دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

بی‌ثباتی غرب‌آسیا به واسطه این کشورهاست

پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۹
کد مطلب: 452650
دبیر بخش خاورمیانه گاردین ضمن بررسی تهدیدات برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای ثبات خاورمیانه، تأکید کرد که «فساد نظامی» بسیاری در سیستم‌های نظامی این کشورها ریشه دوانده است. خبرگزاری فارس: «گاردین»: عربستان، امارات و اردن بیشترین تهدید برای ثبات خاورمیانه هستند
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه «گاردین» انگلیس با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت کشورهای عربی پرداخت که فساد نظامی بزرگی در میان آنها رخنه کرده است.
 
 «ایان بلاک» دبیر بخش خاورمیانه گاردین با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «کشورهای عربی که به خاطر فساد نظامی، خطر بزرگی به شمار می‌روند»  نوشت، گزارش اخیر سازمان شفافیت بین‌الملل هشدار داد که برخی از کشورهای عربی معاملات بزرگی برای خرید سلاح انجام می‌دهند که از رهگذر فساد نظامی، تهدید مداومی برای ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه به شمار می‌روند.
 
به گزارش گاردین، درست در زمان سفر «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، سازمان شفافیت هشدار داد که 17 کشور از خاورمیانه به خاطر فسادی که در سیستم نظامی آنها ریشه دوانده است خطر بسیار بزرگی برای ثبات این منطقه هستند.
 
بنا بر این گزارش، عربستان سعودی پس از خرید جنگ افزار و سلاح‌هایی به ارزش چهار میلیارد پوند طی پنج سال گذشته بزرگترین وارد کننده سلاح از انگلیس است.
 
بلاک در ادامه گزارش خود می‌نویسد، عربستان سعودی مانند اردن و امارات از نظر فساد نظامی در میان رژیم‌هایی قرار دارند که بیشترین تهدید برای ثبات منطقه به شمار می‌روند.
 
دبیر بخش خاورمیانه گاردین همچنین پس از ذکر نام این سه کشور تأکید کرد که برخی از کشورهای دیگر نیز مانند قطر به خاطر «نبود شافیت و مسئولیت در سیستم نظامی و امنیتی» نیز تهدیدی برای خاورمیانه به شمار می‌روند.
 
گاردین با اشاره به شبکه‌های منافعی که در برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وجود دارد که بر مبنای روابط خانوادگی است تأکید کرد، یک شاهزاده مشهور عربستانی کنترل چند نهاد قدرتمند را بر عهده دارد و از آن برای پارتی بازی استفاده می‌کند.
 
به گزارش این روزنامه، این کشورهای عربی افزایش چشمگیری در بودجه خرید سلاح داشته‌اند به گونه‌ای که در برخی از کشورها یک سوم درآمد خود را برای این مسئله هزینه می‌کنند که میزان آن به حدود 135 میلیارد دلار می‌رسد.
 
بنا بر این گزارش، دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد بخشی از این سلاح‌ها به دست گروه‌های تروریستی مانند داعش نیز می‌رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *