پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
زاکانی در دانشگاه علامه مطرح کرد؛

ماجرای جلسه هسته‌ای در فرودگاه

سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۲
کد مطلب: 460261
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بسیاری از پیش بینی‌ها پیرامون بحث برجام نادرست بود باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم برخی می‌خواهند از امر ملی برای خودشان کیسه سیاسی بدوزند.
به گزارش جهان به نقل از دانشجو، عصر امروز علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس در برنامه‌ای با عنوان نبض نفوذ که به همت بسیج دانشجویی علامه طباطبایی در دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه با موضوع پسا برجام و نفوذ برگزار شده بود با اشاره به حرکت‌های دانشجویی پیش و پس از پیروزی انقلاب گفت: تولد جنبش دانشجویی با نفوذ جریان مارکسیستی آغاز و پوست اندازی کرد هم چنین در دهه ۳۰ جریانات ملی فعالیت‌های گسترده تری را آغاز و با شروع انقلاب یعنی در سال ۴۲ هر چه که به پیروزی نزدیک‌تر می‌شدیم غلیظ‌تر و ملموس‌تر شد.
 
وی ادامه داد: جریان دانشجویی به عنوان چشمان بینای خود در مسیر اهداف انقلاب و افق روشنی که امام فرا روی مسلمین نشان داده بود توانست با پیشتازی موثر واقع شود.
 
زاکانی با اشاره به دو نقطه روشن در آسمان انقلاب اسلامی اظهار داشت: نقاط آشکار در کشورمان که جنبش دانشجویی در آن نقش داشته ۱۶ آذر ۳۲ در قبل از انقلاب و ۱۳ آبان ۵۸ پس از انقلاب ملموس‌تر است. این دو قله‌های مرتفعی است که در برخی موارد با یکدیگر مشترک و در برخی از مواقع متضادند.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: مولفه استکبارستیزی در هر دو مشترک است ولی در بخش اختلاف در ۱۶ آذر ۳۲ اعتراض به حکومت شاهنشاهی یعنی نفی استبداد هم وجود داشته ولی در فتح لانه جاسوسی به تقویت حاکمیت منجر شد.

وی تصریح کرد:‌‌ همان طور که اسلام آمریکایی یعنی اسلامی که در عربستان و ترکیه وجود دارد مذموم است جنبش دانشجویی آمریکایی هم ناپسند و نفرت انگیز است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی تهاجمی به سمت نظام سلطه پیش آمد و همچنان این نظام در حال تدافع از خود و درصدد است که در موضع تهاجم قرار بگیرد و با اثرگذاری انقلاب اسلامی را دچار رکود، عقب گرد و نابودی بکشاند.
 
زاکانی با بیان اینکه پس اگر ما شاهدیم که نظام سلطه در حال دست و پا زدن است به این منظور که چون در آستانه نابودی است می‌خواهد برای کسب قدرت تلاش کند اضافه کرد: انقلاب اسلامی در سایر کشورهای جهان نفوذ چشم گیری داشته در حالی که کشورهای غربی و آمریکایی همواره با تمام توان سعی در نفوذ کشورمان داشتند اما امروز می‌توان گفت که ایران پس از گذشت ۳۷ سال از انقلاب در موضع بر‌تر در جهان قرار دارد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: ما هیچ‌گاه در عرصه معادلات جهانی نبوده‌ایم، امروز قدرت‌های جهانی منافع خود را غلبه بر جمهوری اسلامی پایه گذاری می‌کنند حال باید بکوشیم که این حوزه بر‌تر را حفظ کرده و منافع و مصالح انقلاب کوتاه بیاییم آن‌ها یک قدم به سمت ما خواهند آمد.

وی با اشاره به این نکته که برای داشتن این قدرت در منطقه نیازمند توجه و دقت است بیان داشت: در این میان دو نگاه مطرح می‌شود نگاه اول می‌گوید در ۳۷ سالی که پشت سر گذاشته‌ایم برای ساخت ایران در حوزه‌های مادی و معنوی تلاش کرده‌ایم و راه پرافتخاری را پشت سر گذاشته و تا قله فاصله داریم و اگر از منافعمان کوتاه بیاییم افول و دچار عقب گرد خواهیم شد و باید با توان داخلی ایرانمان را بسازیم و البته اگر امکانات جهانی بود ‌‌نهایت استفاده را هم بکنیم. نگاه دوم می‌گوید برای ساخت ایران چاره‌ای جز کنار آمدن با آمریکا نداریم و امکان هم ندارد که کشورمان بدون حمایت از نظام سلطه بتواند به پیشرفت دست پیدا کند.

زاکانی ادامه داد: ما این نگاه دوم را ۳۷ سال است که نفی کرده‌ایم و وقتی از هم فکران این طیف سوال می‌کنیم که چرا بر این موضع اصرار دارند پاسخ دقیقی دریافت نکرده و فقط با احساسات مواجه می‌شویم؛ البته با این تفکر در مجلس هم مواجهیم و آن‌ها نمی‌توانند اعداد، ارقام و مصداق درستی برای ما بیاورند درست است باید برای ساخت ایران اختلاف سلایق را پذیرفت چرا که همه در اصول یکی هستیم و خواهان ایجاد تمدن اسلامی هستیم.
 
نماینده مردم تهران تصریح کرد: بخواهیم کشورمان را رشد دهیم باید با نگاه اول حرکت کنیم.
 
وی با بیان اینکه آمریکا نشان داد کینه‌ها را به یاد می‌سپارد افزود: برای مثال نماینده ایران در سازمان ملل را به دلیل بالا رفتن از دیوار سفارت در سال‌های پیش راه ندادند این نشان می‌دهد که آمریکا کینه‌ها را از خاطر نمی‌برد پس از برجام موظفیم که داخل کشور را به سمت تفرقه نکشانیم آینده نگر بوده و معتقدم با دست به دست هم دادن دولت و مجلس می‌توانیم گره از زندگی مردم باز کنیم.

زاکانی ادامه داد: بسیاری از پیش بینی‌ها پیرامون بحث برجام نادرست بود حال چرا دولت اصرار دارد که خطا‌ها را تکرار کند.
 
وی خاطر نشان کرد: در کمیسیون برجام با عدد، ارقام و سند‌ها فهمیدیم که ما زیر بند فصل هفت نبوده و نیستیم دولتی‌ها می‌گفتند تحریم‌ها پس از برجام از بین می‌رود ولی با اندکی بررسی فهمیدیم که این دیدگاه نادرست است باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم برخی می‌خواهند از امر ملی برای خودشان کیسه سیاسی بدوزند حق نداریم مردم را ناامید کنیم و از سوی دیگر امیدواری الکی به آن‌ها بدهیم.
 
زاکانی با اشاره به صحبت کلینتون مبنی بر اینکه گزینه نظامی علیه ایران همچنان بر روی میز است گفت: پس از برجام باید چهار چشمی مراقب باشیم تا برجام درست انجام شود. دقت داشته باشیم که رهبر معظم انقلاب در نامه ای که نوشته اند کف منافع ملی را در نظر گرفته اند باید تلاش کنیم که اگر رسیدن به سقف منافع محال است کفش را هم از دست ندهیم.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه برجام چه میزان می تواند مانع نفوذ شود گفت: وقتی برجام به مجلس آمد روحانی و ظریف از این امر راضی نبوده و مکرر در مصاحبه هایشان به این امر اشاره می کردند حتی لاریجانی هم علاقه ای به ورود برجام به مجلس نداشت چرا معتقد بود قطعنامه 598 هم در مجلس بررسی نشد ولی ما می گفتیم برجام یک قطعنامه نیست و ضرورت دارد که این بحث در مجلس تصویب شود.  
 
نماینده مردم تهران ادامه داد: بعدها لاریجانی گفت رهبر معظم انقلاب در جلسه ای با سران قوا اشاره کردند که باید برجام به مجلس برود. معتقد بودیم که پس از برجام چهار مقصود حاصل شود رعایت قانون، دقت بیشتر، آگاهی مردم و مشروط سازی از جمله مقصودهای به سرانجام رساندن برجام بود.
 
وی با اشاره به گزارش آمانو گفت: گزارش وی خطرناک و دروغ محض است. در آخر این گزارش آمده که از سال 2009 به بعد انحرافاتی در بحث هسته ای دیده نشده. عده ای هم به همین دلیل به استقبال این گزارش رفته اند ولی از آنان می خواهیم که دورتر را ببینند و مصالح را هم در نظر بگیرند. غرب است که محتاج ما است حتی اگر ایران شروطی را وضع کند آنها می پذیرند ولی اگر بفهمد که ما محتاج او هستیم به ما رحم نخواهد کرد. به همین دلیل است که کلینتون ما را تهدید به بمب هسته ای می کند تا به زعم خودش ایران پایش را فراتر از حدش نگذارد.
 
زاکانی ادامه داد: من معتقدم برای مبارزه با مفاسد اقتصادی یک کمیسیون اصل 90 برای بررسی این موضوع کافی است اگر این کمیسیون فعال شود ریشه فساد در بخش عمده کنده می شود ولی برخی نمی گذارند.
 
وی گفت: عده ای معتقدند که اگر توانستیم موضوعات مهمی همچون مذاکرات را به سرانجام برسانیم پس می توانیم پیرامون مشکل منطقه هم با آمریکا بر سر یک میز بنشینیم در حالی که این دیدگاه اشتباه است.
 
نماینده مردم تهران با بیان اینکه اگر می خواستیم طبق نسخه برخی از افراد تصمیم بگیریم امروز داعش در خیابان های تهران قدم می زد اظهار داشت: بنا بود که غرب امنیت ایران را به طور کامل از بین ببرد. حال اگر چشمان مان را ببندیم و همه موضوعات را به مذاکره ربط دهیم کاری اشتباه است چرا که این بزرگترین منفذ نفوذ از موضع وادادگی است.  
 
وی گفت: اینکه عده ای می گویند ادامه کار کمیسیون برجام غیرقانونی است سخن غیرحقوقی و غیرفنی است. چرا که در دو صورت کار کمیسیون برجام تمام می‌شود اینکه یا مجلس تمام شود، یاموضوع خاتمه یابد که هیچ یک از این دو شرط محقق نشده علاوه بر این هنوز گزارش نهایی کمیسیون برجام هم به اتمام نرسیده است.
 
زاکانی افزود: تنها راه پیش روی این است که اکثریت اعضای کمیسیون برجام به این جمع بندی برسند که کار این کمیسیون تمام شده است امروز صحبتی با رئیس مجلس داشتم و گفتم که این موضوع را هفته آینده در دستور کار قرار دهید.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا روحانی و لاریجانی از متن برجام دفاع می کنند و آیا اینکه آنان این متن را یک بار خوانده اند یا خیر پاسخ داد: بنده اطلاع ندارم اما برخی اظهارنظرهای آنها نشان می‌دهد که از این موضوع کم اطلاع هستند برخی به ما می گفتند خیلی در برجام دقت نکنید چرا که اشکالات مشخص شده و مردم به مشکل برمی خورند برخی دیگر هم معتقد بودند با بررسی برجام آمریکایی‌ها مشکل را می فهمند و ما را متهم به نشان دادن راه به آمریکا کردند برخی دیگر هم معتقد بودند برجام را آن طور بررسی کنید که ما می خواهیم.
 
 
نماینده مردم تهران ادامه داد: نمی توانم قضاوت کنم که چه کسی این سند را خوانده یا نخوانده است علاوه بر این من فهمیدم که برجام تنها سند نیست و سه سند دیگر وجود دارد که صالحی با آمانو و مونیز و یک سند تولیدی که قرار بود از مجاری قانون تصویب شود در این میان وجود دارد البته ما این سه سند را ندیده‌ایم.
 
وی در پاسخ به این سوال که مگر رهبری از ابتدا در جریان نفوذ پس از برجام نبوده اند و دولت می خواهد این توافق را به هر قیمتی به اتمام برساند پاسخ داد: برخی دوستان در مجلس قائل بودند که رهبری از تمام جزئیات برجام باخبر بوده و این پرونده پرونده رهبری است اما رهبری فرمودند من در جزئیات دخالت نمی کنم چرا که نیاز به بحث های فنی و دقیق دارد یکی دیگر از مشکلات برجام این بود که این موضوع را جدی نگرفتند برای مثال ظریف در مجلس گفت ایران با 16 نفر به ژنو رفت این در صورتی بود که تیم آمریکایی 143 نفر و انگلیس با 50 نفر بر سر مذاکرات آمددولتی ها معتقد بودند که این از قوت ماست که با 16 نفر می توانیم مذاکرات را به اتمام برسانیم ولی ما معتقدیم که این امر اشتباه است همان طور که شاهدید در روزهای اخیر اوباما گفت ما با دشمن خود یعنی ایران قراردادی را بستیم که دیگر نه راه پیش دارد و نه راه پس.
 
زاکانی با بیان اینکه ما فکر می‌کردیم شورای عالی امنیت ملی بر موضوع برجام احاطه کامل دارد گفت: حتی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم گفت که در برجام دخالتی نمی‌کرده و در شورا از متن مذاکرات اطلاعی نداشتیم و کمیسیون هسته ای هم جلسات چندانی نداشت که ما دخالتی کنیم. ما معتقد بودیم که دولت و مجلس باید همسو و مکمل هم باشند ولی دولت از ما می خواست که به او اعتماد کنیم.
 
وی ادامه داد: یکبار جلسه کمیته هسته‌ای در فرودگاه برگزار می شود و در آنجا ولایتی و شمخانی به روحانی و لاریجانی اعتراض می کنندکه چرا پیش نویسی که در دستان شماست به ما نمی‌دهی تا ما هم باخبر شویم.

نماینده مردم تهران با اشاره به برخی منتقدان دولت گفت: کسانی که دولت را خائن می دانند راه درستی را طی نمی کنند درست است باید نقد داشته باشیم ولی نباید آنها را متهم به خائن بودن کنیم چرا که توان دولتی ها همین بوده حال باید کمک کنیم که مشکلات را از بین ببریم.
 
وی اضافه کرد: دولت می خواهد مشکلات داخل را از طریق خارج حل کند و راهی دیگر جز تعامل با آمریکا را در مقابل خود نمی بیند آن قدری که برای سیاست خارجی سرمایه گذاری کرده در دیگر اصول پایه ریزی نکرده است به همین خاطر راهی غیر از این را نمی بیند که برود با آمریکایی ها کاری راصورت دهد تا فشار آمریکا کم شده برهمین اساس تلاش کرد تا به هر طریق به توافق برسد تا بتواند گام دیگر خود را بردارد.
 
زاکانی ادامه داد: جریان نفوذ در ابتدای کار بر جریان دانشجویی تاثیر دارد برخی درصدد تکرار جریانات سال 70 و 80 در دانشگاه ها هستند البته مدعیان آن روزها امروز در خارج سیر می کنند. جنبش دانشجویی باید درباره نفوذ محیط بانی کند دشمن اول مسئولان را به اشتباه محاسباتی انداخته تامسئولان تصمیم سازی غلط کنند عناصری را بر سر کار آورده که هدف های دشمن را دنبال کنند سطح دیگر نفوذدر بازیگران سیاسی و عناصری است که بر جامعه اثرگذار هستند در سطح عموم مردم نیز به دنبال تغییر عقاید آنان است اینجاست که جنبش دانشجویی می تواند نقش آفرینی کرده و جامعه را نسبت به این امر آگاه سازد این را بدانید که عناصر نفوذی با تابلوی نفوذ وارد کشور نمی شوند.
 
وی در پاسخ به سوالی دیگر از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا نفوذ را فقط از دریچه آمریکا می دانید پاسخ داد: بر سر اینکه نزاع برای کسب منافع در دنیا وجود دارد نباید شک کرد ما هم به دنبال منافع خود هستیم ولی باید بدانیم منفعت را چگونه تعریف می کنید درسال 57 مغضوب آمریکا و شوروی بودیم آمریکا شوروی فرانسه آلمان انگلیس به عراق کمک کردند همه آنها منافع خود را در گرو آمریکا می دیدند و معتقد بودندکه انقلاب اسلامی مانند چوبی لای چرخ شان است و به زودی چرخ بندهایشان را خرد می کنند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه برای کشور ما هم پیشنهاداتی از سوی آمریکا وشوروی می آمد گفت: باید نگاه واقع بینانه به جریانات داشته باشیم همه منافع یک شکل صورت نمی گیرد نگاه ما نگاه تمدنی است و مبنی بر این نگاه باید ایران الگو شود آمریکایی ها به سمت چین رفتند و پس از آن هم به سوی اوکراین تا روسیه را مهار کنند روسیه و چین با هم واحد شده و سندهایی را امضا کردند و امروز پوتین برای منافع ملی خود در سوریه می جنگد انقلاب اسلامی دارای نقشه راهی است که عملا نشان داده که نه به سمت چین و روسیه و نه به سمت آمریکا گرایش دارد.

وی ادامه داد: اینکه از کشورهای شمالی به خدمت رهبری می آیند به این معنی نیست که ما به سمت آنها رفته ایم چرا که این عین تدبیر است ما همیشه گفته ایم که اگر آمریکا از دید بالا به پایین به ما نگاه نکند و محترمانه با کشورهای منطقه برخورد کنند ما هم با او رابطه مطلوبی خواهیم داشت کدام یک از کشورها بودجه ای را برای نابودی جمهوری اسلامی کنار می گذارند متصور بودیم که در برجام زمانی که آمریکا این همه امتیاز گرفت لااقل زبانش را هم می بندد ولی شاهد تهدیدهای نظامی از سوی آنان هستیم.
 
زاکانی امروز اگر شوروی هم مانند آمریکا بودجه ای را برای نفی ایران کنار می گذاشت با او رفتاری همچون آمریکا داشتیم گفت: اگر روسیه هم رویکردی علیه ما داشت نسبت به آن حساس می شدیم ولی شاهدیم که پوتین با آقای ولایتی صحبت‌هایی می‌کند مبنی بر اینکه از ایران می‌خواهیم برای آموزش اسلام به روسیه بیاید.
 
وی اضافه کرد: رئیس جمهور دیروز از جنبش دانشجویی آزادگی و آزادی سخن گفت باید بدانند اتفاقاتی که در دانشگاه می افتد خطرناک است و وی باید از دانشگاه صیانت کند.
 
نماینده مردم تهران در پایان خاطرنشان کرد: رفع مشکلات اقتصادی مردم در برهه کنونی فوریت دارد برخی از دوستان دولتی پیش بینی هایی را از وضعیت کشور اعلام می کردند که با بررسی های ما مشخص شد صحت ندارد از جمله اینکه گفتند ما در معرض جنگیم در حالی که این گونه نبود صحبت های دوستان دولتی با واقعیت هم خوانی ندارد آنان در پشت پرده به ما چیزی را می گفتند و در تریبون چیز دیگری را عنوان می کند که این خلاف صداقت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *