دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

نیاز آمریکا به بهره کشی سیاسی از ایران

دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 451878
روزنامه آمریکایی، اذعان مقام‌های این کشور و متحدان اروپایی‌‌اش برای یاری‌طلبی از تهران و مسکو جهت ایجاد ثبات در منطقه را مصداق تغییر توازن قوا در خاورمیانه دانسته است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مقام‌های آمریکایی و عربی تأکید کاخ سفید بر ضرورت تعامل با تهران و مسکو در خصوص تحولات سوریه را مصداقی از تغییر توازن قوا در منطقه می‌دانند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌‌ژورنال بامداد دوشنبه در گزارشی این تغییر توازن را با اعلام باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای کاهش نقش نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه مرتبط دانست.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته آمریکا ضرورتی جدید برای تعامل با ایران و روسیه در خاورمیانه احساس می‌کند.

به نوشته این رسانه، «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، تلاش جدید خود برای ارتقای ثبات در منطقه خاورمیانه را به شدن به دو کشوری متکی کرده‌اند که واشنگتن از قبل آنها را عامل تضعیف ثبات دانسته است: ایران و روسیه.

«امیل حکایم»، تحلیل‌گر مسائل منطقه در «موسسه بین‌المللی لندن برای مطالعات راهبردی» گفته غرب با وارد کردن ایران و روسیه به این دیپلماسی مخاطره کرده است. وال‌استریت‌ژورنال می‌نویسد بسیاری از مقامات کشورهای عربی با دیدگاه این تحلیلگر موافقند.

منافع هیچ‌یک از این دو کشور به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، در درازمدت با منافع واشنگتن و بروکسل یکسان نیست و انها در اکثر موارد، با این منافع مخالف هم هستند. علاوه بر این، ساختار امنیتی و ائتلاف که واشنگتن طی پنج دهه گذشته در خاورمیانه ایجاد کرده با خطر فروپاشی مواجه است، چرا که کشورهای عربی، برای دریافت راهنمایی، به اندازه کاخ سفید، به روسیه چشم دارند.

وال‌استریت‌ژورنال در ادامه به انعکاس اظهارات مقام‌های آمریکایی و اروپایی پس از پایان نشست چهارجانبه وین درباره تحولات سوریه پرداخته که حضور ایران را برای حل و فصل سیاسی بجران سوریه را مورد تأکید قرار داده‌‌اند.

حکایم می‌گوید: «اتفاقاتی که در سوریه رخ می‌دهند برای نظم جدید خاورمیانه مهم هستند. منافع فوری، ممکن است طوری باشند که این اقدامات ارزش انجام دادن را داشته باشند اما واشنگتن ممکن است با گذر زمان برای همراه کردن شریکانش در سایر مسائل امنیتی منطقه با مشکل مواجه شود. هزینه‌های درازمدت داشتن برنامه‌های تاکتیکی با مسکو و تهران، زیاد هستند.»

یک مقام ارشد عرب به وال‌استریت‌ژورنال گفت: «پوتین آتش‌ها را شعله‌ور کرده و آمریکا هیچ پلان بی غیر از کنار آمدن با او ندارد. فکر نمی‌کنم زمینه‌های مشترک زیادی بین دو طرف وجود داشته باشد. اگر این طور بود، این مسئله خیلی وقت قبل‌تر حل می‌شد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *