يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
۲

ضمانت آمریکا به ترکیه برای تجاوز به عراق

يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 460920
رئیس اتحادیه وکلای دمشق با تاکید بر اینکه شورای امنیت باید ترکیه را به دلیل مخالفت با خروج نیروهای خود از خاک عراق ذیل بند هفت منشور سازمان ملل قرار دهد، گفت: عراق هرگز اجازه عبور خط لوله گاز قطر به ترکیه از خاک خود را نمی‌دهد.
به گزارش جهان، «نزاراسکیف»، رئیس اتحادیه وکلای استان دمشق در گفت‌وگو با فارس در دمشق لشکرکشی ترکیه به شمال عراق را نقض حاکمیت این کشور برشمرد و گفت: شورای امنیت برای اجرای بند هفتم منشور سازمان ملل باید فورا اقدام کند همچون برخوردی که با تجاوز نیروهای رژیم سابق بعث عراق به کشور کویت شد.

وی با تاکید بر اینکه دخالت ترکیه در عراق خودسرانه نبوده است، گفت: آمریکا به آنکارا درباره ورود به خاک عراق ضمانت داده است، اما به نظر من این ضمانت نابودی ترکیه است.

اسکیف ادامه داد: اردوغان چیزی از سیاست نمی‌داند، خود و کشورش را به ورطه نابودی کشانده و با رفتارهای خود در برابر مواضع جدی جامعه بین المللی قرار خوهد گرفت، بخصوص که دولت عراق در خصوص تجاوز ترکیه به پنج عضو دائم شورای امنیت نامه فرستاده است.

این مسئول سوری گفت: حفظ اصل حاکمیت کشورها با قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل منطبق است و اصل جایز نبودن دخالت در امور داخلی کشورها در بند هفت از ماده دوم منشور سازمان ملل آمده است.

اسکیف درباره پاسخ عراق به تجاوز ترکیه گفت: دولت بغداد تا به امروز شیوه‌های سیاسی و قانونی از جمله ارائه یادداشت شکایت به سازمان ملل در برخورد با آنکارا به کار گرفته است، اما هنگامی که اقتضا کند همه تدابیر از جمله پاسخ نظامی در قبال تجاوز آشکار ترکیه اتخاذ خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه رفتارهای رژیم آنکارا مبتنی بر هوش سیاسی نیست، گفت: نه ترکیه و نه هیچ کشور دیگری نمی‌توانند با نقض حاکمیت کشورها اهدافی سیاسی برای خود محقق کنند، درباره سوریه باید گفت که نظام دمشق با هر گونه توطئه ترکیه با قدرت و قاطعیت برخورد می‌کند و اردوغان به این قضیه کاملا واقف است.

رئیس اتحادیه وکلای دمشق گفت: یورش ترکیه به عراق مانور مشترک، سعودی، قطری و ترکی و تلاش این سه کشور برای تحمیل موجودیت خویش بر منطقه است به تعبیری ترکیه می‌خواهد گذرگاه‌های خطوط گاز قطر را تامین کند، اما من به ضرس قاطع می‌گویم اجازه این کار داده نمی‌شود، قدرت‌های بزرگی در این قضیه حضور دارند و در راس آن روسیه، چین، ایران و دیگر کشورها هستند که منافع نفتی و گازی بزرگی دارند و اگر مداخله در عراق برای چنین نقشه‌های غیرقابل قبولی باشد به زیان آنها تمام می‌شود.

اخیرا یک منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان اعلام کرد: ترکیه با پیغام‌های متعددی از طریق میانجیگران خود به دولت عراق اعلام کرده است که در صورت موافقت بغداد با کشیدن خط لوله گاز قطر به ترکیه از طریق خاک عراق نیروهای خود را از نینوا خارج خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اين اردوغان فاشيست چطور هواپيماي روسيه را لب مرز هوايي خودش ساقط ميكنه وحقشه اما رفته شمال عراق را اشغال كرده هيچكي هيچ نگه؟ والا نوبره .
تجاوزگر سریعا عراق را تخلیه کند