يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - 26 May 2024
 
۰

انتقاد پلیس از آمار غلط مزاحمت خیابانی

يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 455629
سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه ۶ مأموری که به سمت تعدادی متهم شلیک کرده و باعث مرگ آنها شده بودند در اختیار دژبان کل ناجا هستند گفت: از این افراد حمایت قضایی می‌کنیم و پرونده‌شان در حال رسیدگی است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی در پنجمین نشست سخنگوی ناجا در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر آخرین جزئیات پرونده ۶ مأمور نیروی انتظامی که با نیابت قضایی از سبزوار در تعقیب و گریز متهمان بودند، اظهار داشت: این ۶ مأمور هم اکنون در اختیار دژبان کل ناجا بوده و در زندان نیستند.

سخنگوی نیروی انتظامی تصریح کرد: این افراد شرور در سبزوار آرامش را از مردم گرفته بودند، فقط یکی از آنها ۱۲ مورد سابقه زندان داشته، قتل با اسلحه کلاشینکف و تجاوز به عنف به خانم باردار، خرید و فروش مواد مخدر و سرقت به عنف پرونده خود داشته است.

سردار منتظرالمهدی ادامه داد: این پرونده در دستور کار پلیس سبزوار بود که با اخذ نیابت قضایی از سوی بازپرس رد این افراد در تهران زده شد و خودروی این افراد در اطراف تهران مشاهده شد که در تعقیب و گریز ۲ ساعته متهمان به دستور پلیس اعتنایی نکرده و مأموران طبق ضوابط شروع به تیراندازی هوایی و سپس شلیک به لاستیک خودرو کردند اما با توجه به عدم توقف این افراد، پلیس راه آنها را سد کرد.

وی گفت: از آنجا که این افراد مسلح بوده و این افراد به سمت پلیس حمله کردند، پلیس ناگزیر به تیراندازی شد؛ طبق ماده ۱۹۶ در مواقعی که خطر غریب‌الوقوع پیش می‌آید مأموران می‌توانند در دفاع مشروع اقدامات لازم را انجام دهند؛ چرا که اگر از دست پلیس فرار می‌کردند معلوم نبود چه اتفاقاتی می‌افتاد.

این مقام ارشد نیروی انتظامی به این مأموران که اهتمام جدی داشتند دست مریزاد گفت و به تبهکاران هشدار داد که پلیس با کسانی که به جان، مال و ناموس مردم رحم نمی‌کنند به شدت برخورد می‌کند.

منتظرالمهدی در پاسخ به دیگر پرسش فارس در مورد حمایت قضایی نیروی انتظامی از این ۶ مأمور اظهارداشت: حمایت قضایی انجام شده و پرونده در حال رسیدگی است؛ مهم این است که پرونده در حال انجام است و این افراد تبرئه می‌شوند.

سخنگوی نیروی انتظامی در مورد سگ گردانی در خیابان‌های تهران گفت: اگر پلیس مشاهده کند، برخورد می‌کند و در صورت شکایت خصوصی نیز برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی درخصوص آماری مبنیر بر افزایش ۹۸ درصدی مزاحمت‌های خیابانی اظهار داشت: ارائه آمار در قوه قضاییه مطمئناً مبتنی بر داده‌ها است ولی واقعاً چنین آمار و افزایش ۹۸ درصدی را نداریم.

سخنگوی نیروی انتظامی تصریح کرد: باید آمار اعتبارش بالا باشد و قابل ترار هم باشد اما ما واقعاً چنین آماری را نداریم.

منتظرالمهدی ادامه داد: بیشترین تماس‌ها با پلیس ۱۱۰ در مورد نزاع و درگیری است و بیش از ۹۵ درصد کسانی که در نزاع شرکت می‌کنند توسط پلیس دستگیر می‌شوند.

معاون اجتماعی ناجا خاطرنشان کرد: افراد باید هیجان خود را شناخته و آن را مدیریت کنند و همینطور بتوانند هیجان طرف مقابل را نیز شناسایی و مدیریت کنند تا درگیری‌ها کمتر رخ دهد.

این مقام ارشد انتظامی کشور به کاهش ۷ درصدی سرقت در ۷ ماهه اخیر پرداخت و گفت: ان‌شاالله به کاهش ۱۰ درصدی برسیم.

منتظرالمهدی در خصوص شهادت ۲ مأمور آگاهی تهران بزرگ گفت: راننده کامیون که در حین رانندگی از موبایل استفاده می‌کرد، ۲ مامور آگاهی را زیر کرد و فرار کرد که بلافاصله شناسایی و دستگیر شد و پرونده در حال بررسی است.

سخنگوی نیروی انتظامی به یافته پژوهشگران در مورد استفاده از تلفن همراه پرداخت و گفت: کسانی که از تلفن همراه در حین رانندگی استفاده می‌کنند، ۴ درصد بیشتر تصادف می‌کنند.

معاون اجتماعی ناجا در خصوص فروش نوزادان در تهران اظهارداشت: فرمانده انتظامی تهران بزرگ در این خصوص جواب داد؛ اگر ببینیم برخورد می‌کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون حساسیت در این زمینه بیشتر شده و باید گفت این مسئله جرم تلقی می‌شود و برخورد قانونی انجام خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *