پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

«اَم کاکا» روایتی صادقانه از دفاع مقدس

سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۵۰
کد مطلب: 450931
آثاری مثل «اَم کاکا» باعث می‌شود جنگ و دفاع مقدس با صراحت و صداقت بیان شود.
«اَم کاکا» روایتی صادقانه از دفاع مقدس
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم رونمایی کتاب «اَم کاکا» با حضور رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس و اساتید تاریخ‌نگاری در حوزه دفاع مقدس در روز دوشنبه 27 مهر در مرکز اسناد  و کتابخانه ملی برگزار شد.
 
کاظم فرامرزی مدیر مرکز اسناد در کتابخانه ملی در خصوص کتاب «اَم کاکا» گفت: «اَم کاکا» یکی از کتاب‌های ارزشمند دفاع مقدس است ولی این مراسم جهت تکریم از رزمندگان گمنام دفاع مقدس از جمله حمید حکیم‌الهی برگزار شده است.
 
فرامرزی خاطرنشان کرد: این کتاب از چند منظر قابل توجه است، در وهله اول اینکه چرا قرعه این کتاب به نام حمید حکیم الهی افتاد و ملاک‌های مشخصی را برای انتخاب افراد داشتیم. حکیم الهی چهار شاخصه اصلی داشت: او از 15 سالگی وارد جبهه شد و توفیق این را داشت که تا پایان جنگ در جبهه بماند، خداوند به حکیم الهی حافظه بسیار قوی داد که این خصوصیت حائز اهمیت است، صداقت و شفافیت او در بیان و پرهیز از آفت اغراق و اضافه‌گویی و در نهایت مطیع‌بودن از ویژگی‌های حکیم الهی است.
 
وی افزود: ما معتقدیم در حوزه دفاع مقدس باید به سراغ جوانان برویم. همانطور که امام راحل (ره) در همه امور با جوانان مشورت می‌کردند.
 
مدیر مرکز اسناد  و کتابخانه ملی گفت: کار حوزه دفاع مقدس به میزان علاقه‌‌مندی بستگی دارد. علاوه بر آن مسئولین در این جا یک رابط و یک واسط هستند که مطالب را به هم ربط می‌دهند. می‌توانم بگویم این کار 3 یا 4 بار به مرحله توقف رسید اما ما با امیدواری آن را پیش بردیم تا امروز به اینجا رسید. انتظار دارم این کتاب خوانده شود و ذهن به جای درگیر شدن به مسائل حاشیه‌ای به مقوله‌های اساسی‌تر بیندیشد.
 
فرامرزی در پایان گفت: شرکت در این جلسه سرآغازی است که به آرمان‌های حکیم الهی احترام بگذاریم و برای احترام به این آرمان‌ها همگی باید گام برداریم.
 
علیرضا کمره‌ای مسئول سازمان پژوهش هنری گفت: این کتاب از روی جلد وارد متن شده است. تصویر کتاب یک نوع خاطره مصور مربوط به متن است. کتاب یک مرجع روایت با صاحب خاطره به نام حکیم الهی و یک پرسنده به نام مرضیه نظرلو دارد. ساخت این کتاب یک ساختار خاطره‌ای است که از شفاهی به کتبی‌بودن بدل شده است. این کتاب در واقع بر اساس خیالپردازی بافته نشده است و یک خاطره‌نویسی مستند است و خیال‌پردازی  و خاطره‌سازی از آن مبراست. در این میان زبان، متن، راوی با هم تناسب دارند.
 
کمره‌ای در پایان گفت: کارهایی مثل «اَم کاکا» باعث می‌شود جنگ و دفاع مقدس با صداقت و صراحت بیان شود.
 
حمید حکیم‌الهی شخصی که کتاب «اَم کاکا» بر اساس خاطرات او نگاشته شده است، در خصوص علت نامگذاری این کتاب گفت: من یک برادر داشتم که تفاوت سنی زیادی با او نداشتم. من بیشتر اوقات او را اذیت می‌کردم. همه مرا در خانه به نام امیر صدا می‌زدند اما او هرگز مرا به این نام صدا نمی‌زد. در فرهنگ جنوبی‌ها «کاکا» یعنی برادر. وقتی کسی به برادر خود بگوید «کاکا» یعنی نهایت علاقه اوست. برادرم همواره مرا «اَم کاکا» صدا می‌کرد. او در جنگ به شهادت رسید و جزو اولین شهیدانی بود که تفحص شد و به شهر خود برگشت.
 
مرضیه نظرلو محقق کتاب «ام کاکا» گفت: برایم بسیار اهمیت داشت که نامی از شهدایی بیاوریم که امروز از آن‌ها یادی نمی‌شود. تنها دلخوشی من این است که این کار‌ها ماندگار می‌شود و یقین دارم در سال‌های بعد کسانی خواهند آمد که به شهدا افتخار کنند.
 
این کتاب شامل اتفاقاتی است که حکیم الهی آن‌ها را با چشم خود از نزدیک دیده است. «اَم کاکا» بزنگاه و لحظاتی دارد که می‌توان برای انتخاب مسیر به آن رجوع کرد.
 
نظرلو در پایان گفت: ما آنقدر به اهداف دم دستی دل خوش کرده‌ایم که از اهداف شهدا غافل مانده‌ایم، قطعاً شهدا بر ما عنایت داشته‌اند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *