جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

خوردنی‌های مجاز و ممنوعه دوران شیر‌دهی

جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 455187
از مصرف شکلات، قهوه، نوشابه‌های سیاه به علت وجود کافئین و مصرف مواد غذایی پر ادویه که از طریق شیر مادر به نوزاد قابل انتقال بوده و سبب بی‌قراری و بی‌خوابی در نوزاد می شود، خودداری کنید.
به گزارش جهان، «فرشته درایتی» در‌ گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این دوران علاوه‌بر نیازهای تغذیه‌ای مادر، برای تولید شیر به مقدار بیشتری مواد مغذی و مایعات نیاز است.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه مادر در دوران شیردهی، افزود: مادر، باید برنامه غذایی خود را طوری تنظیم کند که روزانه از همه گروه‌های غذایی به طور متعادل و مناسب استفاده کند.

این کارشناس مامایی در خراسان‌جنوبی، تصریح کرد: استفاده از تغذیه مناسب سبب می‌شود تا مادر انرژی مورد نیاز برای انجام کارها، نگهداری و مراقبت از نوزاد، را دریافت کند و مانع از تحلیل ذخایر مواد مغذی شده و حاملگی‌های بعدی با سلامت و ذخیره خوب مواد غذایی آغاز شود.

درایتی با بیان این‌که استفاده از همه گروه‌های غذایی کلید اصلی تغذیه صحیح مادران شیرده است، گفت: نوزاد از طریق شیر مادر با مزه‌های مختلف آشنا می‌شود و برای استفاده از مواد غذایی در سفره خانواده آماده و نیازی به حذف ماده غذایی مخصوصی در زمان شیردهی نیست.

وی ادامه داد: برخی مادران عقیده دارند که خوردن غذاهای نفاخ باعث ایجاد گاز در روده شیرخوار و سبب بی‌قراری او می شود این نظریه هیچ پایه علمی ندارد.

این کارشناس مامایی تصریح کرد: نان، برنج، ماکارانی، بیسکوئیت‌های ساده و غلات برای تولید انرژی مفیدند و این گروه دارای مواد نشاسته‌ای، مقداری پروتئین، آهن، ویتامین‌های گروه B هستند.

وی با اشاره به این‌که مصرف روزانه حداقل ۳ واحد از میوه‌ها و ۴ واحد از سبزی‌ها برای زنان شیرده ضروری است، افزود: میوه‌ها و سبزیجات سبب افزایش مقاومت در برابر بیماری‌ها، ترمیم زخم، سلامت پوست و کمک به سوخت و ساز بدن می‌شود.

درایتی ادامه داد: شیر، ماست، پنیر کم چرب، کشک و دوغ برای استحکام استخوان‌های مادر و سلامت پوست لازم هستند.

وی خاطرنشان کرد: از مصرف شکلات، قهوه، نوشابه‌های سیاه به علت وجود کافئین و مصرف مواد غذایی پر ادویه و انتقال آن از طریق شیر مادر به نوزاد و که سبب بی‌قراری و بی‌خوابی در نوزاد می‌شود، خودداری کنید.

این کارشناس مامایی یادآور شد: اثرگذارترین مواد غذایی که باعث افزایش شیرمادر می‌شود بادام، کنجد، شاهدانه و دم‌کرده رازیانه است.

درایتی خاطرنشان کرد: انواع گوشت‌های قرمز، مرغ ، ماهی، میگو، تخم مرغ، حبوبات، مغزها نقش مهمی در تأمین پروتئین و آهن مورد نیاز مادر شیرده دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *