جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

پلیس‌باید‌جلوی‌قمه‌زنی‌را‌بگیرد‌و‌نه‌عقل‌و‌شعور‌ما!

دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 450875
استاد فلسفه و مفسر قرآن کریم تاکید کرد: نباید درباره آموزه‌های اجتماعی عاشورا بی‌اعتنا باشیم و ذوق کنیم که می‌خواهیم قمه بزنیم! کار ما به جایی رسیده است که پلیس باید جلوی قمه‌زنی را بگیرد نه عقل و شعور خودمان!
به گزارش جهان، یحیی یثربی استاد و نویسنده فلسفه به مناسبت ایام محرم در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس عنوان کرد: هر جامعه‌ای از امکاناتی برخوردار است، اما برخوردار بودن به معنای بهره گرفتن نیست؛ به طور مثال ایران دارای نفت و گاز است، اما این که چقدر می‌تواند از آن در مسیر رفاه مردم استفاده کند، مسئله دیگری است؛ بنابراین داشتن و بهره گرفتن از داشته‌ها دو نکته متمایز است.

وی افزود: امروز ما با اینکه دین عقلانی را ارزش می‌دانیم اما برعکس کشورهای غربی، بر ضد عقل حرکت می‌کنیم. انجیل کنونی ضد عقل است و متفکران آن، اندیشیدن را دشمن خدا می‌دانند اما همین‌ جامعه با وجود داشتن دین غیر عقلانی به شدت عقلانی رفتار می‌کنند.

یثربی در ادامه یادآور شد: عاشورا و قیام امام حسین (ع) در مقایسه با نفت و گاز جامعه ما ثروت بزرگتری محسوب می‌شود چرا که به لحاظ فکری، فرهنگی و سیاسی می‌تواند جامعه را غنی کند اما متأسفانه ما نتوانسته‌ایم از این منبع غنی درست استفاده کنیم. عاشورا یک حرکت علیه تبعیض، ستم، غارت و حاکمیت‌های نامشروع در طول تاریخ است.

یثربی با تأکید بر اینکه همیشه تعدی و تجاوز در تاریخ بوده و این انسان است که باید در برابر آنها مبارزه کند، توضیح داد: یک عده از یاران پیغمبر (ص) در دوره‌ای تارک دنیا شده بودند، پیغمبر (ص) آنها را جمع کرد و گفت که در دین من این نوع ریاضت و دست کشیدن از دنیا مجاز نیست، دین اسلام ریاضتش هم مبارزه و جهاد است شما هم اگر مسلمان و پیرو من هستید یک گوشه با لباس درویشی ننشینید بلکه به میدان مبارزه بیاید و با ظلم و ستم و جادو مبارزه کنید.

این استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه همچنین افزود: در این مقطع تاریخی نباید اجازه دهیم مردم از یکدیگر بهره‌کشی بی‌منطق کنند، دکان دروغ و تزویر باز کنند، رانت خواری کرده و دزدی کنند، اینها عاشورای تاریخی ماست اما متأسفانه ما اینها را تبدیل به گریه کردن بر اباعبدالله کرده‌ایم، هر چند که این گریه هم ثواب خاص خود را دارد اما نباید کل عاشورا را تحت الشعاع قرار دهد.

وی یادآور شد: یک مثال از جبهه‌های حق علیه باطل بزنم، خاطرم می‌آید که در دانشگاه تبریز زمان جنگ حضور داشتم، در میدانی روبه‌روی دانشکده ادبیات هر روز هلی‌کوپتری می‌نشست و جنازه‌های شهدای را می‌آورد، جوانان دیگر هیچ‌گاه دور این جنازه‌ها جمع نمی‌شدند تا گریه کنند بلکه به سرعت جبهه‌ها را پر می‌کردند. مسئله ما هم امروز علَم و کُتل نیست باید در صف مبارزه با دشمنان قسم‌خورده خود سربازیانی داشته باشیم نه اینکه تنها بر اباعبدالله و سایر شهدای کربلا گریه کنیم و غذای نذری پخش کنیم.

یثربی با بیان اینکه گریه در عزاداری‌ها مشکل ما را حل نمی‌کند باید بدانیم که امام هم راضی به بسیاری از بیکاری‌ها و مشکلات در کشور ما نیست، توضیح داد: حضرت رقیه امروز ما، دختران گل فروش سر چهار راه‌ها هستند، هیئت‌های عزاداری خواهران ما کسانی هستند که به جای درس خواندن دست‌فروشی می‌کنند و اسیران شام ما جوانان بیکار و بی‌پول هستند که با وجود تحصیلات، نمی‌توانند شغلی برای خود بیابند. نباید نسبت به اینها بی‌اعتنا باشیم و ذوق کنیم که می‌خواهیم قمه بزنیم! کار ما به جایی رسیده که پلیس باید جلوی قمه را بگیرد نه فهم و شعور خود ما!

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب برای حفظ آبروی شیعه حکم به حرمت قمه‌زنی دادند با این حال هنوز هم عده‌ای هستند که به این کار می‌پردازند، توضیح داد: رییس یکی از هیئت‌های عزاداری که اکنون هم مرحوم شده‌اند یک بار می‌گفتند که آقایان گفته‌اند قمه حرام است اما من قربان این حرام بشوم!

یثربی در پایان اظهار داشت: در نهایت توجه کنیم که اهل بیت (ع) و امام حسین از ما چه خواسته‌اند؟ بیخ گوشمان انسان‌های دردمند هستند، از اینها در محرم پذیرایی کنیم. اگر عاشورا از روح مبارزه خالی شود تبدیل به آیینی می‌شود که ناصرالدین شاه قاجار هم می‌تواند آن را برپا کند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *