چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۱

شکایت نفتی بغداد از ترکیه

چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب: 452515
دولت بغداد از ترکیه درخصوص فروش نفت شمال عراق از طریق خط لوله نفت عراق به رژیم اسرائیل، به دادگاه بین المللی شکایت کرد.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از  "ترکیا الیوم" خبر داد: دولت عراق با شکایت به دادگاه داوری بین المللی خواستار یک میلیار دلار (غرامت) از ترکیه به خاطر فروش نفت شمال عراق به فلسطین اشغالی شد.
 
فروش نفت شمال عراق از طریق ترکیه به بازارهای جهانی به صورت روز افزون ادامه داد. براساس گفته یک مسئول اداره انرژی ترکیه که خواست نامش فاش نشود، گفت که این نفت به طور اساسی به فلسطین اشغالی می رود.
 
پایگاه ترکیا الیوم به نقل از منبع یاد شده افزود: دولت مرکزی عراق درخواست (شکایتی) را به دادگاه داوری بین المللی در پاریس داده است زیرا انتقال نفت شمال عراق از طریق خط لوله نفت عراق - ترکیه مغایر با توافقنامه امضا شده بین دو کشور است زیرا دولت عراق مالک این خط می باشد.
 
وی افزود: ترکیه در صورت عدم فیصله پیدا کردن پرونده به نفع خودش، یک میلیارد دلار غرامت خواهد پرداخت.
 
این منبع تصریح کرد: تداوم انتقال نفت مشکل را پیچیده تر کرده است و باید ترکیه مشکل را از طریق روابط دوجانبه حل وفصل کند.
 
اما وزارت انرژی ترکیه و شرکت سهامی انتقال نفت از طریق خطوط نفت به نام "بوتاش" پاسخی به سوالات مطرح شده درباره انتقال نفت از خط لوله نفت جیهان و رجوع عراق به دادگاه نداده‌اند.
 
شرکت بوتاش از سال 2014 میلادی تا ژوئن گذشته 81 میلیون و 785 هزار و 960 بشکه نفت خام از طریق خط لوله جیهان منتقل کرده است.
 
با وجود اینکه تانر یلدیز وزیر انرژی سابق ترکیه گفته بود که نفت انتقالی شمال عراق از طریق خط لوله نفت جیهان به بازارهای منطقه دریای مدیترانه می رود و احتمال می رود که این کشورها ایتالیا و آلمان باشند اما ثابت شده است که نفت به طور اساسی به فلسطین اشغالی می رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *