شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۵
۱۶
نگاهی به پرونده"رخنه" در ماجرای مک فارلین؛

"نفوذ"در ماجرای مک فارلین با طعم صادرات اسلحه به ایران/ هدف، یارگیری برای ترور امام خمینی

دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۱۵
کد مطلب: 461135
"فرستادن مقدارکمی اسلحه دفاعی وقطعات یدکی برای دستگاههای دفاعی رابه ایران امضاکردم...این حجم کوچک محمولات اگرباهم جمع شود میتوانست خیلی راحت دریک هواپیمای کوچک باری قرارگیرد."
"نفوذ"در ماجرای مک فارلین با طعم صادرات اسلحه به ایران/ هدف، یارگیری برای ترور امام خمینی
گروه سیاست "جهان نيوز"، حسین قاسمی ـ  ماجرای مک فارلین و خرید برخی سلاحها و قطعات از آمریکایی ها ،اگرچه از منظر برخی مدیران و مسئولین ایرانی مرتبط ودرگیردر آن،فقط یک معامله تجاری و خرید و فروش عادی به نطرمی رسید اما ازطرف آمریکاییها واسراییلی ها و برخی افراد و شبکه های ایرانی دخیل در آن،قصه بسیارفراتر از آن بود واهداف وسیع تری طراحی شده بود.

آمریکایی ها فروش موشک های تاو وهاگ و... را درخدمت نفوذ برای تغییرات اساسی و زیربنایی دررفتار و حاکمیت جمهوری اسلامی می خواستند.
استفاده حداکثری از مقدارناچیزی تسلیحات برای نفوذ و تغییر و تحول در جمهوری اسلامی توسط امریکاییها بسیار آموزنده است. ریگان درباره ناچیزبودن این تسلیحات می گوید: "فرستادن مقدارکمی اسلحه دفاعی وقطعات یدکی برای دستگاههای دفاعی رابه ایران امضاکردم...این حجم کوچک محمولات اگرباهم جمع شود میتوانست خیلی راحت دریک هواپیمای کوچک باری قرارگیرد."
و در جایی دیگر می گوید:"تمامی این اسلحه ها که فرستاده شد همگی روی هم دریک سفرمی توانست انجام گیرد."

آمریکایی ها دراین قصه نشان دادند که نمی توان به گل و شیرینی و کیک و انجیل و کلیدشان اعتمادکرد. آنها کوچکترین فرصت وفضای رخنه را از دست نداده وحوزه رخنه و نفوذ را به سرعت و درتمام سطوح گسترش خواهند داد.
درقصه مک فارلین در حالی که هنوز "نه به داربود ونه به بار"، در همان گام های اول رفت و آمد و ارتباط آمریکایی ها بررسی ترور امام (ره) ،جانشین سازی برای رهبرانقلاب، شبکه سازی، تقویت افرادهمسو و جمع آوری اطلاعات و...را کلید زدند.
نکته جالب آن است که مقامات امریکایی به صراحت اعلام می کردند که قصدتغییر یا نفوذ در جمهوری اسلامی را ندارند.

مک فارلین در محل مذاکرات باطرفهای ایرانی در هتل استقلال تهران به تاریخ ۳خرداد۱۳۶۵می گوید:"امیدواریم نشان دهیم که امریکا انقلاب ایران راقبول دارد وهیچ ارزویی ویاهیچ هدفی درامرتغییر ونفوذ دران به هیچ صورتی ندارد."
دراین یادداشت، فقط براساس برخی مستندات و گزارشات آشکار خصوصا کمیته تحقیق و تفحص کنگره آمریکا موسوم به ''کمیسیون تاور"،اهداف اصلی و گسترده امریکایی ها و... از فروش بخش بسیارمحدودی سلاح ذکرمی گردد:

الف:نزدیک کردن جمهوری اسلامی به امریکا و غرب

دربخشی از گزارش کمیسیون تاوردراین خصوص امده است:"منوچهر قربانیفر به تئودورشیکلی(یکی ازماموران سابق سیا)گفت وی وسایرایرانیان با او،می خواستند به شکل گیری آینده ایران کمک نمایند و تهران را به غرب نزدیک کنند. ولی نگران بودند که ایران در۳تا۵سال آینده به صورت یکی از اقمار شوروی در آید و او و افرادی نظیر تیمسار منوچهر هاشمی(رییس سابق اداره هشتم ساواک)بایستی کاری انجام دهند تا از وقوع آن جلوگیری نمایند"

ب:نفوذسیادرایران وکسب اطلاعات از ارتش و...

منصور رفیع زاده رییس ایستگاه ساواک در امریکا وعضوسازمان سیا درکتاب خاطراتش اورده است:

"درسپتامبر۱۹۸۱یعنی هشت ماه پس ازازادی گروگانها درتهران ، ویلیام کیسی، رییس CIA,با پرزیدنت ریگان ملاقات و پیشنهاد فروش سلاح به ایران را نمود.

کیسی چنین استدلال نمود که فروش اسلحه باعث نفوذ سیا در ایران و کسب اطلاعات در درون کشور خواهد شد. ضمنا امریکا را قادر خواهد نمود که با ارتش ایران تماس داشته، از کمبودهای موجود در آن مطلع گردد.

در همان ملاقات کیسی پیشنهاد نمود که گروههای مخالف رژیم ایران که در تبعید به سر می برند،از نظر مالی تقویت بشوند و از آنهاخواسته شود که توانایی های خود را ارزیابی نموده، اسامی اعضا و شبکه های خودرا در اختیار cia قراردهند. ریگان باان نظریه موافقت کرد ودرسپتامبر۱۹۸۱دستورات اجرایی خودرا امضانمود..."

رفیع زاده درادامه نوشته است:

" دربهار۱۹۸۲ژنرال اویسی ازمنابع نزدیک به آیت الله خبریافت که درسال۱۹۸۱، آمریکا،پیشنهاد فروش اسلحه به رژیم را نموده است...اویسی درجلسه ای با یکی ازمامورین سیا به این امر اعتراض کرد...افسر سیا گفت که قضیه اسلحه چندان هم نکته بدی نیست و ادامه داد:فروش اسلحه به ایران می تواند هدفهای متعددی رابراورده کند.امریکا خواهد فهمید که ایران به چه سلاحهایی نیازدورد وبدین ترتیب متوجه نکات ضعف ارتش انهاخواهدشد.همچنین موجب تسهیل درایجادتماس با افسران ارتش شده...''

مک فارلین نیز دراولین مصاحبه خودباکمیسیون تاوردرباره پیام کیمخی درملاقات با مک فارلین در۲اوت ۱۹۸۵(۱۱مرداد۱۳۶۴)می گوید:"براساس نسخه های مدارک اطلاعاتی که توسط این ایرانیها(شبکه جاسوسی متصل به کیمخی)به اسرائیلی ها داده شد و اسرائیلی ها، سرانجام به مادادند،نام رهبری نیروهای مسلح ایران ازرده گردان به بالاذکرشده بود که چیز تازه ای نبود بجزشناسایی افرادی که اماده حمایت از این عناصر(سیاسیون طرفدارگفتگو)بودند وانهایی که نبودند.

ترکیب دولت هم در دفتر نخست وزیر، هم در دفتر وزیرخارجه و مجلس، شناسایی آنهایی که یک خط،دو یا سه خط یادسته بندی مختلط بودند و به خصوص افراطیون از چپ گرفته تا راست و اینکه دراین نقشه سیاسی، مردم در کجا ایستاده اند...کلا تمام این مسائل مورد توجه رییس جمهور قرارگرفت."


در گزارش کمیسیون تاور به نقل از کیمخی از عناصر اسراییلی دخیل درماجرا آمده است:"شما باید قدری حوصله کنید این حرکات زمان می خواهد تا قدری نتیجه دهد. این مقامات ایرانی چیزهای بسیار مهمی به ما ارائه می دهند. اساسا چیزهایی از قبیل اطلاعات داخلی، وما از اطلاعات جاسوسی خود نیز نشانه هایی از این می بینیم که حکام ایرانی به سرعت به پیش می روند و تازه شروع کرده اند به دستگیری عناصر رادیکال و کنار گذاشتن آنها و گذاشتن افرادی از خودشان در مقامهای مختلف و مهم مسئولیتی و...."

پ:تقویت و بزک جریان غربگرا در حاکمیت و تغییر رفتار جمهوری اسلامی

هفته نامه الوطن العربی به تاریخ ۱۹۸۷/۴/۱۷(۱۳۶۶/۱/۲۸) با انتشار نامه محرمانه منوچهرقربانیفر دلال اسلحه و رابطه ریگان رییس جمهور آمریکا لزوم و توجیه عملیات برقراری تماس ایران با آمریکا را شرح داده،دربخشی از این نامه آمده:
"هدف اول :انجام یک سری عملیات بطئی برای برقراری روابط میان ایالات متحده امریکا وایران به منظوررویارویی بانفوذشوروی درایران وکشورهای منطقه
هدف دوم:تقویت جناح خواهان برقراری روابط باغرب از میان سه گروه سیاسی و مذهبی که درحال درگیری برسرقدرت می باشندونیزدعوت این جناح،به خودداری ازاعمال سیاست صدورانقلاب وبه کارگیری عملیات خرابکارانه وفعالیتهای تروریستی وتلاشی برای دستیابی به راه حل عادلانه درجنگ خلیج فارس(منظورجنگ تحمبلی عراق باایران است)"

همچنین مقررشده بود که" سود عملیات فروش اسلحه در اختیار این جناح ایرانی(جریان طرفدارامریکا)قرارگیرد تادرکشمکش خود برسرقدرت اتی قدرتمندترباشند."
درهمین راستا در گزارش تاور به کمک دویست هزاردلاری آمریکایی ها و قربانیفر به جناح طرفدارغرب اشاره می کند: "مایکل لدین اظهارداشت که دلالان اسلحه مغرضانه اسلحه ها رابه ایرانیان خیلی گران فروخته اند ودویست هزاردلارازاین بابت را به رابط هایی که خوددرحکومت ایران داشتند داده اند"
نشریه کویتی المجتمع نیردر گزارشی هدف از ماجرای مک فارلین را تغییرات حاکمیتی در ایران و بهره‌برداری از سوی آمریکایی‌ها و همچنین تقویت جناح میانه‌رو و ایجاد زمینه تفاهم با حاکمیت جمهوری اسلامی پس از دوران امام خمینی (ره) عنوان کرد.

درگزارشی ازجانب ادمیرال جان م.پویندکستر( بعدها جایگزین مک فارلین شد)برای ریگان آمده است:

"کاخ سفید
واشنگتن
۱۷ ژانویه ۱۹۸۶ [معادل با ۲۷ دیماه ۱۳۶۴]

گزارش برای رئیس جمهور
از جانب:‌ جان م. پویندکستر (امضا)
موضوع: یافته های عملیات محرمانه در مورد ایران

نخست وزیر اسرائیل «[شیمون] پرز» اخیرا مشاور مخصوص خود در زمینه تروریسم را با دستور العملی برای یک برنامه پیشنهادی فرستاده است که از طریق آن اسرائیل، با کمی کمک از سوی ایالات متحده، میتواند موقعیتی ایجاد کند که منجر به وجود دولتی معتدل تر در ایران گردد.

اسرائیلی ها بسیار نگرانند که ادامه تضعیف دولت ایران در جریان جنگ با عراق، رادیکالیزه تر شدن آن کشور، و نفوذ بیشتر شوروی در خلیج [فارس] خطرات قابل توجهی برای امنیت اسرائیل ایجاد خواهد کرد...

نقشه اسرائیلی ها بر این برنامه استوار است که عناصر معتدل تر در ایران، اگر توان مناسبی برای دفاع از ایران در مقابل عراق داشته باشند و اگر امکان پیشگیر ی از حرکات شوروی را از خود نشان بدهند، بتوانند به قدرت برسند. برای رسیدن به این هدف استراتژیک، اسرائیلی ها در صددند تا خود آغاز به فروش تسلیحات به عوامل با گرایش به غرب درون دولت ایران کنند. آنها بر این باور هستندکه بااین کار می توانند نفوذ بی سابقه ای در تشکیلات دولتی ایران به دست بیاورند. اسرائیلی ها اطمینان دارند که ایرانی ها آنچنان نیازمند تسلیحات و قطعات نظامی، تخصص و کمک اطلاعاتی هستند که فراهم کردن این اقلام به تغییرات دراز مدت در جهت منافع ما در کادر و موضع گیری درون دولت ایران منجر خواهد گشت.

به علاوه، با ادامه این معاملات یک وابستگی به این کمکها در ایران ایجاد خواهد شد که به فراهم کننده(ها) [اسرائیل و امریکا] این امکان را خواهد داد که با قدرت تاثیر دلخواه خود بر روند وقایع جاری را ایجاد کنند. چنین نتیجه ای با اهداف سیاستهای کنونی ما همخوان است و میتواند برتری های قابل توجهی در جهت منافع ملی امریکا را تضمین کند.

طبق آنچه که فرستادهٔ نخست وزیر اسرائیل تشریح کرده است، تنها خواستی که اسرائیلی ها دارند این اطمینان است که بتوانند اقلامی که از انبارهای خود به ایران میدهند را از ایالات متحده دریافت و جایگزین کنند. ما جنبه های قانونی فروش سلاح های ساخت امریکا توسط اسرائیل به ایران را بررسی کرده ایم. با توجه به الزامات موجود در قوانین ایالات متحده در مورد فروش مجدد تسلیحات ساخت آمریکا توسط خریداران آن به کشورهای ثالث، من توصیه نمیکنم که شما با جزئیات طرح ارائه شده توسط اسرائیل موافقت کنید، اما راههای دیگری برای انجام این طرح وجود دارد... "

در گزارش این کمیسیون به نظرواینبرگر وزیردفاع امریکانیزاشاره می کند:

"همچنبن واینبرگروزیردفاع نظرات خودرا راجع به طرح چنین بیان داشت:هرگونه تغییروتحول سیاسی راباید دررابطه بایک حکومت میانه رو جدید درایران مورد بحث قرارداد وباید به خمینی فشار وارد اورد وازاوخواسته شود که درمورد غلط بودن سیاستهای خودبطورعمومی اقرارکند."


در این گزارش به بزک کردن جریان میانه رو غربگرا توسط اسراییل به نقل ازمشاور امنیت ملی آمریکا مک فارلین پرداخته است:
"مک فارلین به رییس سازمان سیا وجان مک میهن معاونش گفته بود که کیمخی اطلاع حاصل کرده است که اسرائیل تصمیم دارد به میانه روهای ایران که مخالف خمینی هستند اسلحه بدهد"

هم چنین امده است:
"جان مک میهن دریکی از بحثهایی که توسط هیات کابینه و رییس سیا شرکت داشت ابراز می دارد که : پرزیدنت ریگان از ما در مورد اینکه اگر میانه روها سلاحها را بگیرند، چقدر قدرت خواهندگرفت سوال کرد اوادامه داد که اوهیچ اطلاعی از وجود میانه روها درایران ندارد..."
"کیمخی نیز به انتقال اطلاعات توسط برخی عناصرجریان میانه رو به غرب و اسراییل اشاره می کند:
"شما باید قدری حوصله کنید این حرکات زمان می خواهد تا قدری نتیجه دهد. این مقامات ایرانی چیزهای بسیار مهمی به ما ارائه می دهند. اساسا چیزهایی ازقبیل اطلاعات داخلی ، و ما از اطلاعات جاسوسی خود نیز نشانه هایی از این می بینیم که حکام ایرانی به سرعت به پیش می روند و تازه شروع کرده اند به دستگیری عناصر رادیکال و کنار گذاشتن آنها وگذاشتن افرادی از خودشان درمقامهای مختلف ومهم مسئولیتی و...."

ت:تاثیرومداخله درتعیین جانشین رهبرانقلاب

گراهام فولر مامور اطلاعات ملی آمریکا در خاورمیانه وجنوب آسیا در یک برآورد اطلاعاتی پنجاه صفحه ای به ویلیام کیسی، رییس وقت سازمان سیا چنین آورده است:
"آمریکا با اوضاع نامساعدی درمورد گسترش و بسط خط مشی جدید درمورد ایران رو به رو است . سیروقایع بطورعمده علیه منافع ماست وبه زودی شاهد مبارزه برای جانشینی خمینی خواهیم شد. آمریکا هیچ برگی برای بازی ندارد.....''

در بخشی از گزارش تاور درباره رهبر آ ینده انقلاب آمده است:
"تااوایل ۱۹۸۴، رابرت مک فارلین مشاور امنیت ملی و اعضای شورای امنیت ملی، نسبت به سیاست آینده آمریکا در قبال ایران نگران بودند و می ترسیدند که فوت خمینی به سرعت باعث کشمکشی برسرجانشینی گردد که نتایج مهمی برای منافع آمریکا دربر داشت. آنها بر این باور بودند که آمریکا فاقد استراتژی و توانایی لازم مقابله با این دورنما می باشد.
رابرت مک فارلین در۳۱اوت ۱۹۸۴خواستار یک بررسی میان سازمانی پیرامون روابط ایالات متحده با ایران پس از خمینی شد."
هم چنین مک فارلین درنامه ای به فورتیرنوشته است:
:"فکر میکنم همکاری با اسراییل، در طرحهای مابرای جانشینی درایران،با ارزش است...برنامه ریزی برای جانشینی،یکی ازنقاط اسیب پذیرماست و خوشحالم که درمورد ان بحث می شود..."
هفته نامه فرانسوي «ژون آفريك» نیز هدف امریکاییها درقصه مک فارلین را اینگونه شرح می دهد:
"هدف اصلي اوليور نورث ٬كارشناس شوراي امنيت ملي آمريكا و از همراهان سفر مک فارلين به ايران٬ عبارت بود از سرنگوني حكومت ايران. دراين طرح، كه تاكنون فقط خطوط اصلي آن فاش شده، پيش بيني شده بود كه آمريكا براي نشان دادن حسن نيت خود، در زمينه تلاش هايش، جهت آزادي گروگان ها در مرحله اول تعدادي سلاح تحويل دهد...مرحله نهايي عبارت بود از بركناري اجباري امام خميني».
بنابراسنادمختلف میانه روهایاخط میانه از ابتدای انقلاب ،مهمترین سرمایه وامید امریکا بوده است.
خط میانه اسم رمز جریان سازش ونفوذ می باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آیت العظمی هاشمی نقش بر ملا گر ماجرای مک فارلین را داشتند
احسنت به بصیرت استوانه نظام
محمدرضا ساقی
سلام. کمی مطالعه و حتی جستجو در اینترنت، به شما ثابت خواهد کرد که دقیقاً بر عکس، ایشون مخفی‌کننده موضوع بودند و مرحوم حضرت امام(ره) خیلی از این گستاخی و پنهان‌کاری ناراحت شدند. ضمناً ایشون کی آیت‌الله العظمی شدند که ما خبر نداریم. کم‌کم علامه و عارف و... هم خواهند شد.
ازکی حاج آقای خاطره آیت العظمی شده اند
این سنت خوبی نیست که به روحانیت توهین شود لطفا احترام آقای هاشمی را نگه دارید
وقتی روحانی به منتقدانش اسم بیسواد و به جهنم رفتن میدهند و آن دیگری هم به کلاغ تشبیه میکند! به نظرت چه احترام چه چیز را باید نگه داشت!

وقتی فردی به قول شما به این بزرگی!!!!! که باران رحمتش بر سر منتقدانش اینگونه می بارد اینگونه حرف میزند بقیه مردم باید خفه شوند و چیزی نگویند؟
اين روزها علامه و آيت الله العظمى زياد شنيده مي شود تا فتنه گران در نفوذ به خبرگان موفق شوند!!!!!!!!؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
عيب نداره ماه صفر و عزا تموم شد ميتوني جوك بگي
مرتضي
Iran, Islamic Republic of
قسم حضرت عباس آيت الله العظماي شما را باور كنيم يا دم خروس را
حسین
Iran, Islamic Republic of
شما ها بیشتر شبیه کلاغ هستید تا منتقد زاکانی
به نظر شما اصول گرايان افراطي نفوذي نيستند!!!!!!
نفوذ یعنی پسر وزیر دولت اصلاحات که در وزارت نفت نفوذ کرده و دکل دزدی نفتی میکند !
اسفندیار
آنقدر که برخی دلواپس استفاده جناحی از کلمه ی نفوذ هستند
نگران اصل نفوذ دشمن نیستند
رضا
از قدیم گفتن چوب رو که برداری....
رسول مشهدي
سايت مشرق به همين راحتي تاريخ را تحريف ميكني؟
آنهم تاريخ معاصر كه از آن واقعه هنوز 30 سال هم نگذشته.
آقايان عزيز دليل ورود كنگره امريكا به اين ماجرا كه بعد از واتر گيت بزرگترين رسوايي دولت جمهوري خواه امريكا بود اين بود كه سود حاصل از فروش اسلحه ها كه اتفاقا برخي از آنها مانند موشك استينگر بسيار ارزشمند هم بودند به ضد انقلابيون نيكاراگوئه پرداخت شده بود.در حالي كه كنگره مصوب كرده بود كمك مالي به ضد انقلابيون نيكارگوئه نشود.
ضمن اينكه به جز مرحوم منتظري همه سران نظام در جريان اين بده و بستان بودند.
عمو مطمئن هستی ادرس رو درست اومدی؟؟؟

اینجا مشرق نیست ها!

دیشب رو خوب خوابیدی؟ قرص هات رو خوردی؟

این همه چرخیدی چیزی هم گیرت اومده؟
در هر مسئله هر كسي دنبال منافع خودش است ايران هم بايد از اين مسئله بهره برداري خودش را مي كرد