جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - 31 May 2024
 
۱۳
۶۴

واکنش علی دایی به توهین برنامه فیتیله

سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 454683
سرمربی صبای قم هر گونه موضع گیری از طرف او درباره برنامه تلویزیونی فیتیله را تکذیب کرد. بی شک بی احترامی و توهین به هر فرد و قومیتی محکوم است
واکنش علی دایی به توهین برنامه فیتیله
به گزارش جهان به نقل از خبرآنلاین ، پس از آنکه در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی اظهاراتی به نقل از علی دایی خطاب به رییس سازمان صدا و سیما منتشر شد سرمربی تیم فوتبال صبای قم گفت:آنچه در برنامه فیتیله اتفاق افتاده را به نقل از رسانه ها متوجه شده ام. بی شک بی احترامی و توهین به هر فرد و قومیتی محکوم است ولی آنچه در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی به نقل از من و در قالب بیانیه و موضع گیری در این باره منتشر شده کاملا کذب است.
 
 
دایی ادامه داد:من آذری زبانم و به اصالتم افتخار می کنم و بالاتر از آن خود را یک ایرانی می دانم و هر فرد و قومیتی در قالب ایرانی بودن با هم برادر و یا خواهرند. می دانم که در صدا و سیما هم درباره آن اشتباهات تصمیماتی گرفته شده و انشاالله در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.
 
 
دایی در پایان ضمن اعلام اینکه قطعا پیگیری قانونی در خصوص این اکاذیب را انجام خواهد داد یادآور شد:چنانچه مطلبی برای گفتن باشد مثل همیشه از طریق رسانه های معتبر و رسمی مطرح می کنم و انتشار از طریق منابع غیر معتبر خود دلیلی بر غیر واقعی بودن آن است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دمش گرم
Iran, Islamic Republic of
یادش رفته خودش تو اون ویدیو چند سال پیشش داشت به هموطنای ترکش فحش میداد و توهین میکرد.دفتر عمر خودش ورق بزنن معلوم میشه چه کارهای که نکرده.حالا دم از ادب میزنه.تازه به دوران رسیده.
محمد
Iran, Islamic Republic of
به نظر برادران آذری زبان فقط به آنها توهین شده است؟ اگر آنچه که در برنامه فتیله گذشته است توهین به این قوم عزیز باشد پس ما لرها اصفهانی ها و فارسها چه بگوییم گه در این برنامه به طور مثال بالباسی که شایسته نیست در اینجا نامی از صاحب لباس ببرم با لهجه لری صحبت می کند.
اگر ان توهین است این هم توهین هست اگر ان توهین نیست پس این حرکت نیز توهین نیست .
ضمن اینکه این آقایان خود اذری زبان هستند و از این دست تقلید صداها در صدا و سیما مکرر پخش شده است .
سید
آقای محترم فارس و... هر قومی هستی باش ! این توهین به آذریها نبود بلکه توهین به کل ایرانیا بود آخه کدوم عقل سالمی روش مسواک زدن رو به این شکل به بچه ها آموزش می ده الان تو آفریقای گرسنه هم بچه ها بلدند چه جوری وبا چی مسواک کنند چه برسه به ایران 1394. شما چرا موضوع را نگرفتین.
هدف آموزش روش مسواک زدن یا با چی مسواک زدن نبود. هدف تکرار تلقین اینکه باید مسواک بزنید بود.

شما اصلا برنامه را مشاهده کرده اید.
Iran, Islamic Republic of
خوب عکس العمل نشون بدید تا حریمتون حفظ بشه.
خوب شما ظرفیتتو ببر بالا!

اگر منصفانه به این طنز نگاه می کردید تمسخر و توهین به قومیت آذری نبود بلکه آموزش زبان آذری بود!
داود
چون شما غیرت ندارید/
دقیقا در همان برنامه یک آیتم داشت که دو لر می آمدند و از دکتر روش مسواک زدن را یاد میگرفتند.
طنز بود شوخی های لفظی و گاهی بدنی بود ولی توهین نبود.
هدف آموزش روش مسواک زدن بود.
Iran, Islamic Republic of
شما هم اگر ....... دارید اعتراض کنید.
ایرانی
United States
توهین بد است،اما دامن زدن و بزرگتر کردن این اشتباه،آنهم توسط صدا وسیما بدتر است.
برخی دنبال بهانه ای هستند برای تعطیل کردن برنامه هایی که پر بیننده هستند،فرقی نمیکنه که برنامه کودک باشه یا رادیو هفت یا هر برنامه دیگری
United States
فرد نفرت انگيزي است اين آقا. كاش اين ها به اخلاق بيشتر از پول توجه مي كردند
اقا توهین نکنید
علی
علی آقا خواهشا تو دیگه از واژه جعلی آذری زبان استفاده نکن.ما ترک هستیم ترک
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
ترک با آذری فرق داره عزیزم
ترکها اهل ترکیه هستند و زبانشان با آذری کاملا متفاوت است و آذری ها به ندرت زیان ترکی را متوجه می شوند
Russian Federation
ابوذر جان! ببخشید باید اول از شما کسب تکلیف کنیم ببینم زبانمون چی هست، حتماً شما بهتر از خود ما می دونید!!! مجبوری مگه درباره چیزی که اطلاع نداری اظهار نظر کنی!؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
عزیزم. این حرف دوستان آذری زبان بنده بوده که به شما منتقل کردم. اگر غلط بوده از همزبانهای خودتون نقل قول کردم
تورک
پس با این حساب افغانی زبان و تاجیک و زبان اصفهانی و شیرازی وهم داریم ...
زبان ترکی و آذری شباهت های زیادی دارد که حتی می توان گفت یک ریشه دارند ولی گمان می کنم که قومیت آذری از اقوام قدیم ایرانی است ولی قومیت ترک در اطراف مغولستان بوده و بعد از اسلام به این مناطق منتقل شده است.
.
Iran, Islamic Republic of
....
حسین ف
علی آقا من آذری هستم و اهل آذربایجان و کشور من ایران است
بی خیال بزرگش کردید
راز
نمی دونم یه دفعه یه موج از کجا میاد :

الان سالهاست که آقای اکبر عبدی در فیلم ها و سریالها فارسی را با لهجه آذری صحبت می کنند و حتی لطایف موجود را هم در آن می گنجاند و به کسی هم بر نمی خورد .

شاید زشتی و زنندگی لطیفه ای که فیتیله مطرح کرده موجب رنجش دوستان آذری زبان شده است.

به هر حال وقتی عده ای مغرض و ضد انقلاب روی این موج اعتراض اجتماعی سوار می شوند کمی بو دار بودن این حرکت مشخص می شود .
Iran, Islamic Republic of
دلیل نمیشه کار درستی تلقی بشه و مورد اعتراض قرار نگیره.
راز
عزیزم من نمی گم کار درستی بوده بی سلیقگی و چندش آور بود این روش آموزش مسواک ، خوب دقت کن دارم می گم هم من می دونم هم شما که این سه بازیگر سالهاست دارند خدمت می کنند خودشون هم از همین قومیت ها هستند بیگانه نیستند حالا " یک گاف" هم داده اند چرا باید بخاطر این اشتباه غیر مغرضانه آنها جریان " ترک و فارس" درست کنیم و دشمن برنده این جریان باشد ؟؟؟!!

عزیز قارداشیم اولا سان :دوز دیرم یا یوخ ؟
Iran, Islamic Republic of
فاشیسم باید ریشه کن شود . کسانی که خود رانژاد برترمیدانند مانند هیتلرفکرمیکنند و دشمن خداودین خداهستند . اگرمردم غیورآذربایجان نبود الان ایران مثل سوریه و عراق گروگان داعشی هابود .
فعلا که تعصب نژادی در آذری ها شدید است. در همان برنامه با لرها و ... نیز شوخی شده است.
Iran, Islamic Republic of
آذری و ترکی یک زبان بزرگ جهانی و ملی و کامل باتمام قواعد و گرامرخاص خوداست نه یک لهجه محلی . زبان بالهجه خیلی فرق دارد بی سواد ها .
بابا با سواد!!!!!
البته فارسی را نیز می توان با لهجه آذری صحبت کرد. شما از فارسی حرف زدن کسی وقتی متوجه می شوید ایشان ترک است یعنی با لهجه ترکی دارد فارسی حرف می زند مثل لهجه ی انگلیسی پاکستانی ها و هندی ها و مجارستانی ها که از طرز حرف زدنشان معلوم می شود از کدام کشور هستند.
Iran, Islamic Republic of
جدای توهین زشتی که به هموطنان ترک زبان شده برنامه در حدی سخیف بوده که برای بزرگسالان هم مناسب نبوده چه رسد به خردسالان اون هم از رسانه ملی واقعا جای تاسفه
نشر این اکاذیب و این جارو جنجالها بدون شک کار پانترکیسم ها و تجزیه طلب هاست که حالا بهانه دستشون اومده.
Russian Federation
خیلی جالبه واقعاً! ترک ها هم بهشون توهین شده، هم الان شدن متهم ماجرا و برچسب پانترکیسم و جدایی طلبی هم بهشون می زنید! فکر کنم من باید از طرف همه ترک ها بابت توهینی که بهمون شده از شما عذرخواهی کنم! واقعاً که
به نظر بنده در مورد بزرگ نمایی اتفاقات کوچک و هدر دادن سرمایه های اجتماعی و انرژی ذهنی کشور و ایجاد جنجال بی دلیل کسانی که باعث ادامه دار شدن قضیه بودند مثل شبکه بی بی سی و کسانیکه آب به آسیابش ریخته اند باید عذر خواهی کنند.
بله از اینکه عکس العملتان با عمل تناسب نداشته است باید عذر خواهی کنید.
United Kingdom
يادش به خير برنامه -جناب خان- خندوانه- يادش به خير مردم خوزستان يه بار هم اعتراض نكردن
جناب خان عروسک بدبخت چه توهینی به جنوبی ها کرده نه چه توهینی کرده؟
United Kingdom
داداش ماهم همينو ميگيم ما خوزستاني ها هم همينو ميگيم ميگيم:"توهين نكرده" آقايون عزيز از قديم گفتن "در مثال مناقشه نيست". بايد ديد شما چه طور فكر ميكني كه اينو توهين تلقي كردي. ما خوزستانيها داداش اين چيزها رو توهين نميدونيم.
خوزستانی هستم
والا چه عرض کنم!!!!!
فرهاد
جناب خان با لهجه شیرین خوزستانی خودش مدام لاف میزد(پاریس سنت ژرمن رو همگی حتما به یاد دارن) و توی جکهای قومیتی که برای آبادانی های عزیز میسازن آبادانی ها معروف به لاف زدن هستند.
البته توهین به هموطنای عزیز خوزستانی نشه منظورم صرفا اینه که اونا جنبه دارن ولی هموطنان ترک نه....
یعنی اقای دایی هیچ نظری در این خصوص نداشتند
حسین ف
مثل اینکه شما نظر علی دایی را نخواندید آقای محترم
حسین ف
بنده یک آذری هستم و همانند علی دایی به آذری بودن و ایرانی بودن خود افتخار میکنم ، توهین چند نفر در یک برنامه به آذریها ، هیچ تاثیری بر فرهنگ آذریها نخواهد گذاشت ، آذریها در ایران بزرگ در خدمت ایران خواهند بود ، متاسفانه دستهایی در کار هست که اتحاد و همبستگی ما ایرانیها را نشانه گرفته است که همانند همیشه شکست خورده میباشند ، افتخار ما آذریها لشکر 31 عاشورا میباشد ، افتخار ما آذریها شهید مهدی باکری میباشد ، افتخار ما آذریها شهریار میباشد ، افتخار ما آذریها حضرت آیت الله خامنه ای میباشد که الیه آذری دارند ، ما آذریها بار دیگر اعلام میکنیم : آذربایجان اویاخدی انقلابا دایاخدی - آذربایجان جانباز خامنه ای دن آیریلماز
شناس
باسلام
باید به موضوع توهین به قومیت ها با یک دید کلی و کلان نگاه کنیم و چیزی که در این موضوع به ورطه فراموشی سپرده شده این است که در توهین به قومیت ها اعم از ترک و لر و بلوچ و کرد و شمالی و تهرانی و ... همگان مربوط به یک سرزمین ایران هستند و توهین به یک قومیت برابر است با توهین به همه مردم ایران!!!!!!!
چرا که در بیرون از این محدوده جغرافیایی (ایران ) همه مردم دنیا به ایرانیان با دید ایران و ایرانی نگاه میکنند و هیچ کس را از ایرانی بودن تفکیک نمی کنند پس می بینیم که توهین به هریک از ایرانیان برابر است با تمام ایران.
علی
Iran, Islamic Republic of
با یه طنز چند دقیقه ای چه اشوبی یه پا شد ! حالا پایتخت 1 و 2 و 3 که ساختن و بعدش که قراره 4 و 5 و ... بسازن کل مازندران رو مورد به اصطلاح طنز قرار میدن و چه حرفا و چه کارهایی که نمایش ندادن ! جلوی اینا رو کی و چی جوری باید گرفت؟
واقعا درسته مگه اقای تنابنده در سریال پایتخت غذای سگ را نخورد پس باید کل مازندرانیها اعتراض میکردند ولی این عزیزان با بزرگواری گذشت کردند
سامان
خوب شد اين توهين باعث شد همه جنبه به رخ بکشند.در سريالهاي پايتخت مردم شمال در شبهاي برره لرها و در سريال اخير پزشکان و...همگي اعتراض کردندو صدا و سيما نشون داد.چرا ميگين بقيه اعتراض نکردند.اگر تو پايتخت همه فارسي صحبت ميکردند و احمق فيلم شمالي بود و غذای سگ میخورد چي شمالی ها اعتراض نمیکردند.درکل اونا با بچه ها در ارتبط هستند و بايد درست فرهنگ سازي کنند حرفاشون در فيلم اشتباه بود و ربطي به آذريها نداشت و همه بايد ناراحت باشيم.ولي تذکر کافیه
به نظر بنده تعطیلی برنامه فیتیله تاثیر منفی بیشتری در ذهن کودکان ایران بر علیه ترک ها می گذارد تا توهینی که رابطه اش را با ترکها فراموششان می شود.
Russian Federation
توی خیلی از فیلم ها، سریال ها و برنامه های دیگه تلویزیون و رادیو و... هم از زبان ترکی یا فارسی حرف زدن با لهجه ترک ها به عنوان سوژه طنز استفاده شده و کسی هم اعتراضی که نکرده هیچ، خیلی هم استقبال کردند و خوششون اومده (به عنوان نمونه سه گانه اخراجی ها و...) چون مردم فرق بین طنز و توهین رو می دونند.
هموطن ایرانی
خدمت مسئولین و مردم عزیز عرض کنم با این شلوغ بازی ها جبهه نگیرید ...
سلام
موضع عاقلانه نه احساسى ،حالا كه ايشان خردمندانه موضع گرفته شما چى ميگى؟
امیر
ماشالا شما هم تا تقی به توقی می خوره میخاید بریزید تو خیابون
مگه چطور شده حالا
یادتونه وقتی اسکناس 5000 تومانی چاپ شد هیچ کدوم از آذریها اون رو قبول نمی کردن چون حدیث پیامبر پشت این اسکناس ها نوشته شده بود :
اگر علوم در ثریا هم باشد مردانی از پارس به آن دست خواهند یافت..
گفتن چرا نوشتید پارس !!
سید
اشتباه فکر کردی . اینقدر نشر اکاذیب نکنید و از خودتون برای آذریها همشهری های علامه طباطبائی و علامه امینی مسئله درست نکنید شما هم!
مشهد الرضا
تنها راه جلوگیری از این مسائل اصلاح برخورد دوگانه و سلیقه ای مدیران صدا و سیما در مواجهه با اقوام مختلف می باشد چه خوبست که با هم بخندیم نه به هم بخندیم.
سعيد
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان .ببيندايران مااز قديم الايام تشکيل شده از ترک . لر . عرب .ترکمن . کرد.گيلک .بلوچ.مسلمان.مسيحي. يهودي.ايزدي. زرتشتي.وتمام نزادها وقوميتهاي مختلف.تشکيل شده . هرانساني بعضي مواقع سهوا اشتباه ميکنه . البته صداوسيما جاي آزمون وخطا نيست ولي حالا شده . حالا شده زياد سخت نگيريد...
یاشار
Russian Federation
دوستان و هم وطنان عزیز بهتره به جای تعصب کورکورانه منطقی به قضیه نگاه کنیم . ...
حامی و دوستدار بچه ها
چقدر شما ترکها حساس شدید ماهمه ایرانیم وهم وطن مطمئنا هیچوقت نیت قلبی فیتیله ناراحتی شما نبوده قصد آنها آموزش وشادی بچه هاست
ولی شما چیکار کردید باجبهه گیری های کودکانه با تعطیلی برنامه وناراحتی بچه های ایران شدید که یک هفته منتظر دیدن این برنامه اند !!!!
برو بابا ما با شما هیچ نسبتی نداریم.اینقدر خوتونو به ما نچسبانید. افغانیها هم نژاد و همزبان و هموطن شمان.
به نظر بنده تعطیلی برنامه فیتیله تاثیر منفی بیشتری در ذهن کودکان ایران بر علیه ترک ها می گذارد تا توهینی که رابطه اش را با ترکها فراموششان می شود.
نیما
برای دایی فقط پول و شهرت مهم است من به عنوان یک آذری اورا آذری نمیدانم وقتی پای پول در میان باشد دایی نه قومیت می شناسد نه ایران
وحید
من که هرچی نگاه کردم توهینی ندیدم یه برنامه بچگانه که برای گوشزد کردن نکته به بچه ها و والدینشون بود که اینکارو بارها با گویش های مختلف کردن ولی مثل اینکه تورکا کلا به خودشون شک دارن...
رضا
Romania
تو سریال پایتخت ۴ ارسطو با لهجه مازندرانی، نفهمید و غذای سگ خورد..

تو سریال باغ مظفر مهران مدیری شخصیت گلمراد با لهجه لری نمایشگر یه آدم کثیف و نفهم بود...

تو فیلم‌ها و سریال‌های مختلف، شخصیت‌هایی با لهجه‌ی جنوبی نقش قاچاقچی‌ها رو بازی میکنن...

گیلانی‌ها تو سریال‌های مختلف نقش آدمای ساده‌لوح رو ایفا می‌کنن..

حتی جواد رضویان و رضا شفیع‌جم با لهجه‌ی افغانی سریال طنزی بازی کردن که سطح فرهنگ افاغنه رو خیلی پایین نشون میداد...

اما همه‌ی این اقوام می‌دونستن که هیچ توهینی در کار نیست. کسی با یه سریال طنز به قومیت توهین نمیکنه...

اما با یه آیتم طنز ۵ دقیقه‌ای اینکه یه نفر با لهجه آذری با فرچه توالت دندوناشو مسواک کرده، منجر شده به تظاهرات...
اونم بازیگرای فیتیله که سال‌هاست نشون دادن چه شخصیتی دارن...

ملعبه دست نمایندگان مجلسی نشیم که واسه نشون دادن خودشون مصاحبه میکنن و مردمو تحریک میکنن.
اگه تو‌پایتخت ۴،
ارسطو وقتی که داشت اشتباهی غذای سگ می‌خورد،
به جای لهجه مازندرانی لهجه آذری داشت،
الان کلیه عوامل پایتخت اعدام شده بودن!
محمد حسين
United Kingdom
سلام دوستان . بخدا دامن زدن به اين مسائل پوچ باور كنيد كار درستي نيست ...
Spain
الان درصد قابل توجهی از جمعیت ایران آذری زبانه. پس توهین به آذری ها در اصل توهین به کل ایران است. آذری ها غیرت دارن که به کوچکترین حرکت ناشایست عکس العمل نشون میدن. رسانه باید بیشتر دقت کنه.