جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

مشروطه‌سرایی پیامد عدم نگاه جامع به تاریخ

جمعه ۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۳۳
کد مطلب: 463398
حجت الاسلام معادیخواه، مشروطه سرایی را پیامد عدم نگاه جامع به تاریخ خواند و گفت: مشکل تاریخ مشروطه این است که قلم در دست طرفداران سینه چاک مشروطه بوده و به جای مشروطه شناسی، مشروطه سرایی کرده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از رسا، حجت الاسلام عبدالمجید معادیخواه، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش نکوداشت آخوند خراسانی که در دانشگاه مفید قم برگزار شد، با ارائه مقاله خود با عنوان «از یاد رفته‌ها؛ آخوند خراسانی و امیر کبیر» اظهار داشت: آخوند خراسانی و امیر کبیر از شاخصه‌ها و مفاخر تأثیر گذار ایران هستند که مورد کم لطفی تاریخ قرار گرفته‌اند.
 
وی با بیان این که هر یک از این دو شخصیت ارجمند با دسیسه‌های مختلف به نوعی به فراموشی سپرده شده‌اند، افزود: نقش و جایگاه آخوند خراسانی و امیر کبیر در عصر خودشان چنان کم رنگ و بی اهمیت جلوه داده شده است که کمتر کسی به این فکر می‌کند که آخوند خراسانی در جریان مشروطه چه تأثیر مهمی داشته است.

حجت الاسلام معادیخواه خاطرنشان کرد: همچنین در رابطه با امیر کبیر نیز کم لطفی زیادی شده است و خدمات او نیز مغفول مانده است که خدمات گرانقدر او چه بنیان های مهمی در پیشرفت و توسعه ایران داشته است.
 
وی با بیان این که برای انعکاس تاریخ ایران با روزنامه تایمز لندن همکاری داشته‌ایم، ابراز داشت: در حدود سه سالی که امیر کبیر در دستگاه سلطنت بود در بسیاری جهات در تقابل با سیاست‌های انگلیس بود از این سه سال هیچ اثری از امیر کبیر در روزنامه تایمز مشاهده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که به خاطر سیاست های ضد انگلیسی این دانشمند بزرگ ایرانی این گونه از بردن نام او در این روزنامه امتناع کرده‌اند.
 
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که امیر کبیر شانزده روز بعد از افتتاح دارالفنون در حمام فین کاشان کشته شد، تصریح کرد: این موضوع بابی را باز می‌کند که این زبان سکوت روزنامه تایمز معنی بزرگ آن را بیان می کند و این سکوت روزنامه نشان دهنده خیلی مسائل است که مهمتر از سخن گفتن راجع به این موضوع است و تجلیلی که در این روزنامه از میرزا صالح کرده است هیچ گاه راجع به امیرکبیر نیست.
 
وی با بیان این که این که میرزا صالح را پدر روزنامه در ایران می‌دانند، گفت: میرزا صالح حداکثر 16 شماره یک صفحه‌ای اخبار را منتشر کرده است و این خیلی فرق دارد با آن چیزی که امیر کبیر انجام داده است؛ وقایع الاتفاقیه خیلی مهم است و در 45 شماره‌ای که در روزگار امیر کبیر منتشر شده است دو بار اسم امیر کبیر آمده و آن هم از روی ناچار بوده است.
 
حجت الاسلام معادیخواه با اشاره به هزینه بالای چاپ روزنامه در ایران در آن دوران خاطرنشان کرد: امیر کبیر برخی مقامات را ملزم به خرید روزنامه کرده بود و اگر بخش خبرهای شهرستان‌های این روزنامه را بررسی کنیم، می‎بینیم که در دوران امیر کبیر بحث‌های جدی در مورد کمبودها و پیشرفت‌های ایران است؛ اما بعد از مرگ امیرکبیر فقط اخبار آب و هوا را منتشر کرده است.
 
وی زبان سکوت روزنامه تایمز لندن در رابطه با آخوند خراسانی و امیر کبیر را برهان سکوت نامید و ابراز داشت: اگر آنها می‌توانستند این بخش از تاریخ را حذف کنند، این کار را می‌کردند.
 
پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: شناخت آخوند خراسانی از لحاظ سیاسی منوط به شناخت مشروطه است و ما به لحاظ تاریخ چه در حوزه و چه در دانشگاه وضع خوبی نداریم و باید نگاه جامعی به این مسأله شود و مشکل تاریخ مشروطه این است که قلم به دست طرفداران سینه چاک مشروطه بوده است و تبعا آن چه انجام شده مشروطه سرایی است نه مشروطه شناسی.
 
وی افزود: ما در رابطه با انقلاب اسلامی نتوانسته ایم این کار را کنیم و با قلم‌های مختلف و صداهای مختلف نوشته شده است و گاهی حتی صدای مخالفین بلندتر از صدای موافقین است.
 
حجت الاسلام معادیخواه خاطرنشان کرد: نوع کسانی که در رابطه با تاریخ مشروطه نوشته‌اند ستارخان و باقرخان را همانند هم می‌دیدند، در حالی که آنها قبل از این جریان با هم می‌جنگیدند؛ اما برای حمایت از مشروطه با هم متحد شدند.
 
وی ابراز داشت: آخوند خراسانی و امیر کبیر از یاد رفته نیستند و از شخصیت‌های پر آوازه و معروف تاریخ هستند و از هر دو آنها آثار ماندگاری بر جای مانده است.
 
پژوهشگر حوزوی با بیان این که هم نهضت مشروطه و هم انقلاب اسلامی شروعش از فاطمیه است، تصریح کرد: در مجلسی که خون سید عبدالمجید ریخته شد و شعله اعتراض بلند شد در دهه فاطمیه بود و در جریان انقلاب هم در انجمن های ایالتی و ولایتی نطفه انقلاب در فاطمیه بسته شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *