چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

آخرین وضعیت مراکز درمان اعتیاد دولتی

چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب: 457704
چه در جمعیت مردان و چه در جمعیت زنان اولین ماده مورد سوء مصرف، تریاک است. برنامه ما مرتبط با گسترش خدمات درمان‌های جایگزین برای زنانی است که به سوء مصرف مواد مبتلا هستند. مراکزی برای این زنان در کشور با هدف دسترسی اختصاصی به درمان جایگزین مواد ایجاد شده است و در این راستا به آن‌ها خدمات ارائه می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از مهرخانه، مسئول برنامه کاهش آسیب‌های اجتماعی وزارت بهداشت از راه‌اندازی هشت مرکز اختصاصی درمان اعتیاد برای زنان خبر داد.

دکتر سید ابراهیم قدوسی، مسئول برنامه کاهش آسیب‌های اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به آخرین وضعیت راه‌اندازی مراکز درمان سرپایی اعتیاد دولتی ویژه زنان در کشور بیان کرد: براساس پیش‌بینی باید ۸ مرکز اختصاصی زنان راه‌اندازی شود که تا به حال پنج مرکز در آذربایجان شرقی، فارس، خراسان رضوی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شده و سایر مراکز تا سه ماه آینده راه‌اندازی می‌شوند. از آنجایی که این پنج استان‌، استان‌های بزرگی هستند، به نظر می‌آید تعداد خدمت‌گیرنده‌های آنها به اندازه یک مرکز درمانی می‌رسید و بر این اساس ما می‌توانستیم مراکز مستقل ایجاد کنیم. تصمیم ما برای محل چهار مرکز بعدی مشخص است اما احیانا اگر عملیاتی نشود، مطالبه‌گری ایجاد می‌شود، به همین دلیل آن‌ها را معرفی نمی‌کنیم.

* خدمات درمان اعتیاد در دسترس است

او در مورد پاسخگو بودن این تعداد مرکز در کشور اظهار کرد: از بعد کمی خدمات درمان اعتیاد در کشور جوابگو و در دسترسی زنان و مردان است. با این وجود اگر در نقطه‌ای از کشور خدمات درمانی ناقص است یا بخش خصوصی پاسخ نداده، آمادگی تامین خدمات درمانی اعتیاد را در بخش دولتی داریم.

* فاصله کم بین استانداردهای درمان اعتیاد در ایران و جهان

قدوسی در رابطه با وضعیت کیفی درمان اعتیاد در ایران گفت: اعتیاد یک بیماری عود کننده است. استانداردهای ایران از استانداردهایی که در سایر کشورها درباره عود اعتیاد وجود دارد، دور نیست و گزارش‌ها نشان می‌دهد که در مراکز درمان اعتیاد ایران هم مانند دنیا درصدی عود برای خدمات درمانی متصور می‌شوند که به دلیل ویژگی مخصوص بیماری (احتمال عود کردن فراوان)، اجتناب‌ناپذیر است. علاوه بر آن انواع درمان‌هایی که در کشورهای دیگر ارائه می‌شود، در ایران نیز در دسترس است.

* تریاک، اولین ماده مورد سوء‌مصرف

مسئول برنامه کاهش آسیب‌های اجتماعی در ایران با بیان اینکه مصرف ماده مخدر شیشه در زنان رو به گسترش است، تصریح کرد: چه در جمعیت مردان و چه در جمعیت زنان اولین ماده مورد سوء مصرف، تریاک است. برنامه ما مرتبط با گسترش خدمات درمان‌های جایگزین برای زنانی است که به سوء مصرف مواد مبتلا هستند. مراکزی برای این زنان در کشور با هدف دسترسی اختصاصی به درمان جایگزین مواد ایجاد شده است و در این راستا به آن‌ها خدمات ارائه می‌شود. ضمن اینکه زنان می‌توانند از سایر مراکز سطح کشور که در بخش دولتی و خصوصی راه‌اندازی شده، خدمات دریافت کنند. در شهرهای بزرگ که به نظر می‌آید جمعیت بانوان بیشتر باشد برای آن‌ها مراکز اختصاصی درمان سرپایی اعتیاد ایجاد کردیم.

* چگونگی حمایت از کودکان معتاد

او در مورد راه‌اندازی مراکز ترک اعتیاد کودکان اظهار کرد: عموما برنامه این است که کودکان زیر ۱۸ سال در مراکز فوق تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان تحت درمان قرار بگیرند و بحث سم‌زدایی و پایدار ماندن در شرایط سلامت برای آنها انجام می‌شود اما حمایت‌های اجتماعی بعد از درمان بر عهده وزارت بهداشت نیست. در بحث تشکیل شبه خانواده و خدمات حمایتی نهادهای دیگر باید وارد شوند.

* وزارت بهداشت متولی درمان و کاهش آسیب است

قدوسی در مورد تفاوت نحوه حمایت وزارت بهداشت با بهزیستی بیان کرد: ما متولی درمان و کاهش آسیب هستیم. برای خدمات حمایتی باید دستگاه‌های دیگر مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهزیستی که حمایت‌های اجتماعی را بر عهده دارند، ارائه خدمت دهند. پس از اینکه بیمار تحت درمان قرار گرفت و آسیب او رفع شد برای بحث حمایت‌های اجتماعی مانند بی‌خانمانی، فقر، بازگشت به خانواده و اشتغال دستگاه‌های دیگری متولی این برنامه قرار می‌گیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *