جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱
بشار اسد در مصاحبه با تلویزیون چک:

ترکیه،عربستان و قطر حامیان اصلی داعش

چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 459024
رئیس جمهور سوریه، سه کشور عربستان، ترکیه و قطر را از حامیان اصلی مالی و تسلیحاتی تروریست‌ها دانست و گفت: تروریست‌ها از بیش از 100 کشور در سراسر جهان به سوریه نفوذ کرده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگوی تفصیلی با تلویزیون جمهوری چک تصریح کرد که وارد آوردن شکست به بدنه تروریسم موانعی را از روی فرآیند سیاسی برمی‌دارد. وی ابراز داشت هیچ دولتی در دنیا نمی‌تواند در شرایطی با تروریسم مبارزه کند که حمایت‌های مستقیم از تروریست‌ها در ابعاد تسلیحاتی و مالی انجام می‌شود.
 
وی در این مصاحبه اولین اقدام برای مبارزه و شکست دادن گروه‌های تروریستی را قطع کمک رسانی ‌های مالی و تسلیحاتی به آنها و جلوگیری از ورود عناصر تروریستی به داخل سوریه دانست که به صورت اساسی با حمایت عربستان و قطر از ترکیه وارد می‌شوند.  وی افزود: مشکل ما این است که ما با تروریست‌ها مبارزه می‌کنیم، در حالی که آنها از کمک‌های نامحدودی از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای منطقه‌ای یا حمایت و سهل انگاری از سوی کشورهای غربی بهره‌مند هستند.
 
اسد حمایت روسیه از دولت سوریه را در راستای حمایت از قوانین بین‌المللی و ثبات در منطقه و جهان دانست و تأکید کرد، آمریکا همواره به دنبال تسلط بر جهان است و از آنجایی که سوریه دولتی مستقل است، آمریکا وجود چنین کشوری را قبول نمی‌کند.
 
آنچه در زیر می‌آید متن کامل مصاحبه بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با این شبکه تلویزیونی است.
 
سوال اول:
 
آقای رئیس جمهور از شما تشکر می کنم که وقت خودتان را به ما اختصاص دادید؛ شما پزشک هستید. شما در سال 2011 گفتید که رشته جراحی چشم را انتخاب کردید بخاطر اینکه در این رشته وضعیت های اضطراری  وجود ندارد وفقط مقدار بسیار کمی از خون را می بینید. این سخن در ماه مارس سال 2011 میلادی بود. در همان موقع که جنگ در سوریه در گرفت. می توان گفت که این نبرد از خونین ترین جنگ ها در جهان به شمار می رود، یعنی وضعیت اضطراری تمام عیار هست، چگونه با این وضعیت برخورد می کنید؟
 
بشار اسد:
 
در مقایسه عمل جراحی و آنچه در سوریه اتفاق می افتد و پیوند بین آن ها موضوع انگیزه مطرح است. در عمل جراحی همیشه خون وجود دارد، اما آن خون ریخته می شود  تا جان بیمار نجات پیدا کند، نه برای کشتن وی. در حالکیه خونی که در سوریه ریخته می شود توسط تروریست هاست که سوری ها را می کشند. وظیفه دولت نجات زندگی آنان از طریق نابودی تروریست ها است. این تنها پیوند بین دو موضوع می باشد. امیدوارم سوال تو را به طور صحیح فهمیده باشم.
 
خبرنگار: بله..منظورم همین بود.
 
رئیس جمهور اسد:
 
همچنان که گفتم  وظیفه ما نجات زندگی است و اگر این امر منجر به ریختن خون شد، اما آن اتفاق می افتد در چارچوب دفاع از میهن خود مان است. دولت ها بخاطر دفاع از میهن شان از ارتش استفاده می کنند.
 
سوال دوم:

اما تعداد گشته شدگان به 250 هزار نفر رسید؛ واین امر در هیچ کشور قابل تصور نیست.
 
بشار اسد:

این در نتیجه حضور تعدادی زیاد از تروریست های حمایت شده از طرف قدرت های منطقه ای و غربی است. تروریست ها تنها از داخل سوریه نمی آیند بلکه از بیش از 100 کشور در سراسر جهان به سوریه نفوذ می کنند. آن ها خواستند سوریه را مرکز تروریسم قرار بدهند. و این وضعیت کنونی است. اگر ما از میهن خودمان دفاع نمی کردیم تعداد کشته شدگان دو برابر بود.
 
سوال سوم:
 
شما از تروریسم یاد کردید، به نظر می رسد تحولات بزرگ در بحران سوریه طی روزهای اخیر پیش آمده، به نظر شما مهم ترین تاریخ در بحران سوریه کدام است؟ 30  سپتامبر تاریخ دخالت روسیه، یا 13 نوامبر تاریخ حمله تروریستی در پاریس؟
 
بشار اسد:
 
به طور معلوم مهم ترین تاریخ؛ تاریخ مشارکت روسیه می باشد، یا اعلام تاسیس جبهه بر ضد تروریسم. این رویداد مهم ترین رویداد عملی بر ضد تروریسم محسوب می شود. در صورتیکه آنچه در پاریس پس از حمله تروریستی رخ داد؛ در سطح سیاسی هدف آن تسکین احساسات شهروندان فرانسه بود برای نشان دادن اینکه فرانسوی ها به گروهک تروریستی داعش با شیوه های متفاوت هجوم خواهند آورد. این اقدامات یعنی چه؟ آیا به این معنی نبود که فرانسه پیش از این حملات در مقابله با تروریسم جدی نبود؟ لذا آنچه اتفاق افتاد تنها برای آرام کردن احساسات فرانسوی ها بود، و پاسخ جدی نیست. در حالکیه روسی ها از خود جدیت بسیاری در مقابله با تروریسم نشان می دهند و همکاری بین روس ها و ارتش عربی سوریه وجود دارد.
 
سوال چهارم:
 
بنابراین  شما معتقد هستید که افزایش حملات ائتلاف غربی تحت رهبری ایالات متحده کمکی در مبارزه با تروریسم نمی‌کند؟
 
بشار اسد :
 
با توجه به حقایق؛ می توان گفت که از بدو تاسیس ائتلاف ضد داعش گروهک تروریستی داعش گسترش یافت و شمار ملحق شدگان به آن از تمام کشورهای جهان افزایش یافت. بر عکس آن، از آغاز مشارکت روس ها در عملیات نبرد علیه تروریسم، داعش و النصره در وضعیت عقب نشینی به سر می برند. این واقعیت در مورد گروه های تروریستی دیگر نیز صدق می‌کند و واقعیت‌ها حاکی از این مطلب است .
 
سوال پنجم:
 
آیا از دیدگاه نظامی علت این پیشروی این نیست که نیروی هوایی روسیه با ارتش عربی سوریه هماهنگ هستند؟
 
بشار اسد :
 
علت آن انجام همکاری می باشد؛ من آن را گفتم؛ نمی توانید از آسمان تروریست ها را بکشید یا تروریسم را از بین ببرید. این غیر ممکن است. آمریکایی ها در افغانستان  برای مدت زمانی طولانی بالغ بر 12 یا 13 سال دنبال کردند. آیا چیزی به دست آوردند!؟ هیچ. هنوز تروریسم در افغانستان قدرتمند است. برای ریشه‌کن کردن تروریسم  با هر قدرتی نیاز به همکاری از داخل آن کشور وجود دارد. قدرت اصلی در سوریه ارتش سوریه است و البته دولت سوریه.
 
سوال ششم:
 
رئیس جمهور فرانسه برای ایجاد ائتلاف گسترده ای بر ضد تروریسم تلاش می کند. آیا شما در مورد این تلاش شک دارید؟
 
بشار اسد :
 
البته. اگر می خواستند از آنچه به تازگی در پاریس رخ داد، درس عبرت بگیرند، چرا از حمله به شارلی ایبدو یاد نگرفتند؟ همان مبدأ وهمان مفهوم هست. آن ها از آن حادثه اولا درس عبرت نگرفتند و ثانیا نمی توان در حالی با تروریسم مبارزه کرد که به تروریست ها به طور مستقیم حمایت ارائه می دهی. این حمایت خواه می تواند از طریق ارسال اسلحه باشد یا هم پیمان شدن با بزرگ ترین حامی تروریسم در جهان یعنی عربستان سعودی. نمی توانی هر دو کار را با هم انجام بدهی چون تناقض دارد. نمی توانی در یک زمان هم پلیس و هم دزد بشوی. باید یک طرف را انتخاب کنی.
 
سؤال هفتم:
 
ولی من چیزی از کمک‌های غرب به داعش یا جبهه النصره نشنیده ام.
 
بشار اسد:
 
می‌توانی تمام این مطالب را در اینترنت دنبال کنی. فرانسوی‌ها و طرف‌های دیگر در این رابطه حضور دارند. اما نمونه فرانسه کاملاً مشهود است. کشوری مثل فرانسه چطور می‌تواند سلاح هایی را به طرف‌هایی که نمی‌شناسد بفروشد، سلاح هایی که نمی‌داند به کجا خواهد رسید. این غیرممکن است. آنها قطعاً از طریق عربستان سعودی و قطر و کشورهای دیگر این موضوع را می‌دانند.
 
سوال هشتم:
 
یک جنگنده روسی در مرزهای ترکیه سقوط کرده است، آیا اعتقاد دارید این اتفاق بتواند در نتیجه تلاش‌های رئیس‌جمهور فرانسه برای تشکیل ائتلافی گسترده تر تأثیرگذار باشد؟ آیا اعتقاد دارید که این حادثه روند مذاکرات سازش در سوریه را پیچیده‌تر می‌کند؟
 
بشار اسد:
 
من این‌گونه فکر نمی‌کنم. اما اعتقاد دارم که این حادثه میزان انحراف اردوغان را نشان داد. می‌توان گفت وی اعصاب خود را از دست داده است، چرا که وجود روسیه موازنه قدرت در عرصه میدانی را تغییر داده است. شکست اردوغان و گروه تروریستی وی به معنی پایان حیات سیاسی او است، به همین علت حاضر است هر کاری بکند تا در برابر این پیروزی مانع‌تراشی کند. من فکر نمی‌کنم این حادثه بتواند تغییری در موازنه موجود ایجاد کند. جنگ بر ضد تروریسم ادامه دارد و مشارکت روسیه با وجود اینکه قبلاً نیز قوی بود، قوی‌تر از گذشته دنبال خواهد شد. جایی برای بازگشت عقب وجود ندارد.
 
سوال نهم:
 
رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید نمی‌خواهد اشتباهات قبل را تکرار کند و می‌گوید نمی‌خواهد حمله زمینی را آغاز کند، بدون اینکه بداند چه کسی خلأ موجود را پر خواهد کرد. در عین حال  بیشتر کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا می‌گویند که می‌خواهند اقدامی بسیار بیشتر از توجیه حملات هوایی در سوریه انجام دهند. به نظر شما چه عملیاتی می‌تواند بیشترین شکست را به داعش وارد کند ؟
 
بشار اسد:
 
در واقع شما می‌خواهید از تروریسم به صورت کلی و نه تنها داعش سخن بگویید. من اعتقاد دارم که باید در چندین محور وارد عمل شده و راه حلی در ابعاد متعدد جستجو کرد. بخشی از این راه هم مربوط به ایدئولوژی و بخشی مرتبط با اقتصاد و مواضع سیاسی و همکاری‌های سیاسی بین کشورها است. آخرین موضوع در رابطه با همکاری‌های امنیتی و مبارزه مستقیم با این گروه‌ها به صورتی که الان می بینیم ، است. هیچ چاره‌ای غیر از مبارزه مستقیم وجود ندارد، البته این مبارزه به تنهایی کفایت نمی‌کند. اگر بخواهید با این گروه‌ها مبارزه کنید و آنها را شکست دهید، باید مسیرهای کمک‌رسانی به آنها اعم از رسیدن سلاح و پول و عناصر تروریستی را ببندید. اتفاقاتی که با حمایت عربستان سعودی و قطر به صورت اساسی از طریق ترکیه انجام می‌شود. این اولین قدم در این مسیر است. البته درعین‌حال می‌توان مبارزه میدانی با این گروه ها را ادامه داد. مشکل ما الان در این است که ما با تروریست ها مبارزه می‌کنیم ، در حالی که آنها از امکانات نا محدودی از کشورهای متعدد به ویژه دولت‌های منطقه‌ای برخوردار می‌شوند و غرب یا بهتر بگوییم برخی دولت های غربی این موضوع را نادیده می‌گیرند. 
 
سوال دهم: گفتید که اولویت شما مبارزه با تروریسم و شکست دادن آنها قبل از راه‌ حل سیاسی است. منظور شما از شکست دادن تروریسم چیست؟ آیا به این معناست که هیچ گروه معارض مسلحی در داخل سوریه باقی نماند؟ 
 
بشار اسد:
 
نمی‌توان در معنای سیاسی از معارضه صحبت کرد، در حالی که آنها سلاح در دست دارند. شما در کشورهای خود وقتی از معارضین صحبت می‌کنید، تنها به جنبش های سیاسی اشاره دارید. همچنین اگر معارضه سیاسی وجود داشته باشد، باید پایگاه مردمی برای خود داشته باشد. وقتی ما از شورشیان و مبارزانی صحبت می کنیم که برای حمله به ملت یا ارتش سوریه سلاح حمل می‌کنند و دارایی‌های عمومی و خصوصی را تخریب می‌نمایند، این به معنای تروریسم است و هیچ مفهوم و تعریف دیگری ندارد. این معارضه نیست. از دیدگاه ما معارضه جریانی سیاسی است که در داخل یا خارج از کشور وجود دارد . بعد دوم معارضه این است که باید ملی گرا باشد. معارضه نمی تواند در فرانسه یا قطر و عربستان یا آمریکا یا انگلیس تشکیل شده باشد. معارضه باید سوری باشد و در داخل سوریه تشکیل شود، ما معارضان سوری واقعی داریم. حجم و میزان قدرت آن ها مهم نیست. به این ترتیب شکست دادن تروریسم موانع هر نوع روند سیاسی را از پیش رو برمی‌دارد. 
 
تروریست‌ها دنیای خاص خود و اهداف ویژه خود را دارند، آنها برنامه‌ها و ایدئولوژی خود را دنبال می‌کند که کاملاً از ابعاد سیاسی متفاوت است ، در نتیجه در صورتی که روند سیاسی آغاز شود - و ما باید این روند آغاز کنیم - در صورتی که بخواهیم اقدامات ملموسی را در پیش بگیریم باید بعد از شکست تروریسم این روند را دنبال کنیم. البته من نمی‌گویم که روند عملیات سیاسی باید پس از شکست کامل تروریسم باشد، چرا که عملیات شکست تروریسم طولانی است. 
 
سوال 11:
 
در اینجا یک مشکل اساسی وجود دارد ، در نشست وین از برخی از گروه‌های مسلح عنوان معارضان متعدد یاد می‌شد ، اما شما می‌گویید که نمی‌توان با هر کسی که سلاح حمل می‌کنند، مذاکره کرد.
 
بشار اسد:
 
نه، عملیات سیاسی دو بعد دارد. بخش اول مربوط به تعامل با گروه‌های معارض سیاسی است و بخش دوم مربوط به تعامل با دیگر گروه‌ها است. این روندی است که ما در سوریه آن را عملیات سازش می‌دانیم و وقتی صورت می‌گیرد که آنها سلاح‌های خود را تسلیم کرده و به زندگی عادی خود برگردند، و دولت نیز آنها را مورد عفو قرار می‌دهد.
 
خبرنگار: با شرایط شما؟
 
بشار اسد:
 
نه... عفو در صورتی که شخص مورد نظر به زندگی عادی خود برگردد، ، خواهد بود و هیچ  اتهامی بر ضد وی مطرح نمی‌شود. چنین فردی در زندگی خود کاملاً آزاد خواهد بود. البته زندگی که مسالمت‌آمیز و بدون حمل سلاح یا ترساندن مردم صورت گیرد. چنین سازش‌هایی در سوریه موفق بوده است. در واقع چندین روند سیاسی در سوریه شکل گرفته است. بنابراین ما نمی‌گوییم که با این عناصر مسلح تعامل نمی‌کنیم، چرا که اگر آنها مواضع خود را تغییر دهند ، توان آنها تعامل خواهیم کرد. ولی هنگامی که از داعش یا جبهه النصره یا سازمان‌های مرتبط با القاعده صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که آنها هرگز آمادگی کنار گذاشتن سلاح و مذاکره با دولت را ندارند، آنها این موضوع را نمی‌پذیرند و ما نیز آنها را قبول نمی‌کنیم. ایدئولوژی آنها بر ضد دولت و بر ضد تمام کشور است. آنها مرزها را به رسمیت نمی‌شناسند و به حضور دیگران که شبیه آن‌ها نباشند ، اذعان نمی‌کنند. بنابراین رسیدن به سازش آنها مشکل و یا بهتر بگوییم غیرممکن است. من در این رابطه از گروه‌های دیگری صحبت می‌کنم که برای دستیابی به پول یا ایجاد ترس و وحشت در میان مردم یا هر عامل دیگری سلاح در دست گرفتند. ما در مذاکره با آنها موفقیت‌هایی داشته‌ایم.
 
ادامه دارد...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شرم بر حاميان تروريستها.