پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۲
۱

ترکیه در برابر تحریم های روسیه شکست

دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 459836
همزمان با تداوم اقدامات مسکو در افزایش تحریم ها علیه آنکارا در واکنش به سرنگونی بمب افکن سوخو ۲۴ روسی، وزیر امور خارجه ترکیه خواستار اقدام فوری روسیه در پایان تحریم ها شده است.
به گزارش جهان به نقل از قم فردا، «مولود چاووش اوغلو» بر ضرورت لغو فوری تمام تحریم های اعمال شده از سوی روسیه در رابطه با سرنگونی هواپیمای سوخو-۲۴ روسی تاکید کرده است.

وی امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرگزاری روسی ایتارتاس، گفت: اقتصاد و تجارت همواره جایگاه ویژه ای در روابط روسیه و ترکیه داشته و ضربه زدن به روابط دو کشور را که با سال ها تلاش طرفین مستحکم و پایدار شده است، نادرست می دانیم.

وزیر امور خارجه ترکیه یادآوری کرد: مقام های ترکیه و روسیه پیش تر به این تفاهم رسیده بودند که روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور نباید تحت تاثیر اختلاف های سیاسی قرار گیرد.

وی افزود: باید بجای تشدید تنش ها، این دوره را با خویشتنداری پشت سر گذاشته تا روابط دو کشور به مسیر قبلی بازگردد و در غیر این صورت این حادثه ناگوار، پیامدهای نامطلوبی به همراه خطر تیرگی کامل روابط دو کشور خواهد داشت.

چاووش اوغلو گفت: تجدیدنظر در تحریم های مسکو علیه آنکارا را لازم و در راستای منافع دو کشور می دانیم که باید فورا لغو شود.

در غیر این صورت بر اقتصاد دو کشور تاثیر منفی گذاشته و برای ملت های روسیه و ترکیه پیامدهای منفی دارد.

مقامات ترکیه با وجود تاکید بر رد عذرخواهی از روسیه برای سرنگون کردن هواپیمای این کشور در خاک سوریه، در طول ۱۰ روز پس از این واقعه به تاثیرات منفی تحریم های روسیه اعتراف کرده و خواستار انعطاف مسکو شده اند.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه هفته گذشته با امضای قانون سختگیرانه تحریم علیه ترکیه، بخش زیادی از روابط اقتصادی دو کشور به ویژه واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی را کاهش داده یا قطع کرده است.

روسیه و ترکیه از تجارت سالانه ۳۰ میلیارد دلاری و افق افزایش آن به ۱۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵، اکنون رویاروی هم قرار گرفته اند و تحریم ها می تواند این روابط را به کمتر از ۱۰ میلیار دلار کاهش دهد.

روسیه در نخستین اقدام تحریمی علیه ترکیه دو نشست نهایی شده وزیران خارجه و سران دو کشور با موضوع توسعه راهبردی آنکارا و مسکو را لغو کرد و پس از آن نیز اجرای تحریم های گسترده محصولات کشاورزی و باغی را در دستور کار قرار داد و حتی محموله های تخلیه شده در گمرکات اجازه خروج نیافت و کشتی های وارد شده براساس قرار دادهای قبلی نیز نتوانستند در اسکله تخلیه لنگر بیاندازند.

اظهار نظرها و درخواست های مقام های ترکیه نشان می دهد که هنوز امیدوارند در گفت وگو با طرف روسی از وارد شدن زیان هنگفت بر اقتصاد این کشور؛ جلوگیری کنند.

در همین چارچوب، «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه ضمن دعوت از گردشگران روس برای ادامه سفر به این کشور گفت که این کشور همچنان مقدم آنان را خوشامد می گوید و از پذیرش آنها استقبال می کند.

به دنبال این دعوت، نخست وزیر ترکیه از گردشگران روس برای سفر به این کشور که از نگرانی آنکارا از میلیاردها دلار زیان براثر تحریم تورهای گردشگری این کشور از سوی روسیه حکایت دارد، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه هم از مردم روسیه خواست به سفرهای گردشگری به ترکیه ادامه دهند.

«ماهر اونال» در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر به زبان های روسی، انگلیسی و ترکی گفت: به شهروندان روس می خواهم بگویم که ترکیه از سطح بالای امنیت برخوردار است و شما از این واقعیت اطلاع دارید.

این درحالی است که مقامهای روس سفرهای گردشگری به ترکیه را به عنوان یکی از تحریم های مسکو در مورد آنکارا در رابطه با سرنگونی هواپیمای نظامی روسی در سوریه منع کرده اند.

براساس اطلاعات رسانه های روسی، در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی گردشگران روس ۷.۱۰ درصد کل گردشگران خارجی در ترکیه را تشکیل می دادند و پس از آلمان با ۱۵.۵۶ درصد در مکان دوم گردشگران در ترکیه قرار گرفتند.

در سال های اخیر سالانه تا سه میلیون گردشگر روس به ترکیه سفر کرده است و این کشور از محل سفرهای گردشگری روس ها بیش از هشت میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دیگه دارن به التماس میفتن