جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

موفقیت ایران درکاهش ۷۵درصدی مرگ مادران

شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب: 455390
بانک جهانی اعلام کرد فقط ایران و ۸ کشور دیگر توانستند طی سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ به اهداف توسعه هزاره در زمینه کاهش مرگ و میر مادران دست یابند و مرگ و میر مادران را حداقل ۷۵ درصد کاهش دهند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کردند، میزان مرگ و میر مادران در جهان از سال ۱۹۹۰ تاکنون ۴۴ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، که جدیدترین گزارش در مورد میزان پیشرفت در زمینه دستیابی به اهداف توسعه هزاره است، میزان مرگ و میر مادران در سراسر جهان در سال ۱۹۹۰ میلادی حدود ۵۳۲ هزار نفر بود، در حالی که این رقم امسال به ۳۰۳ هزار نفر رسیده است. این رقم به معنای ۲۱۶ مورد مرگ در هر ۱۰۰ هزار تولد در جهان است، در حالی که رقم مذکور در سال ۱۹۹۰، ۳۸۵ مورد مرگ بود.

مرگ و میر مادران به مرگ مادر در طی دوران بارداری، تولد نوزاد و ۶ هفته پس از تولد گفته می شود.

دکتر فلاویا بوسترئو، دستیار دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: «اهداف توسعه هزاره موجب تلاش های بی سابقه ای برای کاهش میزان مرگ و میر مادران شده است... در طی ۲۵ سال گذشته، احتمال مرگ زنان به دلیل مسائل مرتبط با بارداری تقریبا نصف شده است. این واقعا یک پیشرفت است، هرچند که هنوز کافی نیست. ما می دانیم که عملا می توانیم تا سال ۲۰۳۰ به این مرگ و میرها پایان دهیم و این هدفی است که ما متعهدیم برای رسیدن به آن تلاش کنیم.»

دکتر باباتونده اوسوتیمهین، مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد نیز گفت، دستیابی به این هدف مستلزم تلاش بسیار بیشتری است. «اگر ما تعداد فعلی ماماها و دیگر دستیاران سلامت را که دارای مهارت های قابلگی هستند افزایش ندهیم، بسیاری از کشورها با میزان مرگ و میر بالای مادران در طی ۱۵ سال آینده پیشرفت کمی خواهند داشت یا حتی عقب خواهند افتاد.»

این گزارش در ادامه نوشت: به رغم بهبود آمار جهانی میزان مرگ و میر مادران، تنها ۹ کشور جهان موفق شده اند به اهداف توسعه هزاره در زمینه کاهش مرگ و میر مادران که عبارت است از کاهش حداقل ۷۵ درصدی این مرگ و میرها بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵، دست یابند. این کشورها عبارتند از: ایران، بوتان، ساحل عاج، کامبوج، جمهوری دموکراتیک خلق لائو، مالدیو، مغولستان، رواندا و تیمور شرقی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *