دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

نگاه آمریکا به بازار ایران چگونه است؟

شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 452895
یک پایگاه آمریکایی در گزارشی نوشت: آمریکا تنها به دلایل اقتصادی وارد ایران نمی‌شود بلکه به دلایل ژئو‌پولتیک قصد ورود به این کشور را دارد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از وبگاه «ناولج وارتن» خبر داد، وابسته به دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا در گزارشی پیرامون رفع تحریم‌ها و حضور شرکت‌های آمریکایی و اروپایی در ایران نوشت: بازار ایران مکان آزاد و راحتی برای تجارت نیست. ایران همانند مکانی که در آن جادوگر زن با عصای جادویی‌اش به آن ضربه زده و اعلام کند، «حالا بروید و به راحتی فعالیت کنید»، نیست. ایران هنوز مکانی بسته و بازاری دشوار است. ایران بازار بکر و گسترده نیست. شرکت‌هایی که به ایران می‌روند بیشتر در پی از سرگیری روابط گذشته خود تا ایجاد روابط جدید هستند.

«نیکلاس هریس» استاد اقتصاد دانشگاه‌های آمریکا در این زمینه گفت: «آمریکایی‌ها حال با دشمن خونی افتاده حال‌تری (اشاره به ایران) مواجه خواهند شد و این امر قدرت تحرک خاورمیانه را به طور امیدوارانه تغییر می‌دهد. آمریکا در این ۳۵ سال بهره‌وری اقتصادی از ایران نداشته است. درست است که هر گونه تجارتی مفید است اما در زمینه داد و ستد با ایران، این مسئله منجر به سود واقعی نخواهد شد. آمریکا نیز تنها به دلایل اقتصادی وارد ایران نمی‌شود بلکه به قصد دلایل ژئوپولتیک قصد ورود به این کشور را دارد.»

هریس در ادامه با اشاره به صنعت هوایی ایران و وابستگی‌اش به شرکت‌های غربی عمدتا آمریکایی نیز گفت: «ایرانیان به اندازه کافی نسبت به بذل و بخشش سرمایه خود باهوش هستند و حدس من این است که آن‌ها قصد خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس(رقیب اروپایی بوئینگ) را دارند. آن‌ها همچنین به اندازه کافی زیرک هستند تا با تحریک رقبا چون روسیه ،چین، آمریکا و اروپا علیه هم از این مسئله نفع ببرند. آن‌ها چنین نیتی را دارند. »

نشریه «آی‌بی تایمز» نیز روز گذشته در گزارشی با چنین مضمونی نوشت: بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و رفع تحریم‌ها تا سال آینده میلادی، حال شرکت‌های دخانیاتی با عجله در پی سهم بردن از بازار بکر محصولات دخانیاتی ایران هستند. در حالی‌که اینک در کشورهای توسعه یافته چندین سال است که فروش سیگار کاهش پیدا کرده اما این شرکت‌ها در پی چرخش به سمت بازارهای نوظهور هستند. در این بین ایران مکانی مطلوب برای شرکت‌های دخانیاتی خارجی است. در صورت رفع تحریم‌ها، ممکن است ایران دسترسی قانونی محصولات شرکت‌های غربی چون «مارلبرو» را که قاچاقی وارد این کشور می‌شوند ، هموار سازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *