سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

بحران مدیریت در خانه ایی بدون مدیر

چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب: 453646
حدود یک‌ماه از اعلام رسمی استعفای مدیرعامل خانه هنرمندان ایران می‌گذرد و با وجود برگزاری جلسات شورای عالی این مجموعه، هنوز صندلی یکی از مجموعه‌های مهم فرهنگی - هنری پایتخت خالی است.
بحران مدیریت در خانه ایی بدون مدیر
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، مردادماه امسال بود که محمد سریر رییس شورای عالی خانه هنرمندان اعلام کرد، این شورا تصمیمی درپی به‌وجود آمدن برخی حواشی و شایعات درباره‌ی رفتن مجید سرسنگی مدیرعامل پیشین خانه هنرمندان ایران برای ریاست جدید این مرکز هنری نگرفته است و اصرار دارد سرسنگی همچنان عهده‌دار این سمت باشد.

با این حال این شورا ۲۰ مهرماه با استعفای سرسنگی موافقت کرد و صندلی مدیریت خانه هنرمندان خالی ماند.

در نشست شورای عالی خانه هنرمندان که با محوریت این موضوع برگزار شد، مقرر شد تا زمان انتخاب مدیرعامل جدید، دکتر محمد سریر، رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، سرپرستی امور و انجام وظایف مدیرعامل را برعهداه بگیرد.

خانه هنرمندان ایران به‌عنوان یکی از مجموعه‌های مهم فرهنگی و هنری پایتخت، فعالیت‌های بسیاری را در زمینه‌ی نمایش فیلم، تئاتر و تله‌تئاتر، برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی و اجرای کنسرت‌های موسیقی و سخنرانی در برنامه کاری خود دارد.

تعدادی از هنرمندان بنام حوزه‌های مختلف اعضای هیئت موسس این مجموعه هنری را تشکیل می‌دهند.

با توجه به برنامه‌های متنوعی که در این مرکز فرهنگی و هنری انجام می‌شود و هنرمندان حوزه‌های مختلف با آن در ارتباط هستند، گمانه‌زنی‌های متفاوتی درباره‌ی این‌که چه کسی جای سرسنگی را می‌گیرد، انجام شده است.

برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری پس از اعلام موافقت این شورا با استعفای سرسنگی، از برخی گزینه‌های احتمالی برای جانشینی او نام بردند.

در این میان، به کسانی مانند حمید شاه‌آبادی، مجید رجبی‌معمار، علیرضا رضاداد، سیدهادی منبتی و حتا امثال محمد سریر - سرپرست کنونی به‌عنوان عضو هیات امنا - اشاره شد.

*رییس جدید خانه هنرمندان اوایل هفته آینده معرفی می‌شود

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران درپی این گمانه‌زنی‌ها، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تأکید کرد:‌ هنوز هیچ گزینه رسمی و قطعی برای تصدی مدیریت خانه هنرمندان انتخاب نشده است.

محمد سریر با بیان این‌که شورای عالی خانه هنرمندان همچنان مشغول بررسی گزینه‌های مناسب برای تصدی مدیریت خانه هنرمندان است، گفت:‌ جلسات این شورا برای انتخاب مدیرعامل جدید خانه هنرمندان همچنان ادامه دارد و ترجیح می‌دهیم فعلا گزینه‌های مورد نظر را به‌صورت رسمی اعلام نکنیم.

او افزود: تا کنون چند خبرگزاری، از گزینه‌هایی برای تصدی مدیریت خانه هنرمندان نام برده‌اند؛ اما این گزینه‌ها هیچ‌کدام قطعی نیستند و برخی از افرادی که نام آن‌ها در این گزارش‌های اعلام شده، خودشان از این موضوع اظهار تعجب کردند.

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران همچنین اعلام کرد: امیدواریم هفته آینده مدیرعامل جدید خانه هنرمندان معرفی شود. تا آن زمان اجازه دهید در این‌باره گمانه‌زنی و اظهارنظرهای غیررسمی انجام نشود.

*گزینه‌های احتمالی مدیریت بر خانه هنرمندان چه کسانی هستند؟

مجید رجبی معمار، یکی از مدیرانی است که حضور احتمالی او در خانه هنرمندان از مردادماه امسال و پیش از اعلام استعفای مجید سرسنگی مطرح شده بود.

رجبی معمار خردادماه امسال با حکم حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، به‌عنوان مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو منصوب و معرفی شد.

او دانش‌آموخته مقطع کارشناسی‌ارشد مدیریت و کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی است.

او پیش از این ریاست هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و شهرک سینمایی دفاع مقدس و همچنین معاونت هنری بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت، مدیریت شبکه ۵ سیما و شبکه بازار را برعهده داشته است.

علیرضا رضاداد دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر و مشاور سازمان سینمایی  دیگر گزینه‌ای است که برای مدیریت خانه هنرمندان از او نام برده‌اند.

هرچند او خودش ترجیح می‌دهد در این‌باره صحبتی نکند.

رضاداد متولد ۱۳۳۸ در شهر تهران و دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی است.

در کارنامه حرفه‌ای رضاداد مسؤولیت‌هایی مانند مدیرکل تولید، طرح و برنامه و قائم‌مقام شبکه دو سیما (سال‌های ۷۳-۶۵)، معاونت تولید مرکز سیمافیلم (سال‌های ۷۸-۷۴)، مدیر کل تولید سیما (سال‌های ۸۱-۷۸)، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی (سال‌های ۸۱_۸۵)، دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر(چهار دوره) دبیر جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان (چهار دوره)، دبیرسومین جشنواره بین‌المللی فیلم «شهر» و مجری طرح فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» به چشم می‌خورد.

سیدهادی منبتی عضو هیئت مدیره پردیس سینمایی آزادی دیگر گزینه‌ای است که برای مدیریت خانه هنرمندان از او نام برده شده است.

منبتی، با بیان این‌که هنوز صحبتی در این‌باره با او نشده است، اظهار کرد: من هم نامم را در خبرها شنیده‌ام، اما به‌طور رسمی صحبتی با من نشده است.

شاید این نامزدی از طرف شهرداری صورت گرفته باشد.

اگر اعلام رسمی صورت بگیرد درباره‌ی این موضوع و اعلام برنامه‌هایم اقدام خواهم کرد.

منبتی سال ۱۳۳۶ در مشهد مقدس متولد شد. تصویربرداری ۳۰۰ ساعت فیلم مستند دفاع مقدس حاصل ۶۰ ماه حضور مستمر او در جبهه‌ها است.

او همچنین مجری طرح و تهیه کننده فیلم‌های کوتاه و بلند سینمایی و سریال‌های تلویزیونی متعددی بوده است.

مدیریت مؤسسه ناجی هنر، عضو شورای برگزاری نخستین جشنواره فیلم پلیس، قائم مقام دبیر دومین جشنواره فیلم پلیس، عضو هیئت انتخاب هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم پلیس، عضو هیئت داوری نخستین و دومین جشنواره فیلم محله، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنجم سیما و مدیرعامل موسسه تصویر شهر از فعالیت‌های پیشین منبتی به‌شمار می‌رود.

در این میان و در برخی محافل هنری و اجرایی نیز تحرک‌هایی صورت گرفته که معتقدند باید حمید شاه‌آبادی را رای پذیرش این مسؤولیت مجاب کنند.

آنان معتقدند با توجه به ارتقاهایی که در جایگاه و ساختار خانه هنرمندان ایارن در دوره‌ی مدیریت سرسنگی ایجاد شد، فردی با تجربه‌ی اجرایی کلان در حوزه‌ی فرهنگ و هنر باید در این جایگاه قرار گیرد؛ از این رو، شاه‌آبادی را با توجه به سابقه‌ی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حایز این شرط می‌دانند.

اینان همچنین معتقدند که با توجه به صبغه و روحیه‌ی شاه‌آبادی، نگرانی بابت توجه به مباحث ارزشی و تدینی در حوزه‌ی فرهنگ و هنر در خانه‌ی هنرمندان ایران، با آمدن این مدیر متدین، به‌وجود نخواهد آمد.

با این‌که همواره در چنین مواردی نام‌هایی به‌عنوان گزینه‌های احتمالی و به‌صورت غیررسمی اعلام می‌شوند، اما در نهایت ممکن است نام کسی که انتخاب می‌شود، در بین اسامی اعلام‌شده نباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *