داشت ، شکست مسلمین تو برخی غزوات پیامبر رو هم گردن این بابا می گذاشتین
توی آپارات جستجو کنید و ببینید شیمون پرز درباره احمدی نژاد چی میگه ! واقعا شنیدنی است

شیمون پرز با تمام بغضش بر علیه احمدی نژاد دستور مقابله میده

میگه باید کاری کنیم که مردم اون رو مسئول تمام بدبختی خودشون بدونن
مقدم
خدا خائنين به اين نظام و كشور را روسياه كند انشاالله
Romania
بنده به عنوان یک کارشناس ارشد پتروشیمی عرض میکنم اکر کسی تونست ادعا بکنه محصولات پتروشیمی یا همون ریفرمیت دارای یورو ۴ هست من مدرک تحصیلم رو پس میدم و میرم موسسه امام خمینی قم، فلسفه میخونم.
استاندار یورو ۴ الزاماتی داره که پتروشیمی ها به هیچ وجه نمیتونن به اون برسن چون واحدهای تصفیه ندارند.
در متن نامه هم یک شیطنت شده گفته اگر نفتا از پالایشگاه آبادان تهیه بشه ما میتونیم یورو ۴ تولید کنیم. مسئله همینجاست چون نفتای تولیدی در پالایشگاه میتونه یورو ۴ باشه و بعد با افزودنی ها تبدیل به ریفرمیت بشه.اما نفتای تولیدی در پتروشیمی ها نمیتونه یورو ۴ تولید کنه.
ترکیب و تبدیل نفتای یورو چهار به ریفرمیت رو که توی همون مخازن پالایشگاه هم میشه انجام داد نیازی به پتروشیمی ها نداره!
مشکل این بود که پتروشیمی ها، قبلا یک محصول میانی رو به عنوان نفتای بدون یورو ۴ تبدیل به ریفرمیت میکردند.
واسه گول زدن مردم عادی خوبه اما به هر کارشناسی نشون بدید میفهمه واسه سیاسی کاری و حمله به دولت به چه روشهایی متوسل میشید.
با این حرفای شما معلوم میشه که این نامه نگاری برای رفع دلتنگی هاشون بهم بوده و گرنه ضرورتی نداشته