شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۱
۱
درباره بنیانی که امام، حسین بن علی(ع) گذاشت

ویژگی‌های دانشگاهی که همه می توانند دانشجوی آن باشند!

چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب: 451225
سید وسالار شهیدان ،حضرت امام حسین (ع) ، برای نجات بشریت ازظلم وتباهی و رساندن انسان ها به کمال مطلوب، چنین دانشگاهی را با این شرایط ساده بنیان گذاشتند، ولی متأسفانه با این همه سادگی، آسانی و شرایط ویژه بعضی از همان ابتدا شایستگی و لیاقت ورود به این دانشگاه را پیدا نمی کنند، بعضی هم وارد می شوند، ولی در قدم ها و منازل مختلف، ترک تحصیل می کنند و البته گروهی نیز تا پایان کار می مانند و موفق به اخذ عالی ترین مدارج الهی می شوند.
ویژگی‌های دانشگاهی که همه می توانند دانشجوی آن باشند!
گروه فرهنگ جهان نيوز ـ نورالدین قدیمی: قیام عاشورایی حضرت ابا عبدالله الحسین (ع )دانشگاه انسان سازی است که همه انسان ها درهمه زمان هاومکان ها می توانندوارد آن شده ودرس زندگی وبندگی عاشقانه رابیاموزند. دانشگاهی که ویژگی های منحصربه فردی دارد و همه علاقه مندان می توانند به راحتی به عضویت آن درآیند. بعضی از ویژگی های این دانشگاه عبارت است از:

۱ . همه افراد می توانند بدون کنکور واما واگروبه طورمستقیم در آن ثبت نام کنند. البته باید توجه داشت که ثبت نام این دانشگاه اینترنتی نیست، بلکه قلبی است و برای ثبت نام فقط باید برروی قلب خود کلیک کنید تامستقیم و بدون هیچ مانعی وارد دانشگاه شوید.

۲ – همه زنان ومردان می توانندبه این دانشگاه بروند، ولی کلاسهای آن به هیچ وجه مختلط نیست.

۳ . برخلاف دیگر دانشگاهها، همه واحدهای درسی این دانشگاه عملی و میدانی است.

۴ . این دانشگاه تقسیم بندی های مرسوم دولتی، غیرانتفاعی، شبانه، روزانه و … را به هم ریخته وتحصیل درآن شبانه روزی و رایگان است.

۵ .این دانشگاه ساختمان های مجلل و تزیینی، میز،مبلمان و سالن آمفی تئاترو … ندارد. مساجد،تکیه ها و چادرهای ساده و بی تکلف کلاسهای این دانشگاه هستندکه ازهمه کلاس های دنیا بالاترند.

۶. لازم به یادآوری است که این دانشگاه خوابگاه هم ندارد، زیرا اگر بخوابی و خوابت ببرد، از کاروان علم وادب وعشق و ایثار باز می مانی.

۷. این دانشگاه فارغ التحصیل ندارد؛ تحصیل در آن مادام العمر و ” من المهد اِلی اللحد ” است ومدرکش هم برای تفاخروبه خودبالیدن و دکان زدن وکسب وتجارت مادی نیست .

۸. این دانشگاه در همۀ جای عالم وهمه دل ها شعبه دارد و همۀ افراد در شهر و روستا، خانه و اداره،مساجد و تکایا، کوچه و خیابان و در طول شبانه روز می توانند در آن به فراگیری علم و ادب وعشق وایثارمشغول شوند.

۹. این دانشگاه سرویس ایاب و ذهاب ندارد، اما وسیله ایاب و ذهابش از همۀ وسائل نقلیۀ دنیا سریعتر و مطمئن تر است زیرا ناخدایش سفینۀ النجاتی است که در عالم همتایی ندارد.

۱۰. عاشورا؛ تنها دانشگاهی است در دنیاکه استاد شش ماهه دارد. استادی که می تواند بادستان کوچکش دست همه انسان های بر زمین مانده را بگیرد وبه سر منزل مقصود برساند.

۱۱. این دانشگاه بزرگ با این همه عرض و طول و قدمت و شعبه در سرتاسر عالم فقط ۷۲ نفر استاد دارد.اساتیدی که زیر نظر استاد بزرگ وبی نظیر عشق وایثار وآزادگی تا قیام قیامت مصباح الهدی و سفینۀ النجاه و راهبر جوامع بشری هستند.

۱۲ . کسانی که وارد این دانشگاه می شوند، اگر بخواهند به کمال انسانیت برسند، باید همه دروس آن را فرابگیرند. این دروس عبارتنداز: عبودیت و بندگی خداوند، ایمان و تقوی، ایثار و از خودگذشتگی،شجاعت و دلاوری ، اخلاق و صفا، عشق و محبت، تواضع و فروتنی، فتوت و جوانمردی، عدالت خواهی و ظلم ستیزی، آزادگی و آزادمردی،فرمانبرداری ازامام ورهبر، غیرت و مردانگی، معرفت وبصیرت، نشاط و تعالی، زندگی پاک، سادگی و ساده زیستی، خداشناسی و امام شناسی،تکریم و منزلت دیگران، استکبار ستیزی ودشمن شناسی، تولی و تبری، مناجات و شب زنده داری و عبادت، کشتن و کشته شدن درراه خدا و فانی فی لله شدن و مستغرق در عشق معبودگشتن و از همه چیز و همه کس خود گذشتن برای بقای دین محمد و آل محمد(ص)

۱۳. در این دانشگاه، ورود گناهکاران نیز بدون مصاحبه و تحقیق محلی و… آزاد است، ولی به دلیل این که محیط و فضای این دانشگاه مبرای از هرگونه زشتی، فساد،شرارت، بی بندوباری، ظلم، بی عدالتی، کینه،حسد، غرور، تکبر، ریا، شرک، دنیاطلبی و … است، باید حرمتش را پاس داشت، زیرا استاد وبنیان گذار این دانشگاه، برای نفی و زدودن همین رذایل و ناهنجاری ها به تأسیس این دانشگاه مبادرت فرمودند و برای ماندگاری اش بر صراط مستقیم، جان خود و عزیزانشان را تقدیم خداوند باری تعالی کردند.

۱۴. هرگونه تحریف و بدعت گذاری و ترویج و تبلیغ افکار ضاله و انحرافی و هر نوع اباحه گری و منش و روش شیطانی در این دانشگاه ممنوع است.

چنان که ملاحظه می کنید، سید وسالار شهیدان ،حضرت امام حسین (ع) ، برای نجات بشریت ازظلم وتباهی و رساندن انسان ها به کمال مطلوب، چنین دانشگاهی را با این شرایط ساده بنیان گذاشتند، ولی متأسفانه با این همه سادگی، آسانی و شرایط ویژه بعضی از همان ابتدا شایستگی و لیاقت ورود به این دانشگاه را پیدا نمی کنند، بعضی هم وارد می شوند، ولی در قدم ها و منازل مختلف، ترک تحصیل می کنند و البته گروهی نیز تا پایان کار می مانند و موفق به اخذ عالی ترین مدارج الهی میشوند.

عزیزان، مکتب امام حسین (ع)، حادثۀ کربلا ودانشگاه بزرگ عاشورا درس ها و پیام های با ارزشی داردکه می تواند روح تشنه کامان عدالت و معنویت را برای همیشه سیراب کند . بر اساس شواهد تاریخی، شایددر عالم انسانیت هیچ حادثه ای نبوده است که پس از گذشت قرن ها، همچنان یاد و خاطره آن در میان مردم زنده باشد. نظیر چنین حادثه ای در تاریخ هیچ مذهب و ملتی و تاریخ هیچ کشوری مشاهده نمی شود.

ضرورت ایجاب می کندکه درباره حادثه بزرگ و بی نظیر عاشورا بحث وبررسی های فراوانی بشود چراکه عاشورا حادثه ای نبود که در یک روز در سال ۶۱ هجری اتفاق بیفتد و از قبل و بعد از خود جدا باشد؛ این رخداد هم در حوادث پیشین و تحولات اجتماعی جامعۀ اسلا می از زمان رحلت پیامبراعظم(ص) تا سال ۶۱هجری ریشه دارد و هم دستاوردها و آثار و پیامدهایی دارد که تا امروز در اندیشه و عمل مسلمانان گسترده شده است و تا دامنۀ قیامت امتداد خواهد یافت. این نهضت خدایی واین چشمه جوشان هدایت ازچنان غنای محتوایی بهره مند است که تازمانی که زندگی جریان دارد، انسان می تواند ازآن بهره برداری های حماسی، مبارزاتی، سیاسی، تربیتی و معنوی کند و باسعادت و رستگاری قرین و هم نشین شود. نسل های امروز و آینده بیش از گذشتگان باید از این کوثر ایمان و یقین بنوشند و سیراب شوند و تشنگان حقیقت ناب را سیراب کنند، زیرا این قیام الهی و درس ها و پیام های آن ، احیاکننده نسل امروز و فردای بشری است. از کربلا، از عاشورا، از امام حسین (ع) و یاران باوفایش ، از دلاوری هاوادب ووفاداری حضرت عباس ابن علی (ع) و یکایک شیردلان کربلا، ازعطش طفل شش ماهه کربلا برای شهادت ، از خطبه های روشنگرانه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س)و از رنگ و صبغۀ الهی این نهضت و خلوص صد در صدی آن، که اصلی ترین رمز و راز بقاء و جاودانگی اش است می توان دریا دریا سخن گفت ودرس آموخت. ازسخنان گهربار وکلام الهی و دلنشین امام حسین(ع)در منازل مختلف، از هنگامۀ خارج شدن از مکۀ مکرمه و مدینۀ منوره تاهنگامه جنگ بی امانش با کانون فتنه و فساد و بی دینی یزیدیان، می توان آسمان آسمان باورهای مقدس یافت . باورها و اندوخته های امروز ما فقط بخشی اندک از آن بیکرانۀ باشکوه هستند.

فرهنگ حضرت امام حسین(ع) ترجمان فرهنگ محمدی، علوی و فاطمی است. فرهنگ حسینی فرهنگ نجات بخش انسان سرگشته در وادی تاریک و ظلمتکده عصر جاهلیت مدرن و دور شده از اخلاق انسانی و معنوی است، به شرط آن که به طور دقیق تبیین شود و به خوبی از آن حراست شود تا آفات و خطرات تهدیدکننده به آن آسیبی نرسانند. عاشورا نه یک حادثه، که یک فرهنگ است؛ فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب محمدی(ص) که نقش حیاتی را در استحکام ریشه ها و رویش شاخه ها ی آن ایفاکرده است. عاشورا هیچ گاه درمحدوده زمان و جغرافیای خاصی محصور نمانده و همواره الهام بخش مسلمانان وحتی ملل دیگر در راستای حرکت ها، جنبش ها و قیام های راستین در برابر کانونهای ظلم و کفر و نفاق بوده است.

یکی از میوه های شیرین قیام کربلا، ظهور انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره)این شاگرد راستین وبرجستۀ مکتب سیدالشهداء(ع) است.

حضرت امام خمینی(ره)در این باره می فرمایند:«انقلاب اسلامی ایران، پرتوی ازعاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است . این خون سید الشهداء است که خون های همۀ ملت های اسلامی را به جوش می آورد.»

مکتب حسینی(ع) تنها مکتب آزادی و رهایی بخش انسان ازپلیدی ها و زشتی هاست وایستادگی در این راه ، مایه نجات ابدی خواهد بودکه امیدوارم همه ما این توفیق را به دست آوریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دست من و تو نیست که عاشق حسین(ع) شدیم
زهرا برای ما زحمت زیادی کشیده است.