جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

افشای راز بلر در لیبی با ایمیل های هیلاری

يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 453138
بررسی بخش دیگری از ایمیل‌های "هیلاری کلینتون"جزئیات جالبی را از دخالت نخست‌وزیر سابق انگلیس در سقوط دیکتاتور لیبی فاش کرد.
به گزارش جهان، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی‌میل خبر داد، "تونی بلر،" نخست‌وزیر پیشین انگلیس، به بهانه برقراری صلح پس از آغاز جنگ داخلی لیبی - سال ۲۰۱۱ (۱۳۸۹) – بارها با "معمر قذافی،" دیکتاتور پیشین این کشور تماس تلفنی داشته است.

بلر در آن زمان فرستاده صلح خاورمیانه بود و با عاقل خواندن "دست راست قذافی" از "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه وقت آمریکا، خواست تا قذافی را تحقیر نکند.

متاسفانه در این ایمیل‌ها، نام مشخصی از کسیکه به تعبیر بلر دست راست قذافی بود، برده نشده است. ممکن است منظور از دست راست قذافی "موسی کوسا،" وزیر اطلاعات وی باشد. وی مظنون به طراحی دو نمونه از مرگبارترین حملات تروریستی جهان بوده است. احتمال دیگر این است که بلر از "عبدالله سنوسی،" برادرزن قذافی، به عنوان دست راست وی نام برده باشد. او رئیس اداره اطلاعات حکومت قذافی و مظنون به ایفای نقش در بمب‌گذاری لاکربی بوده است.

انتشار این ایمیل‌ها ممکن است بار دیگر انتقادات علیه بلر را به دلیل رابطه داشتن با قذافی افزایش دهد. قذافی و بلر سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۳) به "توافق در صحرا" دست یافته بودند که به موجب آن توافقات سودآور نفتی به وضعیت لیبی رونق می‌بخشید.

بلر ۹ اوت ۲۰۱۱ (۱۸ مرداد۹۰) ، ایمیلی به کلینتون نوشت و اظهار داشت: تماسی از سوی دست راست قذافی داشتم. وی به دنبال چاره‌ای بود و می‌گفت از جانب "ق" (قذافی) این درخواست را مطرح می‌کند. من گفتم "ق" باید فردی را برای انجام مذاکره انتخاب کند و اگر این کار را کرد من این مساله را به طرف خود انتقال می‌دهم تا ببینیم انجام مذاکره ممکن است یا خیر... فکر می‌کنم شما هم باید از سوی ما کسی را تعیین کنید. فرستاده "ق" عاقل بود و واقعاً حواسش جمع است.

بلر پیش از این نیز سوم مارس ۲۰۱۱ (۱۲ اسفند ۸۹) در ایمیل دیگری نوشت: مجدداً با فرد کلیدی "ق" صحبت کردم. "ق" تا زمانی که فکر کند من با تاکید بر کناره‌گیری او از قدرت در حال خیانت به او هستم حاضر به صحبت نیست. فکر می‌کنم که این یک تاکتیک باشد. می‌ترسم که آنها کمین کرده باشند. چیزی که آنها ممکن است بپذیرند اعزام یک هیات حقیقت‌یاب است حالا از سوی هر کسی که باشد. فکر می‌کنم "ق" حاضر به صحبت می‌شود اگر راهی باشد که بدون تحقیر وی این کار را بکنیم.

کلینتون در پاسخ به این ایمیل‌ها، اوت ۲۰۱۱ (مرداد ۹۰) نوشت: شما واقعاً در حال انجام "کار خدایی" هستید. جمله‌ای که یادآور روابط بلر و جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا در زمان حمله به عراق است؛ زمانی که گفتند ما با هم برای این جنگ دعا کردیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *