شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

ایران بزودی بزرگترین واردکننده گاز می‌شود!

يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب: 455589
یک مقام مسئول با اشاره به برنامه‌های افزایش تولید گاز در کشور گفت: در صورت عدم صرفه‌جویی توسط مشترکان، ایران بزودی به یکی از کشورهای بزرگ واردکننده گاز تبدیل می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدرضا یوسفی‌پور امروز در نشست خبری با بیان اینکه سهم گاز طبیعی در سبد انرژی جهانی به صورت سالانه در حال افزایش است، گفت: بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۴۰ میلادی سهم گاز طبیعی در سبد جهانی انرژی به حدود ۷۰ درصد افزایش یابد.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت گاز با تاکید بر اینکه تا ۲۵ سال آینده آمریکا و چین نقش محوری در بازار جهانی گاز ایفا خواهند کرد، تصریح کرد: بر این اساس ژاپن هم به بزرگترین کشور واردکننده LNG جهان تبدیل خواهد شد و از استرالیا و قطر هم به عنوان بزرگترین صادرکنندگان LNG جهان نام برده می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه‌های ژاپن به منظور افزایش واردات LNG از آمریکا، اظهارداشت: تحولات گسترده در صنایع گاز جهان و به ویژه آمریکا و رونمایی از تکنولوژی جدید تولید گاز از ذخایر نامتعارف گاز همچون «شیل‌گس» از مهمترین دلایل تحولات جدید در بازار جهانی گاز به شمار می‌رود.

وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون در اکثر کشورهای جهان گاز طبیعی جای زغال‌سنگ در سبد انرژی و به ویژه تامین سوخت و انرژی نیروگاه‌های برق را گرفته است، تبیین کرد: مهمترین برگ برنده‌های افزایش تقاضا برای مصرف گاز در بازار جهانی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بوده به طوری که گاز در مقایسه با زغال‌سنگ ۶۵ درصد کمتر زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای را فراهم می‌کند.

یوسفی‌پور در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون ایران یکی از بزرگترین مصرف‌کننده‌های گاز طبیعی در بین کشورهای جهان است، تاکید کرد: با وجود افزایش ظرفیت تولید گاز، اما اگر صرفه‌جویی در مصرف این عامل انرژی به ویژه توسط مشترکان خانگی و تجاری اعمال نشود، بزودی ایران به یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز جهان تبدیل می‌شود.

مدیر بهداشت ایمنی و محیط‌ زیست شرکت گاز با یادآوری اینکه افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری منجر به افزایش درآمدهای ناخالص ملی نمی‌شود، گفت: از این رو باید بهینه‌سازی و صرفه‌جویی جدی در مصرف گاز طبیعی توسط مشترکان خانگی و تجاری در دستور کار قرار گیرد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به کاهش نرخ حوادث و فوت ناشی از گازگرفتگی در کشور توضیح داد: انتشار منواکسیدکربن، کمبود اکسیژن و انتشار گازهای آلاینده، انفجار و آتش‌سوزی از مهمترین دلایل حوادث گازی در کشور است.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از یک هزار و ۵۳۹ مورد حادثه گازی در استان‌های سراسر کشور گزارش شده است، تصریح کرد: نرخ حوادث گازی سال گذشته با کاهشی ۱۰ درصدی و میزان فوت ناشی از گاز گرفتگی، کاهشی ۳۶ درصدی داشته است.

یوسفی‌پور همچنین با رد آمارهای رسمی سازمان پزشکی قانونی مبنی بر افزایش حوادث و فوت ناشی از گازگرفتگی در کشور یادآور شد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر ۷۳ درصد عامل حوادث، دودکش‌های غیراستاندارد، ۱۳ درصد عدم تهویه مناسب هوا، پنج درصد استفاده از وسایل پخت و پز برای گرمایش و ۹ درصد نقص در وسایل گازسوز از مهمترین دلایل حوادث گازی در کشور به شمار می‌رود.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت اعمال استانداردها بویژه در زمینه نصب دودکش‌های استاندارد در ساختمان‌های مسکونی، اظهار داشت: با وجود کاهش تعداد حوادث، اما تعداد خانوارهای بهره‌مند از گاز طبیعی سال گذشته در مقایسه با سال ۹۳ بیش از چهار درصد افزایش یافته‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر استفاده از بخاری‌های بدون دودکش گازی در منازل و ساختمان‌های مسکونی، گفت: استفاده از بخاری بدون دودکش گازی در منازل ممنوع بوده و به ویژه از این وسایل گرمایشی نباید در اتاق خواب و یا حمام استفاده کرد.

یوسفی‌پور در پایان با یادآوری اینکه استفاده از بخاری‌های بدون دودکش صرفاً در واحدهای تجاری و اداری که در طول روز دارای رفت و آمد بالا بوده و تهویه هوا به خوبی انجام می‌شود، توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: از تمامی مشترکان خانگی درخواست می‌کنیم از بخاری‌های بدون‌ دودکش گازی در منازل کوچک که تهویه هوا به خوبی انجام نمی‌شود، استفاده نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر عرضه ندارید کنار بروید چرا کشور را وابسته می کنید. وابستگی بنزین کم بود گاز هم اضافه کردید.