يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

احتمال بازسازی روابط با ترکیه و اسراییل

يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 459580
پس از دیدار وزرای خارجه ترکیه و روسیه، دولت ترکیه به این نتیجه رسید که روسیه از حمله به جت جنگنده خود به راحتی و در کوتاه‌مدت نخواهد گذشت و این احتمال وجود دارد که اردوغان به سمت بازسازی روابط خود با رژیم صهیونیستی قدم بردارد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از حریت خبر داد، پس از دیدار وزرای امور خارجه ترکیه و روسیه در بلگراد طی ۲ روز گذشته دولت ترکیه به این نتیجه رسیده است که روسیه قصد ندارد تا از اقدام ترکیه در حمله به جت جنگنده این کشور به سادگی گذشته و در کوتاه مدت روابط خود را با این کشور به حالت عادی درآورد.

در حال حاضر ترکیه مطمئن است که اقدامات دولت روسیه به چند تحریم تجاری و تعطیلی فعالیت‌‌های مهم تجاری ترکیه در روسیه و همچنین لغو پروژه‌های مشترک اقتصادی بزرگ بسنده نخواهد کرد و همچنین دولت روسیه در شرایط کنونی برنامه‌ای برای بازسازی روابط با ترکیه در آینده نزدیک ندارد.

از سوی دیگر دولت ترکیه به این جمع‌بندی رسیده که بحران کنونی با روسیه تمام منافع این کشور را در خاورمیانه، قفقاز و حوزه اورسیا به خطر خواهد انداخت.

از سوی دیگر این کشور باید شرایط جدید پیش‌ آمده پس از تشدید بحران با روسیه را مجدداً ارزیابی کرده و چالش‌های پیش‌روی خود را به خصوص در خاورمیانه مورد بررسی قرار دهد.

از نظر غرب طی سال‌های گذشته تلاش‌های اردوغان برای پیوستن به شورای همکاری اقتصادی شانگهای متشکل از چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در جهت گسترش مبادلات اقتصادی با این کشورها همواره به عنوان اقدامی پوچ و بی‌اساس مدنظر قرار گرفته است.

یکی از علل پافشاری اردوغان برای پیوستن به این سازمان دور کردن ترکیه از ساختارهای اروپایی و غربی بوده است. از نمونه‌های این اقدام می‌توان به انتخاب سامانه‌های دفاعی چینی از سوی دولت این کشور به جای خرید سامانه‌های غربی اشاره کرد.

در شرایط کنونی و با به هم خوردن موازنات تجاری و سیاسی بین ترکیه و روسیه به عنوان دو شریکی که پس از تحریم روسیه از سوی غرب به شدت در جهت تقویت مناسبات خود قدم برداشته بودند این امکان را ایجاد می‌کند که ترکیه برای به دست آوردن فرصت‌های جدید و تحکیم جایگاه خود در منطقه مجدداً اختلافات را با دولت رژیم صهیونیستی کنار گذاشته و به سوی عادی‌سازی روابط سیاسی و تجاری با این رژیم قدم بردارد.

از سوی دیگر به طور کلی به نظر می‌رسد در شرایط کنونی و با مستحکم‌تر شدن روابط ایران و روسیه رژیم صهیونیستی نیز تمایل به نزدیک شدن به ترکیه را داشته باشد و همین امر به ترکیه این امکان را خواهد داد تا نقش خود را در منطقه عربی - صهیونیستی تا حدودی به دست آورد و نفوذ خود را در این مناطق به دست آورد.

از سوی دیگر با نزدیک شدن ترکیه به مرزهای غربی خود، مصر نیز می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌های روی میز ترکیه برای تقویت روابط باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *