دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۳
۱۶
قرار بود با برجام حتی مشکل آب خوردن هم حل شود!

دبه های داخلی پسابرجام/ هيچ‌ وقت فكر نمي‌كرديم نفت كمتر از ۶۰ دلار شود!

يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 462369
شايد به جرئت بتوان مدعي شد رئيس دولت يازدهم تأثير رفع تحريم‌ها را بر مسائل مختلف ايران بسيار بزرگنمايي كرد و اين امر اشتباه استراتژيك حسن روحاني به شمار ‌مي‌رود.
دبه های داخلی پسابرجام/ هيچ‌ وقت فكر نمي‌كرديم نفت كمتر از ۶۰ دلار شود!
گروه سیاست جهان نيوزـ رئيس‌جمهور تاكنون چندين بار مدعي شده است با حل مسئله هسته‌اي و رفع تحريم‌ها تمامي مشكلات مردم ايران، از محيط زيست گرفته تا آب خوردن حل و فصل مي‌شود. او به تازگي وعده داد كه تحريم‌ها از دي‌ماه لغو خواهد شد، در اين بين در حالي كه مردم بي‌صبرانه منتظرند دوران پساتحريم فرا رسد و بنا به وعده‌هاي پيشين دولت مشكلات معيشتي آنها بر‌طرف شود، معاون اول رئيس‌جمهور مي‌گويد‌تصور نمي‌كرده است بهاي نفت زير ۶۰دلار بيايد و كاهش بيشتر بهاي نفت به زير ۳۰دلار مي‌تواند به وضعيت اقتصاد آسيب جدي وارد كند. بدين ترتيب به نظر مي‌رسد با اين دبه‌هايي كه اعضای کابینه رو مي‌كنند در دوران پسا‌تحريم هم وعده‌هاي اقتصادي دولت محقق نشود.

بزرگنمايي نقش تحريم در مشكلات اقتصادي ايران مختص دولت كنوني نيست زيرا از سال ۸۹ به بعد كه تحريم‌هاي ظالمانه عليه اقتصاد ايران عملياتي شد مسئولان آنقدر همه چيز را به گردن تحريم‌ها انداخته‌اند كه اگر تحريم‌ها گردني مي‌داشت به حتم تا‌كنون شكسته بود، در اين بين اگرچه گره زدن تمامي مشكلات اقتصادي ايران بيخ ريش تحريم هم خود اشتباه است اما حسن روحاني اشتباه بزرگ‌تري را انجام داد چراكه وي رفع تحريم‌ها را تنها كليد حل تمامي مسائل ايران معرفي كرد.

شايد به جرئت بتوان مدعي شد رئيس دولت يازدهم تأثير رفع تحريم‌ها را بر مسائل مختلف ايران بسيار بزرگنمايي كرد و اين امر اشتباه استراتژيك حسن روحاني به شمار ‌مي‌رود زيرا به نسبت بزرگنمايي اثر رفع تحريم‌ها بر حل مسائل ايران، انتظارات مردم نيز از دوران پسا‌تحريم افزايش يافت و هم‌اكنون اينگونه تصور مي‌شود كه در دوران پسا‌تحريم قرار است چه اتفاق بزرگي حداقل در زمينه اقتصاد بيفتد.

اما حال كه در آستانه حذف تحريم‌هاي هسته‌اي ايران قرار داريم و مردم در انتظار گشايش‌هاي اقتصادي درسطح جامعه هستند با مقوله مهمي چون كاهش قيمت جهاني نفت و از دست رفتن سهم ايران از بازار نفت رو به رو هستيم، به‌طوري كه در سال جاري شايد درآمدهاي نفتي ايران به ۲۰ميليارد دلار هم نرسيد، اين در حالي است كه در سال‌هاي گذشته ايران حدود ۱۰۰ميليارد دلار درآمد نفتي داشت.

از سوي ديگر در حالي افت درآمد‌هاي نفتي آمال و آرزوهاي دولت را در دوران پساتحريم بر باد داده است كه بدهي‌هاي دولت به نهادهايي چون بانك مركزي، بانك‌ها و پيمانكاران بخش خصوصي نيز براي خود معضلي شده است و در كنار اين معضل تأمين بودجه سال آتي دولت با اين اوضاع قيمت جهاني نفت نيز به نوعي قوز بالاقوز شده است.

در این بین معاون اول رئيس‌جمهور با تأكيد براينكه لغو تحريم‌ها به تأخير نيفتاده اظهار داشت:‌با توجه به كاهش قيمت نفت يك شرايط غيرقابل پيش‌بيني براي كشور اتفاق افتاد. ما فكر مي‌كرديم كه درآمد نفت كاهش پيدا كند و كاهش آن جدي باشد، ولي هيچ وقت فكر نمي‌كرديم كه قيمت نفت از ۶۰ دلار پايين‌تر بيايد.

اسحاق جهانگيري در نشست معاونان و مديران ارشد وزارت جهاد كشاورزي كه در وزارت جهاد كشاورزي برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت:‌وضعيت منابع آب كشور به گونه‌اي است كه هم بايد بهره‌وري و هم صرفه‌جويي در منابع آبي داشته باشيم. وي افزود: بنابراين وزارت جهاد در اين راستا طرح‌هايي را به اجرا درآورد كه كشت گلخانه‌اي يكي از اين طرح‌هاست. معان اول رئيس‌جمهور تصريح كرد: در دو سال گذشته با وجود محدوديت منابع توجه به كاهش مصرف آب و بهره‌وري آن رشد خوبي داشته است. جهانگيري تصريح كرد: توجه به اين مسئله در برنامه ششم يكي از اولويت‌هاي ما خواهد بود و در بودجه سال ۹۵ و در برنامه ششم اعتبار مورد نياز كه وزارت جهاد در نظر گرفته شده ديده شده كه اميدواريم بتوانيم آن را تخصيص دهيم. معان اول رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤالي در مورد واردات حجم زيادي از دانه‌هاي روغني و وابستگي واردات آن گفت: بر اساس اعلام وزارت جهاد كشاورزي كشت كلزا در سال جاري ۱۰۰ درصد افزايش داشته است.

وي افزود: من فكر مي‌كنم با همين سياست و برنامه‌هاي كمي اگر وزارت جهاد در مورد كشت و توليد دانه‌هاي روغني پيش رود مي‌توان افزايش توليد و در نتيجه كاهش واردات را به همراه داشت.

وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه چرا لغو تحريم‌ها به تأخير مي‌افتد، گفت: لغو تحريم‌ها به تأخير نيفتاده است. وي اظهار داشت:‌با توجه به كاهش قيمت نفت يك شرايط غيرقابل پيش‌بيني براي كشور اتفاق افتاد. ما فكر مي‌كرديم كه درآمد نفت كاهش پيدا كند و كاهش آن جدي باشد، ولي هيچ وقت فكر نمي‌كرديم كه قيمت نفت از ۶۰ دلار پايين‌تر بيايد. جهانگيري بيان داشت:‌اين در حالي است كه قيمت نفت به حول و حوش ۳۰ دلار رسيد و برخي مي‌‌گويند كمتر هم خواهد شد. معان اول رئيس‌جمهور تصريح كرد: اين موضوع يعني كاهش قيمت نفت بحثی جدي است كه اتفاقي افتاده است و كشورهاي توليد‌كننده نفت از اين موضوع به شدت آسيب ديده‌اند و آسيب مي‌بينند، بنابر اين وقتي اقتصادي بزرگ شود و خود را متناسب با نفت ۱۰۰ دلاري تنظيم كند، برگشت آن به اقتصادي با نفت ۴۰ دلاري به اين آساني‌ها امكانپذير نيست و حتي در هزينه‌هاي جاري هم دچار مشكل و كمبود مي‌شود. وي بيان داشت: به‌رغم اين اتفاق در برخي از بخش‌هاي اقتصادي كشور همچنان روند رو به رشد مشاهده مي‌شود كه از جمله آنها بخش كشاورزي است.

جهانگيري بيان داشت: در شش ماهه اول سال بخش كشاورزي بخشي از بار بقيه بخش‌هاي اقتصادي كشور را هم متحمل شد كه كمك كند رشد اقتصادي كشور در شش ماه اول همچنان در حد مثبت باشد.

وي افزود: با توجه به اقدامات دوستان در وزارت جهاد كشاورزي اين انتظار وجود دارد، تا هم در شش ماهه دوم سال ۹۴ و هم ابتداي سال ۹۵ همچنان نرخ رو به رشدي داشته باشيم.جهانگيري بيان داشت:‌بحث اقتصاد مقاومتي فقط براي شرايط تحريم نيست، بلكه سياست‌هايي است كه مي‌تواند كشور را در شرايط مختلف خوب پيش ببرد و خوب سامان دهد و اقتصاد را تضمين و رشد پايدار ايجاد كند. وي بيان داشت: وزارت جهاد كشاورزي هم يكي از دستگاه‌هايي است كه در اقتصاد مقاومتي سهم دارد و انتظار ما از تك تك مديران و معاونان اين وزارتخانه اين است كه كمك كنند تا به اهداف اقتصاد مقاومتي دست يابيم.

وي بيان داشت: همچنين از مديران اين وزارتخانه انتظار مي‌‌رود با اقدامات خود اقتصاد كشور را روي ريل خودش قرار دهيم و از مسيري كه به انحراف رفته است آن را هدايت كنيم و اگر گفته مي‌شود وضعيت شاخص‌ها در دوره‌اي بهتر بوده و در دوره‌اي كاهش يافته با اقداماتی اين مسائل و سياست‌هاي ناصحيح را جبران كنيم. جهانگيري تصريح كرد: به محض اينكه يك محصول در بخش كشاورزي گران مي‌شود، همه فكر مي‌كنند در اين بخش خوب كار نشده است، در حالي كه بخش كشاورزي بخش بسيار گسترده‌اي با مسئوليت‌هاي فراوان است و اجراي اين بخش با توجه به گستردگي كار بسيار سختي است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دیگه دارم مطمئن می شوم اقتصاد جهانی رو به نابودی است چون نفت ارزان همه قسمتهای یک کشور مصرف کننده را تحت تاثیر قرار می دهد لذا بهتر است خودمان را از این ورطه بیرون بکشیم و به اقتصاد جهانی وصل نکنیم عن قریب است امریکا همه را با خود با دره ببرد درست است ما داریم ضربه می خوریم اما مصرف کننده بیشتر ضربه می خورد واقعا امریکا ومتحدانش احمقی بیش نستند که بخاطر ضربه به ایران دارن خودشان را نابود می کنند برای ما بهتر وابستگی به نفت کم می شود
Iran, Islamic Republic of
کاش به حرف رهبر در مورد اقتصاد مقاومتی گوش میدادن
Canada
به شما ربطی نداره! شما که حقوقدان نیستی! چرا نمیتونی لبخند رو روی لب ظریف، اوباما و ملت ایران ببینی؟ چته؟ چرا به جهنم نمیروید شما؟ چقدر به شما منفی بافها باید آدرس جهنم داده شود، خجالت بکشید. آخه یکمقدار سواد داشته باشی میتونی ببینی که افتادی توی عسل و خودت نمیفهمی. ببین وزیر نفتمان با چه تلاش شبانه روزی، دائما قیمت نفت را در دنیا تکان میدهد! همین نشان از برد- برد دارد حالا اگر این تکانهای وزیر محترم، قیمت نفت را بسوی سراشیبی تکان میدهد، به دلت بد راه نده و قرمه سبزیت را درست کن! . همگی میدانیم که هر چه بکشیم بخاطر دولت قبل است. باید اوباما را درک کنید، آخه ظریف چقدر بهتون تذکر بده؟
Iran, Islamic Republic of
مگه فکر هم دارید؟
ملت ایران منتظر لغو تمامی تحریمها و محقق شدن وعده های اقتصادی دولت هستند .
عمار
Iran, Islamic Republic of
آقایان همه چیز را به دم توافق های هسته ای(برجام)گره زدند ودوسال هیچ کاری نکردن ودرمقابل هر سئوالی فقط برجام را علم کردند.حال که وفق مراد دولت برجام هم انجام شد.اکنون درمقابل حقایق جامعه قرار گرفتند وتازه به این نتیجه رسیدند با برجام وکدخدا مشکلات کشور حل نمیشود.وشروع کردن به بهانه تراشی .
دیدید حق با دلواپسان بود باید بجای دلخوش کردن به اغیار دست به زانو میزدید وکار میکردید؟
مجید
Iran, Islamic Republic of
موقع رای اعتماد روی زنگنه خیلی مانور دادید چه شد؟
زرديني
وقتي به جاي خدا به کدخدا اميد مي بندي نتيجه اش همين ميشه
حسام
با سلام
حالا کجا رو دیدی بر جام شروع زوال دولتتان است ما که گفتیم سر تان کلاه می گذارند .ما مردم ،خدا به ما رحم کند.اللهم عجل لولیک الفرج
United States
نویسنده محترم یکم خجالت هم خوب چیزیه
میخوای بابای دولت رو دربیاریم که چرا نفت ارزان شده
بله دقیقاً باید بابای مسئولین بی کفایت رو درآورد. کسی مخالف این مسئله است؟!
مگر نگفتیم آمریکا کمی از پول هاتون رو آزاد میکنه، بعد با ارزان شدن نفت، همش برمیگرده به جیبشون؟! چرا گوش ندادید؟! حالا باید بابای مسئول خائن در بیاد.
معلم
پس تدبيرتون چي شد هرهر كركر
جناب نوبخت که فرموده بودن ما با نفت سی دلار هم میتونیم کشور رو اداره کنیم!!
بي بي
باتوجه به اينكه تمام دولتمردان دولت يازدهم كارآزموده وباتجربه هستند مطمين باشيد با نفت بشكه اي دو دلار هم مملكت را چرخانده ومي چرخانند !
Estonia
منظورش ماله کشی بود!
Iran, Islamic Republic of
شما بیشتر نق میزنید تا انتقاد