جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

ایران به جان‌باختگان منا غرامت می‌دهد نه دیه

سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب: 453510
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه سازمان حج و زیارت وظیفه‌ای برای پرداخت دیه به زائران ایرانی که به حج مشرف می‌شوند، ندارد، گفت: هیچ نوع قرارداد قانونی بین ایران و عربستان مبنی بر پرداخت دیه انعقاد نشده است و این تنها وظیفه شرعی آنهاست که باید به آن جامه عمل بپوشانند.
به گزارش جهان به نقل از میزان، حسین نوش‌آبادی وضعیت شرایط دیه و غرامت جان‌باختگان حادثه منا را توضیح داد و گفت: سازمان حج و زیارت وظیفه‌ای برای پرداخت دیه به زائران ایرانی که به حج مشرف می‌شوند، ندارد و چنین قراردادی میان دولت با مردم در زمان اعزام به حج تمتع انعقاد نشده است و تنها بر حسب قراردادی که کاروان‌های زیارتی با شرکت‌هایی بیمه داشته‌اند باید به آسیب‌دیدگان یا جان باختگان از سوی این شرکت‌های بیمه غرامت پرداخت شود که عنوان آن دیه نیست و به نوعی حق بیمه‌ای است که بیمه‌گذار متعهد به پرداخت آن خواهد بود.

معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: علاوه بر مبلغ پرداختی سازمان‌های بیمه‌گذار لازم است دیه این جان باختگان از سوی دولت عربستان داده شود؛ این در حالی است که هیچ نوع قرارداد قانونی بین ایران و عربستان مبنی بر پرداخت دیه وجود ندارد و این تنها وظیفه شرعی آنهاست که باید به آن جامع عمل بپوشانند.

وی با بیان اینکه هر سال تعداد بسیاری از زائران در موقعیت‌های مختلف حج جان خود را از دست داده یا مصدوم می‌شوند اما تاکنون دیه‌ای از سوی عربستان به دلیل عدم وجود قرارداد پرداخت نشده است، افزود: ماجرای دیه به لحاظ قانونی قابل پیگیری نیست؛ مگر اینکه عربستان خود مسئولیت حادثه را بپردازد و در قبال وظیفه شرعی که بردوش دارند غرامتی پرداخت کنند که البته بعید میدانم آل‌سعود چینین کاری را انجام دهد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عربستان تاکنون کوتاهی خود را در وقوع این ماجرا نپذیرفته است و خود را مقصر نمی‌دانند به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که دیه و یا خسارتی را بپردازد اما امید است با تشکیل کمیته حقیقت یاب و یافتن قاصر، موضوع پرداخت دیه و غرامت با جدیت پیگیری شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *