يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
توقف پروژه راه‌آهن میانه-تبریز؛

قطاری که به مقصد نمی رسد !

چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 463092
راه‌آهن میانه- تبریز چندین سال است که نمی‌تواند راهی به‌سوی مقصد خود بیابد و همچنان در میانه راه متوقف‌شده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، ۱۵ سالی می‌شود که مردم آذربایجان شرقی منتظر شنیدن سوت قطار مسیر تبریز- میانه هستند و در طول این سال‌ها گوششان پرشده است از وعده‌های مسئولان وقت برای تکمیل این پروژه اما گویا باید تا مدت‌ها همچنان گوش خود را برای شنیدن صدای سوت قطار این مسیر تیز نگه‌دارند.

گذشت این‌همه سال گره از این پروژه مهم استانی باز نکرده و این راه‌آهن باوجود پیشرفت ۹۰ درصدی همچنان در بستان‌آباد متوقف‌شده و راه خود را به تبریز نیافته است.

این خط راه‌آهن که پس از تبریز، عازم مرز جلفا و سرانجام جمهوری آذربایجان و ترکیه خواهد شد، هم‌اکنون در میانه‌ی راه مانده و هنوز مشخص نیست چه زمانی به تبریز خواهد رسید تا پس‌ازآن استان آذربایجان شرقی و کشور را به همسایگان خارجی خود وصل کند.

پروژه‌ای که ۱۵ ساله شد

توحید اخلاقی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جزئیاتی از این پروژه می‌گوید: این پروژه یکی از طرح‌های عظیم استان بوده که از سال ۷۹ آغازشده و هم‌اکنون نیز پیشرفتی در حدود ۹۰ درصد دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، افتتاح این خط راه‌آهن را گامی در راستای بهبود مسیر ریلی تهران- تبریز دانسته و می‌گوید: در ابتدا، این پروژه به‌منظور اتصال راه‌آهن تهران- میانه به کشورهای همسایه همچون آذربایجان و ترکیه طراحی‌شده بود اما هم‌اکنون بعد از گذشت سال‌ها در بستان‌آباد مانده است.

وی ادامه می‌دهد: هرچند طی مدت چند سال اخیر، کار تکمیل پروژه شتاب بیشتری گرفته که هم‌اکنون نیز در مرحله ریل‌گذاری قرار دارد و با تکمیل عملیات ریلی آن می‌توانیم در قسمتی از مسیر، سوت قطار را بشنویم.

اخلاقی بابیان اینکه میزان پیشرفت ۹۰ درصدی مربوط به مسیر میانه تا بستان‌آباد است، می‌گوید: اما در مسیر بستان‌آباد تا تبریز موانعی بر سر راه پروژه قرارگرفته که یکی از این مشکلات وجود ناهمواری‌های فراوان در مسیر بوده که سبب زمان‌بر شدن اجرای باقی عملیات شده است.

اعتبارات دولتی پاسخگوی طرح نیست

مدیرکل راه و شهرسازی استان ادامه می‌دهد: با توجه به حجم بالای این پروژه نیاز به اعتبار بالایی برای تکمیل طرح داریم که به‌طور یقین اعتبار دولتی نمی‌تواند تا سال‌ها کفاف این میزان هزینه را بدهد و به همین دلیل در تلاش برای جذب فاینانس و مشارکت بخش خصوصی هستیم.

وی می‌افزاید: هرچند در سفر ریاست جمهوری به استان نیز ۳۵۰ میلیون دلار فاینانس به این طرح اختصاص یافت و در این میان نیز تمامی مسئولان استانی به‌صورت جدی در پی یافتن سرمایه‌گذار مناسب برای این طرح هستند تا آن را به سرانجام برسانند.

وعده دوخطه کردن مسیر ریلی تهران به تبریز

در این میان پس از گذشت ۱۵ سال از آغاز طرح و تکمیل نشدن آن، این بار مسئولان اجرایی راه‌آهن خبر از دوخطه کردن مسیر ریلی تهران به تبریز می‌دهند، مسیری که در طول ۱۵ سال هر گز به مقصد خود نرسیده است.

مدیرکل راه‌آهن استان چندی پیش خبر از دوخطه کردن خبر داد و گفت: عملیات اجرایی دوخطه کردن این مسیر از تهران تا کرج شروع‌شده است که با دوخطه شدن کل مسیر تهران - تبریز، سرعت قطار در این مسیر به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد .

میرحسن موسوی بابیان اینکه زیرسازی این طرح تا پایان سال آینده به اتمام می‌رسد، سیاست دولت و راه‌آهن جمهوری اسلامی را دوخطه کردن مسیر ریلی تهران- تبریز می‌داند.

مسیر میانه تا بستان‌آباد تا سال ۹۵ ریل‌گذاری می‌شود

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت این پروژه می‌گوید: در حال حاضر این پروژه در مسیر میانه تا بستان‌آباد پیشرفت بالایی دارد و هم‌اکنون نیز ۱۰۰ کیلومتر از خطوط راه‌آهن در مسیر این دو شهر منتظر ریل‌گذاری‌های پایانی خود است.

محمدصادق پور مهدی ادامه می‌دهد: این پروژه یکی از طرح‌های مهم استان و حتی کشور است که می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی و مبادلات تجاری بیشتر در این منطقه شود.

وی ریل‌گذاری از میانه تا بستان‌آباد را تا سال ۹۵ عملی دانسته و می‌گوید: تا سال آینده عملیات ریل‌گذاری در این مسیر انجام خواهد شد و تکمیل سایر قسمت‌های مسیر نیز بلافاصله پس‌ازآن در دستور کار قرار می‌گیرد.

حساسیت ویژه مسئولان راه‌آهن کشور بر روی پروژه

پور مهدی ادامه می‌دهد: از مسئولان مرتبط با پروژه می‌خواهیم پیمانکاران طرح را برای تسریع در اجرای باقی عملیات مجاب کنند تا بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن این پروژه را تحویل مردم استان دهیم.

معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی بابیان اینکه این پروژه، یک طرح ملی است، می‌گوید: نه‌تنها مسئولان استانی به‌شدت پیگیر تکمیل هر چه زودتر راه‌آهن میانه- تبریز هستند بلکه مسئولان کشوری به‌خصوص مدیران راه‌آهن با حساسیت خاصی به دنبال اجرای با دقت و سریع این پروژه هستند.

باوجود گذشت ۱۵ سال از آغاز این طرح، هم‌اکنون قطار میانه – تبریز در میانه راه و در شهر بستان‌آباد به دام افتاده و برای تکمیل ریل‌های خود روزشماری می‌کند تا سرانجام بتواند به مقصد خود، شهر تبریز برسد و پس‌ازآن عازم مرزهای ترکیه و آذربایجان شده و به آن‌ها بپیوندد اما هنوز هم مشخص نیست که برای نیل به این هدف چند سال باید منتظر بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *